کتاب «اخلاق فضیلت از دیدگاه ارسطو و ابوعلی مسکویه» منتشر شد

1401/5/26 ۱۱:۱۱

کتاب «اخلاق فضیلت از دیدگاه ارسطو و ابوعلی مسکویه» منتشر شد

کتاب «اخلاق فضیلت از دیدگاه ارسطو و ابوعلی مسکویه» اثر علی‌اکبر علیزاده در ۴۱۵ صفحه به چاپ رسید.

به نقل از روابط عمومی نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، کتاب «اخلاق فضیلت از دیدگاه ارسطو و ابوعلی مسکویه» که اثر علی‌اکبر علیزاده است، به همت پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و نشر این پژوهشگاه در ۴۱۵ صفحه به چاپ رسید.

بی‌تردید تاریخ فلسفه اخلاق با تامل بر فضایل اخلاقی و نقش آن در سپهر حیات فردی و اجتماعی پیش رفته است. می‌توان نظریه هنجاری اخلاق فضیلت را بازتاب مهمترین رسالت اخلاق در پرورش ملکات و فضایل اخلاقی به دور از اصول و قواعد وظیفه‌گرا یا غایت‌نگر اخلاقی برشمرد.

رسالت اصلی کتاب حاضر، مقایسه ارسطو و ابوعلی مسکویه در دو کتاب مهم اخلاقی ایشان یعنی اخلاق نیکوماخوس و تهذیب الاخلاق است که این دو فیلسوف به نوعی بنیانگذار اخلاق فضیلت در غرب و اسلام هستند. در تعیین مقایسه و سنجش دانسته می شود که اخلاق اسلامی چه مقدار از اخلاق یونانی و ارسطو تاثیر پذیرفته و چه اندازه ابتکار و نوآوری خود فیلسوفان اسلامی است.

اهمیت این مقایسه و سنجش از آنجا بیشتر می‌شود که از یک سو نمی‌توان نقش و تاثیر ارسطو در مبانی اخلاق نظری در اسلام را از نظر دور داشت و از سوی دیگر مسکویه بر فیلسوفان اخلاق بعد از خود تاثیر بسزایی داشته و کتاب های اخلاقی متاخر از او، تا اندازه بسیاری مرهون دیدگاه های وی بوده است.

این اثر در پنج فصل تهیه و تنظیم شده است در فصل اول این اثر که به کلیات پرداخته، ضمن تعریفی از فضیلت و پیشینه اخلاق فضیلت، معیار فضیلت و همچنین اهمیت اخلاق فضیلت نیز تشریح شده است؛ در ادامه، فضیلت گرایی در غرب و اسلام تبیین شده و مروری بر آثار ارسطو و ابوعلی مسکویه نیز شده و در پایان این فصل به تاثیر ارسطو بر اخلاق اسلامی نیز اشاره شده است.

«چیستی فضیلت از دیدگاه ارسطو و مسکویه»، عنوان دومین فصل از این اثر است؛ در ابتدای این فصل، بعد از بررسی فضیلت از دیدگاه این دو، فضایل از دیدگاه ارسطو و مسکویه طبقه‌بندی شده و مبادی اخلاق فضیلت نیز از دیدگاه هر دو فیلسوف مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. نویسنده در سومین فصل این کتاب، «عوامل درونی و بیرونی فضیلت از دیدگاه ارسطو و مسکویه» را تشریح کرده است.

سپس، «اخلاق فضیلت از دیدگاه ارسطو و ابوعلی مسکویه» در فصل چهارم به تفصیل تبیین شده است. در پنجمین و آخرین فصل از این کتاب، مقایسه و نقدی نسبت به دیدگاه هر دو فیلسوف صورت گرفته است. در این فصل به وجوه تشابه و تفاوت هر دو دیدگاه پرداخته شده است.

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: