ابراهیمی دینانی: گویی همه رسانه‌ها در عرصه كتاب به دنبال فست‌فود فکری می‌گردند!

1393/10/16 ۱۳:۰۸

ابراهیمی دینانی: گویی همه رسانه‌ها در عرصه كتاب به دنبال فست‌فود فکری می‌گردند!

غلامحسین ابراهیمی دینانی گفت: جسته‌وگریخته گفت‌وگوهایی را كه با من در رسانه ها شده، دیده‌ام و گزارش‌های حوزه فلسفه را خوانده‌ام اما در دنیای امروز گویی اغلب خبرنگاران حوزه فلسفه به دنبال «فست‌فود فكری» می‌گردند. انگار همه دنبال ساندویچ‌خوری رفته‌اند و كار اصلی‌شان فراموش شده است!

 

غلامحسین ابراهیمی دینانی گفت: جسته‌وگریخته گفت‌وگوهایی را كه با من در رسانه ها شده، دیده‌ام و گزارش‌های حوزه فلسفه را خوانده‌ام اما در دنیای امروز گویی اغلب خبرنگاران حوزه فلسفه به دنبال «فست‌فود فكری» می‌گردند. انگار همه دنبال ساندویچ‌خوری رفته‌اند و كار اصلی‌شان فراموش شده است!

ابراهیمی دینانی گفت: تا به حال ندیده‌ام در رسانه‌های دیداری و شنیداری كتاب‌های مهم فلسفی نقد دقیق و موشکافانه شود.

وی با تاکید بر اینکه خبرنگار حوزه فلسفه باید بتواند كتاب فلسفی بفهمد و از آن انتقاد كند گفت: خبرنگار حوزه فلسفه كتاب باید بداند كه به طور مثال موضوع كتابم چیست و چه اشكالی دارد و به ایرادهای كتاب پی ببرد. چنین كاری را در رسانه‌های دیگر هم نمی‌بینیم. خوشبختانه در این روزها كتاب به بهترین شكل منتشر می‌شود اما گروه فلسفه خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها نیز باید نقادانی داشته باشند كه كتاب‌ها را بخوانند و به نقایص كتاب‌ها و محسناتش پی ببرند.

این پژوهشگر فلسفه ادامه داد: سردبیران و اشخاصی كه دست‌اندركار حوزه خبر، رسانه و روزنامه‌نگاری‌اند باید ملاك‌های خبری خبرنگار حوزه فلسفه را تعیین كنند و اگر به فرض من نویسنده به عرصه رسانه ورودی ندارم، خبرنگار خوب حوزه فلسفه باید بداند كه فلان كتاب ارزش فلسفی دارد یا نه یا اگر نمی‌تواند این موضوع را تشخیص دهند با اهل فلسفه صحبت كنند.

دینانی گفت: خبرنگار حوزه فلسفه باید جامع‌الاطراف باشد. اگر هم خبرنگاری در این حوزه نمی‌تواند چنین كاری انجام دهد باید كتاب را به دست اهلش سپرد تا با فصول و محتوای كتاب آشنا شود. در واقع جای معرفی كتاب‌های خوب فلسفی را در ایران خالی می‌بینم. درباره كتاب «دفتر عقل و آیت عشق» من كه در سه جلد منتشر شده تا به حال كسی حرفی نزده یا كتاب «ماجرای فكر فلسفی در جهان اسلام» تا به حال در هیچ رسانه‌ای چنان‌كه انتظار داشتم معرفی و نقد نكرده‌اند. من در هیچ رسانه‌ای ندیده‌ام كه چنین فعالیت پیگیر و منحصر به فردی را دنبال كنند. اگر هم كسی چیزی نوشته صرفاً خواسته به اصطلاح برای خالی نبودن عریضه سردستی كاری بكند.

این مولف آثارفلسفی گفت: باید به من ابراهیمی دینانی بگویند كه اشتباه كتاب‌هایت كجاست. اگر می‌خواهید كار درستی انجام دهید باید كار نقد را جدی بگیرید. مشخصاً كتابی را انتخاب كنید و بگویید غرض و هدفتان از چاپ این كتاب در عرصه فلسفه چیست. به نظر من فعلاً نقد و معرفی كتاب فلسفی مانند ساندویچ‌خوری مطبوعاتی است اما بعضی‌ها به جای معرفی كتاب در دنیای امروز ساندویچ‌خوری می‌كنند... به نوعی گویی همه رسانه‌ها در عرصه كتاب به دنبال فست‌فود فکری می‌گردند!

خبرگزاری ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: