«دِرنگی بر کارنامه خوشنویسی ایرانی» منتشر شد

1401/9/7 ۱۱:۰۸

«دِرنگی بر کارنامه خوشنویسی ایرانی» منتشر شد

«دِرنگی بر کارنامه خوشنویسی ایرانی» اثر جدید حسین رضوی‌فرد به سفارش کمیسیون ملی یونسکو- ایران، منتشر شد.

کتاب «دِرنگی بر کارنامه خوشنویسی ایرانی» به سفارش کمیسیون ملی یونسکو- ایران، تدوین و توسط انتشارات سبزه چاپ و منتشر شده است. این اثر حاصل دو سال پژوهش مؤلف درباره خوشنویسی ایرانی و مشتمل بر یازده فصل موجز تحلیلی با عناوین ذیل است: خط خوب و خط‌ نگاری ایرانی پیش از اسلام، قلم کوفی، قلم‌های شش‌گانه، قلم تعلیق، قلم نستعلیق، قلم شکسته، خطوط تزیینی و تفننی، نقاشی‌خط، قلم‌های جدید معاصر، انجمن خوشنویسان ایران و زنان خوشنویس.

گفتنی است مؤلف کتاب در هر فصل، علاوه بر رجوع به سرچشمه‌های تاریخی شکل‌گیری و پیکره‌بندی هر قلم، به معرفی سبک‌شناسانه‌ی خوشنویسان و هنرمندان تاثیرگذار صد سال اخیر(۱۴۰۰-۱۳۰۱ شمسی) در عرصه‌ خوشنویسی و خط‌نگاری ایرانی پرداخته است.

این کتاب در قطع رحلی کوچک (آ چهار) با ۳۳۲ صفحه گلاسه رنگی و ۲۵۶ تصویر منتشر شده است.

علاقه‌مندان به خوشنویسی ایرانی می‌توانند این کتاب را در فروش ویژه تا پایان آذر ۱۴۰۱ با ۲۰ درصد تخفیف از نشانی ذیل تهیه کنند.

https://sabzehart.ir/sabzeh-publication/product/view/1/13

چکیده‌ای از پیش‌گفتار کتاب:

خوشنویسی ایرانی از حیث فرم و محتوا، عین تعادل است و هماهنگی؛ هنری است که هم مبنای هندسی و تخیّلی بسیار قوی دارد، هم ریشه­‌ تاریخی و اجتماعیِ متناسب با جغرافیای فرهنگی ایران‌شهر و آموزه‌‌های اسلامی؛ از همین رو در ارزیابی آثار آن و در پرداختن به وجوه هنری‌اش باید نگاهی کلان داشت؛ نه آن را با نگاهی فراتاریخی، به رویکردهای عرفانی و نمادهای دینی محدود کرد و نه به‌صورت افراطی صرفا از زاویه‌ی هندسه و فرم دید؛ خوشنویسان، استادان، هنرمندان و پژوهشگران خبره، از نگاه صاحب این قلم، بندبازانی‌اند که بر طناب استوار خوشنویسی ایرانی به درک این تعادل فرهنگی و فرمی نائل آمده‌‌اند.

منبع: کمیسیون ملی یونسکو- ایران

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: