کنگره جهانی فارابی از فردا آغاز به کار می‌کند

1401/12/9 ۱۰:۱۹

کنگره جهانی فارابی از فردا آغاز به کار می‌کند

نخستین کنگره جهانی فارابی و فرهنگ و تمدن اسلامی با هدف گرامیداشت مقام حکیم ابونصر فارابی با حضور صاحبنظران داخلی و خارجی از فردا در مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی برگزار می‌شود.

نخستین کنگره جهانی فارابی و فرهنگ و تمدن اسلامی با پیام آیت الله جوادی آملی و دکتر محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و دکتر سیاسات نوربیک، وزیر علوم و آموزش عالی جمهوری قزاقستان آغاز به کار می‌کند و تا روز جمعه ۱۲اسفندماه ادامه دارد. در این کنگره استادان داوری اردکانی، ابراهیمی دینانی، اعوانی، انوار، موحد و پارسانیا از ایران و چارلز باترورث، ترنس کلون، مقداد عرفه منسیه، نورفر ترجان، الکساندر اروین و زاکیبک آلتائف از سایر کشورها سخنرانی می‌کنند و در روز پایانی نیز از فارابی‌پژوهان برجسته تجلیل می‌شود.

 

در اولین روز این کنگره جهانی، چهارشنبه دهم اسفندماه، در دو محور منطق و زبان نزد فارابی و فلسفه و متافیزیک نزد فارابی، صاحبنظران و فارابی‌شناسان از جمله استاد رضا داوری اردکانی، رئیس فرهنگستان علوم ایران، استاد ضیاء موحد، استاد غلامحسین ابراهیمی دینانی و دکتر فابین شانگ از دانشگاه فدرال گویاس برزیل، هاکان گنچ از دانشگاه مک گیل کانادا، چارلز ای. باترورث از دانشگاه مریلند امریکا، ترنس جی. کلون از سنترال کالج آیوا دانشگاه اردن و میریام گالستون از دانشگاه جورج واشنگتن سخنرانی خواهند داشت.

سیاست و علم نزد فارابی، محور‌های روز دوم کنگره، پنج‌شنبه ۱۱اسفند ماه است که استادان لوئیس خاویر لوپز از دانشگاه پان امریکانا، دنیل ای. برنز از دانشگاه داالس، ماریانا مالینوا از دانشگاه بلغارستان، محسن مهاجرنیا از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، رضا غلامی از مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی و جهانگیر مسعودی از دانشگاه فردوسی مشهد در این باره سخنرانی می‌کنند.

زیبایی، هنر و اخلاق نزد فارابی و فارابی و جهان معاصر نیز محورهای روز پایانی کنگره، جمعه ۱۲اسفند ماه است. استادان عبدالله انوار، نورفر ترجان از دانشگاه الفارابی قزاقستان، الکساندر اروین از دانشگاه لوییزیانا، یانی ماتیلا از دانشگاه هلسینکی، فنلاند، زاکیبک آ لتائف از دانشگاه الفارابی، قزاقستان، گالیا کورمان گالیوا از مؤسسه، فلسفه، علوم سیاسی و مطالعات دینی؛ کمیته علمی وزارت آموزش و علوم قزاقستان و مقداد عرفه منسیه از بیت الحکمه دانشگاه تونس سخنرانی خواهند داشت. در اختتامیه این کنگره نیز از فارابی‌شناسان برجسته قدردانی خواهد شد. نخستین کنگره جهانی فارابی و فرهنگ و تمدن اسلامی در مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی به نشانی پاسداران، گلستان یکم (شهید مؤمن‌نژاد)، پلاک ۱۲۴از روز چهارشنبه تا روز جمعه از ساعت ۸:۳۰تا ۱۷برگزار می‌شود. گفتنی است این کنگره از طریق صفحه اسکای‌روم مؤسسه به نشانی iscs2bn.irبه زبان فارسی و از صفحه  farabicong2bn.ir به زبان انگلیسی به صورت مجازی پخش خواهد شد.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: