معامله‌ای پرسود و وجدانی آرام / احمد مسجدجامعی

1401/2/4 ۱۱:۴۴

معامله‌ای پرسود و وجدانی آرام / احمد مسجدجامعی

در روزگار کنونی قدردان کسانی باشیم که برای ما اسوه‌سازی می‌کنند و برای پایمال نشدن حق و اجرای عدالت، افسار نفس سرکش را لحظه‌ای رها نمی‌کنند و دهانه آن را چنان می‌کشند که حتی یک لحظه پا در مسیر اشتباه نمی‌گذارند. اینان به دنبال دیده شدن نیستند، ولی باید آنان را دید و بزرگی را از آنان آموخت.

بگذریم از کسانی که این روزها مثلاً درباره خرد در شاهنامه فردوسی یا تاریخ تحولات خلیج فارس و... می‌نویسند و نوشته‌های دیگری را عیناً به نام خود منتشر می‌کنند و چه‌بسا امتیاز هم می‌گیرند. بدیهی است که برخوردهای نویسندگان با چنین امری بسیار متفاوت است. برخی می‌رنجند و بسا که همکاری خود را قطع می‌کنند و در موضع نقد نیز توقع ندارند که کسی بابت اثرشان سؤال کند، ولی خود رفتار عبرت‌آمیزی را در این باره دیده‌ام و آن مربوط است به زمانی که یکی از دقیق‌ترین اعضای بخش کنترل در مرکز دائرةالمعارف، خانم مریم صادقی، یکی از مقالات دکتر مجتبائی را زیر ذره‌بین گذاشت. او از نظر سنی و علمی در جایگاه شاگرد استاد بود، اما استاد مجتبائی نه تنها آزرده نشد، بلکه از او تعریف و تشکر کرد و از مسئولان کار خواست که از این پس همه مقالاتش را او کنترل کند.

در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم ایران در آخرین ماه قرن قبل نیز اتفاقی از همین جنس روی داد. به نماینده ایران در رشته حفظ کل قرآن به عنوان برگزیده اطلاع داده شد که برای دریافت نشان و هدایای خود در مراسم پایانی شرکت کند.

این مسابقات به دلیل شیوع کرونا در فضای مجازی برگزار می‌شد و ارائه محفوظاتش نیز به این شیوه برای هیئت داوران فرستاده شد، ولی به دلیل تداخل صوتی و نکته فنی، هیئت داوران در تهران متوجه تفاوت نشدند و امر به صحت آن دادند و در نهایت او را به عنوان رتبه اول برگزیدند. چون خبر به شخص برگزیده رسید، که خود می‌دانست آن اشتباه در اجرای تلاوتش از نظرها به دور مانده است در وجدان خود به این نتیجه رسید که نمی‌باید جایزه از آنِ او باشد و خود پیش‌قدم شد و با اطلاع به مجریان این رویداد روند اعطای جایزه را متوقف کرد و از مزایای مادی و معنوی آن چشم پوشید.

هرچند این رفتار در خبرها انعکاسی نیافت، اما خوشبختانه از چشم تیزبین بزرگان دور نماند و دیگر قاریان و حافظان پیشکسوت و جوان در فضای مجازی به این اخلاق نیک پرداختند که حاکی از مروت و جوانمردی اوست و این نجابت رفتاری و سلامت اخلاقی حافظ محترم، محمدرضا جاهدی‌نیا، که در نزد اهلش به مراتب از گرفتن جایزه بالاتر است، مسئولان را بر آن داشت تا هر چند اندک از این چهره قرآنی تجلیل کنند که باید سرآغاز دیگر حمایت‌ها از اسوه‌های اخلاق باشد و بی‌توجهی به این داشته‌های معنوی نابخشودنی است. برای او، که گویا از معلمان خدوم شهرستان خوشاب است، آرزوی سلامتی و توفیق داریم.

پی‌نوشت: دکتر فتح‌الله مجتبائی در اخلاق پژوهشی سرآمد هستند. به عنوان مثال در برخی دائرةالمعارف‌های معتبر بخش خاص مقالات تألیفی را از حیث تطبیق یا عدم تطبیق مطالب آن با مأخذ ارجاع داده‌‌شده کنترل می‌کنند و به نویسنده به صورت صریح تذکر می‌دهند که فلان مطلب در مأخذ مورد نظر نیست یا استنباط نویسنده غلط یا ناقص بوده، زیرا وظیفه این بخش عیب‌جویی است به قصد کمال.

منبع: ایکنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: