نامه امید و خامه تبریک / حکمت‌اله ملاصالحی

1401/4/9 ۲۲:۳۲

نامه امید و خامه تبریک / حکمت‌اله ملاصالحی


یادداشت استاد حکمت‌اله ملاصالحی به مناسبت ایجاد بخش باستان‌شناسی در مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی و انتخاب دکتر مهرداد ملک‌زاده به مدیریت این گروه

خبر خجسته و خوشِ گشوده شدن دروازه‌ی بلند گروه باستان‌شناسی در مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی پس از سال‌ها درنگ و تأخیر، کام جامعۀ باستان‌شناسی و میراثیان و سنگربانان میراث و تاریخ و فرهنگِ مُلک و ملت ما را شیرین ساخت و کارنامه‌ی درخشان ریاست محترم مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی آقای محمدکاظم موسوی بجنوردی را بیش از پیش درخشان و درخشان‌تر کرد.

انتصاب بحق و بجا و هوشمندانه‌ی باستان‌شناس بنام و صاحب‌نظر و توانا و دانای میهن ما آقای دکتر مهرداد ملکزاده به مدیریت گروه باستان‌شناسی، چراغ امید را در میان اصحاب دانش و دانایی و اهل فضیلت و فرهنگ فروزان‌تر کرد. امید به حضور و به نقش و به سهم و به مشارکت دانش باستان‌شناسی و همکاری گسترده‌تر و پیوسته‌تر و مؤثرتر و موفق‌تر جامعه‌ی باستان‌شناسان را در مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی بیش از پیش در جان ما افزون کرد.

مشارکت جدی و همکاری پیوسته و منسجم و مؤثر و حضور گرمی که سال‌ها در انتظارش بودیم، دهه‌ها نقش و اهمیتش را بچشم تخفیف وتحقیر می‌نگریستیم، تحریفش می‌کردیم و کژ و احول می‌دیدیمش. متأسفانه ومتأثرانه حاکمان و نودولتیانِ تاریخ و فرهنگ ناشناس جامعه پساانقلاب ما بوئی از نقش و سهم دانش باستان‌شناسی و مشارکت باستان‌شناسان در صیانت از مواریث فرهنگی و در گرم و فروزان نگاه داشتن تنور همبستگی اجتماعی و فراخ‌تر کردن دامن آگاهی فرهنگی و دانش و دانایی تاریخی و تدوین و تحریر و معرفی تاریخ و فرهنگ و مواریث فرهنگی و مدنی و معنوی ملت‌ها در عالم جدید، در دنیای مدرن نبرده‌اند و چیزی نمی‌دانند و پشیزی ارزش قائل نیستند و نمی‌فهند و نمی‌خواهند هم بدانند و بفهمند.

خوشبختانه آقای دکتر مهرداد ملکزاده با دست و دامنی پر، بیش از دو دهه‌ونیم پژوهش و کاوش در میدان عمل و تدریس و تحقیق در مقام نظر با انتصاب هوشمندانه‌ی ریاست محترم مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی مدیریت ومسئولیت گروه باستان‌شناسی را برشانه می‌گیرند وبه همکاری با مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی در مقام مدیریت گروه باستان شناسی به همراهی فراخوانده می‌شوند. بی مداهنه و بصراحت عرض می‌کنم آقای دکتر ملکزاده از چهره‌های درخشان و پرکار و سختکوش و موفق جامعۀ علمی و باستان‌شناسی میهن ما طی دهه‌های اخیر جامعه‌ی پساانقلاب ما بوده‌اند.

جامعه‌ای که حاکمانش با دانش باستان‌شناسی و با باستان‌شناسان و با مآثر تاریخی و مواریث باستان‌شناختی برسر مهر نبوده‌اند. آقای دکتر ملکزاده چونان بسیاری از باستان‌شناسان و سنگربانان میراث تاریخ و فرهنگ میهن ما ماندن و زیستن و کوشیدن و کاویدن و اندیشیدن و نوشتن و صیانت از مواریث فرهنگی مُلک وملت خویش را زیر فشار سنگین و سهمگین بهمن و بوران و بستر طوفان تجاوز و تخریب و تاراج مآثر تاریخی و مواریث فرهنگی و محوطه‌های باستانی کشور بر کوچ به سرزمین بیگانه مقدم و محترم و عزیزتر داشته‌اند و همچنان در سنگر صیانت از مواریث تاریخ و فرهنگ مُلک و ملت خویش چونان امانتدار و سنگربانی امین و هشیار با قامتی استوار و سینه‌ای ستبر ایستاده‌اند.

مهستان باستان‌شناسی و حکمت ایرانی خشنودی و خرسندی عمیق و امیدواری مضاعف خود را هم به دلیل افتتاح دروازه‌ی رفیع گروه باستان‌شناسی در دائرةالمعارف بزرگ اسلامی و هم حُسن انتصاب هوشمندانه‌ی باستان‌شناس توانا و دانا و صاحب نام و صاحب‌نظر میهن ما جناب آقای دکتر مهرداد ملکزاده را به مدیریت گروه باستان‌شناسی در مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی، عمیقاَ ابراز و اظهار می‌دارد.

دکتر حکمت‌اله ملاصالحی

رئیس هیات مدیره

مهستان باستان‌شناسی و حکمت ایرانی

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: