طرح «بانک اطلاعات گونه‌های زبانی ایران»

1401/3/1 ۱۳:۲۰

طرح «بانک اطلاعات گونه‌های زبانی ایران»

جلسۀ مقدماتی همکاری فرهنگستان زبان و ادب فارسی و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در خصوص تدوین طرح «بانک اطلاعات گونه‌های زبانی ایران»

سه‌شنبه، بیستم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱، جلسه‌ای با حضور آقای دکتر محمد حسن‌دوست، مدیر گروه زبان‌ها و گویش‌های ایرانی فرهنگستان؛ خانم دکتر فریار اخلاقی، مدیر گروه زبان‌ و گویش‌ رایج پژوهشکدۀ زبان‌شناسی، کتیبه‌ها و متون در پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری؛ و آقای دکتر مجید طامه، معاون گروه زبان‌ها و گویش‌های ایرانی؛ در گروه زبان‌ها و گویش‌های ایرانی فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزار شد. در این جلسه دربارۀ طرح «بانک اطلاعات گونه‌های زبانی ایران» و شیوۀ همکاری فرهنگستان زبان و ادب فارسی و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در اجرای طرح یادشده گفت‌وگو و رایزنی شد.

در جلسۀ مذکور طرفین دربارۀ مقدمات این طرح، لزوم و شیوۀ اجرای آن، اهداف طرح، امکانات و شرایط لازم برای تحقق آن گفت‌وگو کردند. همچنین به نهادها و مؤسسه‌های پژوهشی که می‌توانند در این طرح همکاری داشته و در پیشبرد اهداف آن مؤثر باشند، اشاره شد. از جملۀ موضوعاتی که به‌طور مبسوط دربارۀ آن بحث شد بررسی میزان اعتبار ملاک‌های موجود برای در خطر دانستن گونه‌های زبانی ایران، ویژگی‌های پرسش‌نامۀ هدفمند برای گردآوری داده‌های زبانی ایران، بهره‌گیری از منابع معتبر مکتوب گویشی، لزوم تهیۀ فایل‌های صوتی و در صورت امکان تصویری از گفت‌وگوی گویشوران و نیز گفتار پیوسته به‌‌منظور آگاهی از شیوۀ کاربرد گونه‌های زبانی و پیوستگی‌های فرهنگی بود. در مجموع‌ اهم موضوعات طرح‌شده در این جلسه بدین قرار است:

بررسی رویکردهای متفاوت در روش اجرای طرح و دامنه و گسترۀ آن؛

تعیین ملاک‌های معتبر برای اولویت‌بندی در گردآوری گونه‌های زبانی ایران؛

شیوۀ گردآوری و مستندسازی گونه‌های زبانی ایران؛

نهادها و مؤسسات پژوهشی شرکت‌کننده در طرح و تعیین میزان اختیارات و وظایف آن‌ها؛

برگزاری جلسه‌هایی با حضور مدیران اجرایی و مالی سازمان‌های ذی‌نفع و تعیین میزان بودجۀ طرح.

در پایان، اعضای حاضر در جلسه به این نتیجه رسیدند که همکاری میان گروه «زبان‌ها و گویش‌های ایرانی» فرهنگستان زبان و ادب فارسی و «پژوهشکدۀ زبان‌شناسی، کتیبه‌ها و متون» از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در تدوین طرح «بانک اطلاعات گونه‌های زبانی ایران» سودمند و چه‌بسا ضروری است، اما این همکاری تنها پس از توافق مدیران ارشد نهادها و مؤسسات پژوهشی در تأمین بودجه و نیروی انسانی لازم می‌تواند تحقق یابد. همچنین، لازم است در آینده، جلساتی با حضور نمایندگان همۀ نهادهای علاقه‌مند به حضور‌ در این طرح تشکیل شود و دامنۀ طرح، راهکارها و شیوه‌های علمیِ گردآوری و ثبت داده‌ها، و بازۀ زمانی آن به دقت بررسی و میزان بودجه و سهم مادی و معنوی هریک از نهادهای ذینفع در طرح تعیین گردد. سرانجام پس از بررسی و تعیین اعتبار مالی و تهیۀ شیوه‌نامۀ دقیق و علمیِ گردآوری و ثبت داده‌های گونه‌های زبانی ایران، انعقاد توافق‌نامه‌ای میان نهادهای شرکت‌کننده در طرح، رسماً میسر خواهد بود.

منبع: فرهنگستان زبان و ادب فارسی

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: