سیاست تجارت در ایران عصر صفوی

1401/5/31 ۱۴:۵۵

سیاست تجارت در ایران عصر صفوی

مولف کتاب «سیاست تجارت در ایران عصر صفوی» بر آن است که از میان طیف‌های متنوع تجارت ابریشم در اواخر عصر صفوی، نگاهی به شبکه روابط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در محدوده قلمرو سرزمین صفویان و در روابط میان ایران و همسایگانش و میان ایران و جهان به‌طور کلی داشته باشد.

کتاب «سیاست تجارت در ایران عصر صفوی»؛ ابریشم در برابر نقره، ۱۶۰۰-۱۷۳۰ نوشته رودالف پی. متی با ترجمه مانی صالحی علامه از سوی  نشر فرهنگ جاوید به چاپ رسید.

رودی مته از جمله ایران‌شناسان و صفویه‏‌پژوهان شاخص است و خوانندگان فارسی‌زبان با کتاب‌‏های او به‏ ویژه کتاب مهم «ایران در بحران» آشنا هستند. او تا کنون کتاب‌های زیادی درباره سیاست، اقتصاد و اجتماع صفوی نوشته است. در کتاب «روس‌ها در ایران» نوشته مشترک رودی متی و یلنا آندری یوا و دیگران  با ترجمه محمد آقاجری منتشر شده است. در این کتاب به دیپلماسی و قدرت در ایران، از آغاز دوره قاجار تا پایان جنگ جهانی دوم می‌پردازد.

مولف در این کتاب بر آن است که از میان طیف‌های متنوع تجارت ابریشم در اواخر عصر صفوی، نگاهی به شبکه روابط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در محدوده قلمرو سرزمین صفویان و در روابط میان ایران و همسایگانش و میان ایران و جهان به‌طور کلی داشته باشد.

در پشت جلد کتاب آمده است: «ابریشم که اهمیتی شایان برای درآمد دولت صفوی داشت، تنها کالایی بود که کل حیط اقتصادی ایران را دربرمی‌گرفت و کانون توجه تجار خارجی به ایران در آغاز قرن هفدهم به‌شمار می‌رفت. ابریشم در این کتاب تحقیقی، به‌عنوان نماد و نشانه‌ای از جنبه‌های گوناگون جامعه ایران در اواخر عصر صفوی مورد توجه قرار گرفته است. مولف در این اثر، چهار موضوع اصلی را جدا کرده و به تفصیل مورد بررسی قرار داده‌ است: «اقتصادی سیاسی صفویان»، «تعامل متقابل میان دربار صفوی و تجار خارجی»، «شبکه اصلی مسیرهای صادراتی ایران و تأثیر تغییرات اقلیمی بر آنها» و مشکلات سیاسی و اقتصادی ایجاد شده در پی سقوط و فروپاشی حکومت صفویه در اوایل قرن هجدهم». رودالف پی متی فراز و فرود هر یک از این موارد جداگانه را تحلیل و تبیین کرده است.

کتاب «سیاست تجارت در ایران عصر صفوی»؛ ابریشم در برابر نقره، ۱۶۰۰-۱۷۳۰ نوشته رودالف پی. متی، ترجمه مانی صالحی علامه در 511 صفحه به بهای سیصد و پنجاه و نه هزار تومان از سوی نشر فرهنگ جاوید به چاپ رسید.

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: