رونمایی از کتاب «سپهر مجد؛ جشن‌نامۀ دکتر یوسف مجیدزاده» در موزۀ ملّی ایران

1401/3/11 ۱۲:۴۰

رونمایی از کتاب «سپهر مجد؛ جشن‌نامۀ دکتر یوسف مجیدزاده» در موزۀ ملّی ایران

آیین بزرگداشت «یوسف مجیدزاده»، استاد برجستۀ باستان‌شناسی ایران و رونمایی کتاب «سپهر مجد؛ باستان‌شناسی دنیای ایرانی و سرزمین‌های پیرامون: جشن‌نامۀ دکتر یوسف مجیدزاده» که در اسفند ١۴٠٠، از سوی انتشارات مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی (مرکز پژوهش‌های ایرانی و اسلامی) منتشر شد، عصر دوشنبه، نهم خرداد در موزۀ ملّی ایران برگزار ‌شد.

دبا: آیین بزرگداشت «یوسف مجیدزاده»، استاد برجستۀ باستان‌شناسی ایران و رونمایی کتاب «سپهر مجد؛ باستان‌شناسی دنیای ایرانی و سرزمین‌های پیرامون: جشن‌نامۀ دکتر یوسف مجیدزاده» که در اسفند ١۴٠٠، از سوی انتشارات مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی (مرکز پژوهش‌های ایرانی و اسلامی) منتشر شد، عصر دوشنبه، نهم خرداد در موزۀ ملّی ایران برگزار ‌شد.
در این برنامه، «یوسف مجیدزاده» در پیام تصویری از مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی برای انتشار این کتاب تشکر کرد و «کاظم موسوی بجنوردی»، رئیس این مؤسسۀ پژوهشی را «دوست عزیز» خود خطاب کرد.
در بخش دیگری از این مراسم، «احمد مسجدجامعی»، قائم‌مقام مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی، مجیدزاده را مردی توصیف کرد که عمر خود را معطوف و مصروف دفاع از حیثیت ایران کرد.
مسجدجامعی گفت: مجیدزاده جنبۀ مدیریت ویژه‌ای داشت؛ در سال‌های ابتدای انقلاب، بحرانی نسبت به نگرش تاریخ ایجاد شد و آن، تاریخ‌ستیزی بود اما مجیدزاده از رشتۀ باستان‌شناسی دفاع کرد و مقاومت کرد تا با رشتۀ تاریخ ادغام نشود که در آن برهه بسیار مهم بود. مجیدزاده توانست هم در برابر انحلال این رشته و هم مؤسسۀ باستان‌شناسی دانشگاه تهران مقاومت کند. 
قائم‌مقام مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی اظهار کرد: او غیرت و حمیت دفاع از این سرزمین کهن را داشت و برای همین به کاوش‌های فراوان پرداخت تا گوشه‌هایی از تاریخ این مرز و بوم را در برابر جهانیان قرار دهد و در این کار، موفقیت‌های بزرگی به دست آورد. 
او تصریح کرد: مجیدزاده به رغم ناملایمتی که برایش ایجاد شد، هیچ‌گاه دست از کار نکشید و مشغول تدوین کتاب‌ها و مقالات علمی‌اش شد. ازجملۀ آن‌ها کتابی است با نام «تاریخ و تمدن بین‌النهرین» که در همان سال‌های حضورم در وزارت ارشاد، کتاب برگزیدۀ سال شد و جایزۀ ریاست جمهوری را به دست آورد. این نشان از آن دارد که اگرچه مورد توهین قرار گرفت و دلشکسته شد اما مانع نشد که پا پس بکشد چون دغدغۀ وطن داشت.
مسجدجامعی افزود: در سال ١٣٧٩، سیدمحمد خاتمی، رئیس‌جمهور وقت، قدیمی‌ترین خشت جهان متعلق به تپۀ ازبکی در ساوجبلاغ را به سازمان ملل متحد برد که اکنون نیز در آن‌جاست. این کار مدیون کاوش‌های مجیدزاده در آن محوطۀ باستانی است.
کتاب «سپهر مجد: باستان‌شناسی دنیای ایرانی و سرزمین‌های پیرامون؛ جشن‌نامۀ دکتر یوسف مجیدزاده» به کوشش سجّاد علی‌بیگی، محمّدرضا میری و هالی پیتمَن، در ٩۵٠ صفحه و به بهای یک‌میلیون و ۴۵٠‌‎هزار تومان منتشر شده است.

سایر تصاویر

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: