نقد و بررسی رویکردها به شخصیت و شعر حافظ در سده‌ی اخیر

1401/8/14 ۱۳:۲۹

نقد و بررسی رویکردها به شخصیت و شعر حافظ در سده‌ی اخیر

نشست هفتگی شهر کتاب در روزسه شنبه ۱۷ آبان ساعت ۱۵ به «نقد و بررسی رویکردها به شخصیت و شعر حافظ در سده‌ی اخیر» اختصاص دارد که با سخنرانی دکتر محسن معینی برگزار می‌شود.

در صد سال اخیر یگانه شاعر ایران که دیوانش بیش از دیگر شاعران تصحیح و چاپ شده و درباره‌اش بیشترین پژوهش‌ها انجام شده شمس‌الدین محمد حافظ شیرازی است. با این‌همه هر چه به تعداد این پژوهش‌ها افزوده شده، این شاعر پرده ‌نشین، کمتر رخ از نقاب خویش برداشته و درعین حال محبوبیت او بیشتر شده و البته هرکس خویش را در آیینه‌ی او دیده است و از ظن خود یار او شده است. از ۱۳۰۰ خورشیدی به این سو پژوهش‌های بسیاری درباره‌ی دیوان و شخصیت این شاعر ملی ایران شده و از نظرگاه‌ها و رویکردهای مختلف به او و شعرش توجه شده است.

 

عمده‌ترین رویکردها به حافظ و شعر او عبارت‌اند از: رویکرد متن‌شناختی، معناشناختی و ادبی، دینی، کلامی، فلسفی، عرفانی، سیاسی و علمی. در این نشست  برخی از مهم‌ترین دیدگاه‌ها درباره‌ی حافظ و نقدهایی را که به این دیدگاه‌ها شده‌است، بازگو می‌شود.

نشست هفتگی شهر کتاب در روزسه شنبه  ۱۷ آبان ساعت ۱۵ به «نقد و بررسی رویکردها به شخصیت و شعر حافظ در سده‌ی اخیر»  اختصاص دارد که با سخنرانی دکتر محسن معینی برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند این نشست را از اینستاگرام مرکز فرهنگی شهرکتاب به نشانی ketabofarhang، کانال تلگرام bookcitycc و صفحه‌ی این مرکز در سایت آپارات پیگیری کنند.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: