کتاب «هنر تذهیب در عصر قاجار» منتشر شد

1401/12/13 ۱۳:۳۳

کتاب «هنر تذهیب در عصر قاجار» منتشر شد

انتشارات کتابخانه و موزه ملی ملک، کتاب «هنر تذهیب در عصر قاجار» به کوشش و پژوهش عاطفه شفیعی عضو هیات علمی دانشکده هنر دانشگاه سمنان را منتشر کرد.

به نقل از روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، وقف‌شده بر آستان قدس رضوی، این کتاب با تمرکز بر بررسی و تجزیه و تحلیل ویژگی‌های آثار مُذَهّب دوره قاجار موجود در کتابخانه‌ها و کتاب‌ها به ویژه در میان آثار کتابخانه و موزه ملی ملک به انجام رسیده است.

 

کتاب «هنر تذهیب در عصر قاجار» پس از یک مقدمه، سه بخش اصلی را دربرمی‌گیرد؛ بخش نخست: ویژگی‌های تاریخی و فرهنگی دوره قاجاریه، بخش دوم: ویژگی‌های هنر تذهیب در نیمه دوم دوره قاجاریه و بخش سوم: تحلیل و بررسی ویژگی‌های تذهیب نیمه دوم دوره قاجاریه.

هم‌زمانی دوره قاجار به ویژه از حکومت ناصرالدین شاه به بعد، با توسعه روابط ایران و کشورهای خارجی، اهمیت و نقش علم و دانش، توسعه سوادِ روز در میان طبقات گوناگون جامعه و به پیروی از آن افزایش تقاضا موجب شد تولید کتاب و روزنامه با تکنیک‌های نوین آن زمان انجام پذیرد. با این حال به دلیل رواج روحیه اشرافی‌گری و رشد طبقه ثروتمند و افزایش افراد باسواد جامعه، آثاری قابل توجه از خوش‌نویسان و مُذهّبان در چارچوب ابزارهای کاربردی، کتاب‌ها، آثار لاکی، عقدنامه‌ها و فرمان‌های مُذهّب از این دوران برجای مانده است.

در این دوره کتاب‌های دینی به ویژه قرآن به سبب تقدس‌شان، چون همیشه و همه دوران‌ها جایگاه و اهمیت خود را حفظ کردند. کتاب‌های ادبی و دیوان شاعران نیز همچنان حامیان و سفارش‌دهندگان‌شان را داشت، در کنار آثار کاربردی و اسناد، تا پایان این عصر بستری برای جلوه‌گری هنر تذهیب بودند.

پژوهشگر در فصل دوم کتاب به بررسی و تحلیل ویژگی‌های تذهیب در سه بخش «ویژگی‌های تذهیب کتاب‌ها»، «آثار لاکی همچون قاب‌آینه، جعبه و قلمدان» و «آثار تک‌برگی همچون عقدنامه، فرمان‌ها و دستورهای حکومتی» پرداخته است. ویژگی‌هایی مشترک و منحصربه‌فرد آثار همچون بهره‌گیری گسترده از طلا، نقش‌‌های باستانی و اسلیمی ماری در این بررسی مورد توجه بوده‌اند. همچنین آثار گوناگون برپایه ترکیب‌های رنگی، اصول ترکیب‌بندی و تاثیرهایی که از گذشته گرفته‌اند، واکاوی شده‌اند.

بخشی بزرگ از آثار بررسی‌شده در این پژوهش، به کتابخانه و موزه ملی ملک تعلق داشته‌اند.

انتشارات کتابخانه و موزه ملی ملک، کتاب «هنر تذهیب در عصر قاجار» را منتشر کرده و به چاپ رسانده است. دوستداران برای خرید این کتاب می‌توانند به ساختمان کتابخانه و موزه ملی ملک به نشانی «تهران، میدان امام خمینی (ره)، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد (میدان مشق)» مراجعه کنند.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: