آیین یادبود زنده‌یاد سیدعبدالله انوار برگزار می‌شود

1402/2/11 ۰۹:۴۱

آیین یادبود زنده‌یاد سیدعبدالله انوار برگزار می‌شود

آیین یادبود زنده‌یاد سیدعبدالله انوار در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود.

آیین یادبود زنده‌یاد سیدعبدالله انوار دوشنبه 11 اردیبهشت 1402 در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود.

در این مراسم مهدی محقق، نوش‌آفرین انصاری، پری زنگنه، احمد مسجدجامعی، فاطمه قاضیها، نصرالله حدادی، پویا آریان‌پور و کاوه خورابه سخنرانی می‌کنند.

سيد‌ ‎عبدالله انوار فرهنگ‌پژوه، کتاب‌شناس، مترجم، فرهنگ‌نویس، نسخه‌پرداز، فهرست‌نویس، ریاضی‌دان، ادیب، مورخ، تهران‌شناس، در 18 مرداد 1303ش، در شهر تهران چشم به جهان گشود. او بیش از بیست سال رئیس بخش نسخ خطی کتابخانه ملی ایران بود و تدوین یکی از حروف (مجلدات) لغت‌نامه دهخدا  را بر عهده داشت. وی دارای تصحیحات بسیاری است که از مهم‌ترین و مشهورترین آنها می‌توان به جهانگشای نادری اشاره کرد.

انوار از سال 1337 تا 1351 به مدت چهارده سال به همكارى با لغت‌نامه دهخدا پرداخت، ولى با مرگ مرحوم دكتر معين كناره‌گيرى كرد. جلساتى علمى در خانه او برپا بود كه به انواريه شهرت داشت. در اين جلسات، اميرحسين آريان‌پور، دكتر مهدى محقق، پروفسور فلاطورى، سيد‌ ‎جلال‌الدين آشتيانى، دكتر سيد‌ ‎جعفر شهيدى، سيداحمد فردید، غلام‌رضا شهرى، محمدباقر هوشيار، على‌اكبر شهبازى، سيد‌ ‎على موسوى بهبهانى و ناصر فربد شركت داشتند.

وى به زبان‌هاى عربى، انگليسى و فرانسه تسلط داشت و در همايش‌هاى ملى و بين‌المللى گوناگونى همانند مجمع جهانى شرق‌شناسان آمريكا در تورنتو، كنگره جهانى فلسفه در نيويورك، كنگره فارابى، ابن سينا، خواجه نصيرالدين طوسى و قطب‌الدين شيرازى شركت داشته و سخنرانى كرده است. انوار سرانجام در روز پنج‌شنبه 18 اسفند 1401 در سن 98 سالگی درگذشت و پس از تشییع به آرامستان ابن بابویه منتقل و در جوار پدرش به خاک سپرده شد.

آیین یادبود زنده‌یاد سیدعبدالله انوار دوشنبه 11 اردیبهشت 1402 ساعت 17 در سالن فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی به نشانی خیابان استاد نجات‌اللهی، پارک ورشو برگزار می‌شود.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: