بازخوانی حکایات رمزی سهروردی به شیوۀ پدیدارشناختی اشراقی

1400/12/7 ۱۱:۲۴

بازخوانی حکایات رمزی سهروردی به شیوۀ پدیدارشناختی اشراقی

سهروردی چندین رسالۀ رمزی به شیوۀ داستانی و به زبان فارسی دارد که معمولاً شیوۀ رایج برای تأویل این رسالات آن است که به شرح و توضیح رموز این رساله‌ها می‌پردازند. اما هانری کربن، فیلسوف و مستشرق فرانسوی، شیوۀ دیگری برای بازخوانی این آثار پیشنهاد می‌دهد که مبتنی بر حکمت اشراق خود سهروردی است، به گونه‌ای که واقعیت روحانی این رسالات رمزی را به رسمیت می‌شناسد.

 

سهروردی چندین رسالۀ رمزی به شیوۀ داستانی و به زبان فارسی دارد که معمولاً شیوۀ رایج برای تأویل این رسالات آن است که به شرح و توضیح رموز این رساله‌ها می‌پردازند. اما هانری کربن، فیلسوف و مستشرق فرانسوی، شیوۀ دیگری برای بازخوانی این آثار پیشنهاد می‌دهد که مبتنی بر حکمت اشراق خود سهروردی است، به گونه‌ای که واقعیت روحانی این رسالات رمزی را به رسمیت می‌شناسد. کربن برآن است که این رسالات را می‌توان به گونه‌ای خواند که معاصر ما شوند، و خوانندۀ تأویل‌گر بتواند رمزها را پدیدارهایی مثالی به شمار آورد و آنها را برای خود درونی کند. اما با در نظرگرفتن چه شرایط و امکاناتی تأویل‌گر می‌تواند به امکان دیدن یا تحقق این پدیدارها نزدیک شود؟ آیا با این نوع از تأویل یا هرمنوتیک روحانی، حکمت اشراقی را می‌توان در زمان معاصر یادآوری کرد؟ و وجود و نحوۀ ادراک تأویل‌گر دستخوش تحول یا تولدی خواهد شد؟

سومین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ی سهروردی به «بازخوانی حکایات رمزی سهروردی به شیوۀ پدیدارشناختی اشراقی» اختصاص دارد که با حضور دکتر زهرا بهره‌مند در روز چهارشنبه یازدهم اسفند ساعت ۱۱ صبح برگزار می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند این نشست را از اینستاگرام مرکز فرهنگی شهرکتاب به نشانی ketabofarhang، کانال تلگرام bookcitycc و صفحه‌ی این مرکز در سایت آپارات پیگیری کنند.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: