«حکمت کویر» ادای دینی است به محققی پرکار از ناحیه خوروبیابانک

1401/6/2 ۱۰:۲۳

«حکمت کویر» ادای دینی است به محققی پرکار از ناحیه خوروبیابانک

سیدمرتضی آل‌داوود گفت: عبدالکریم حکمت یغمایی دانشمند و محققی پرکار بود و به ویژه در حوزه پژوهش‌های مربوط به کویر مرکزی ایران و ناحیه خوروبیابانک کسی به اندازه او پژوهش و تحقیق نکرده و آثار متعددی منتشر نکرده بود، از این رو بر خود واجب دانستم که حداقل در بزرگداشت یاد و نام او کتابی منتشر کنم.

عبدالکریم حکمت یغمایی سخن‌سرا و پژوهشگری دانشمند بود که در حوزه مردم‌شناسی و پژوهش‌های محلی منطقه خور و بیابانک پژوهشگری نام‌آور و کم‌نظیر بود. یکم شهریور برابر است با سالروز درگذشت این پژوهشگر که (زاده ۱۷ فروردین ۱۳۲۸ -درگذشته یکم شهریور ۱۳۹۹) است. سیدمرتضی آل داوود کتاب «حکمت کویر» را به یاد او تالیف و یادنامه حکمت یغمایی نامید و منتشر کرد.

آل‌داوود در این باره گفت: حکمت تحقیقات تاریخی و جغرافیایی و مردم‌شناسی خود را در باب نواحی کویر مرکزی ایران از حدود پنجاه سال پیش که در دانشگاه اصفهان رشته جغرافیا می‌خواند، شروع کرد و تا واپسین روزهای زندگی ادامه داد. نخستین اثری که در این زمینه از او منتشر شد، موسوم به «جندق، روستایی کهن بر کران کویر» بود که به عنوان پایان‌نامه دوره لیسانس به انجام رساند. پس از نشر این کتاب، گروهی از محققان عرصه جغرافیا و مردم‌شناسی تشویق شدند تا به آن نواحی دورافتاده سفر کرده و به پژوهش بپردازند.

وی با اشاره به کتاب «حکمت کویر» افزود: این کتاب به بررسی آثار عبدالکریم حکمت یغمایی در شش بخش پرداخته است. بخش اول این کتاب به بررسی آثار و زندگی حکمت یغمایی از دیدگاه پژوهشگران و صاحبان قلم که او را از نزدیک می‌شناختند و از فعالیت‌ها و پژوهش‌های او آگاه بودند، پرداخته است. بخش دوم کتاب «حکمت کویر» گزیده پژوهش‌های حکمت یغمایی است. بخش سوم این کتاب شامل تحقیق و پژوهش پیرامون خوروبیابانک است که در این بخش حاصل پژوهش صاحبنظران آمده است. بخش چهارم کتاب «حکمت کویر» به بیان خاطرات از زبان افرادی اختصاص دارد که شناختی دقیق از عبدالکریم حکمت یغمایی داشتند و بخش پنجم کتاب به بیان مقالات اهدایی از دکتر علی‌اصغر زرگر، دکتر محمد جعفری قنواتی، حسین مسرت و دیگران می‌پردازد. در بخش ششم کتاب «حکمت کویر» نیز بخشی از اشعار حکمت یغمایی آورده شده است.

وی بیان کرد: او دانشمند و محققی پرکار بود و به ویژه در حوزه پژوهش‌های مربوط به کویر مرکزی ایران و ناحیه خوروبیابانک کسی به اندازه او پژوهش و تحقیق نکرده و آثار متعدد منتشر نکرده بود، از این رو بر خود واجب دانستم که حداقل در بزرگداشت یاد و نام او کتابی منتشر کنم. کتاب و چندین مقاله از او به چاپ رسیده ‌است که بیشتر آنها در زمینه تاریخ، جغرافیا، ادبیات و مردم‌شناسی منطقه خوروبیابانک است.

مدیرمسوول انتشارات مُگستان در ادامه به تعدادی از آثار عبدالکریم حکمت یغمایی اشاره کرد و گفت: «جندق روستایی کهن بر کران کویر» که از سوی انتشارات توس در سال ۱۳۵۳ منتشر شد. «ذوالریاستین فضل بن سهل، وزیر ایرانی مأمون» که این کتاب از سوی انتشارات اداره نگارش فرهنگ و هنر در سال ۱۳۵۶چاپ شد. «جندق و قومِس در اواخر قاجار» تالیف اسماعیل هنر (معتمد دیوان) است که از سوی عبدالکریم حکمت یغمایی تصحیح و همکاری انتشارات تاریخ ایران در سال ۱۳۶۲به چاپ رسید. «خور در آینه زمان» نیز «یادداشت‌های تاریخی - اجتماعی ابوالقاسم طغرا یغمایی - به کوشش عبدالکریم حکمت یغمایی» اثر دیگری از اوست که از سوی انتشارات مگستان در سال ۱۳۸۹ به چاپ رسید.

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: