حضور همسر «رضا شیخ‌الاسلامی بهبهانی» در مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی

1400/10/26 ۰۹:۴۸

حضور همسر «رضا شیخ‌الاسلامی بهبهانی» در مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی

شهرزاد شیخ‌الاسلامی، در حال‌وهوای چهارمین سال وداع با همسر خود، زنده‌یاد پروفسور رضا شیخ‌الاسلامی بهبهانی، مدیر فقید کرسی ایران‌‎شناسی دانشگاه آکسفورد و نخستین ایرانیِ صاحب این کرسی، که چندروزی به ایران سفر کرده است

 

دبا: شهرزاد شیخ‌الاسلامی، در حال‌وهوای چهارمین سال وداع با همسر خود، زنده‌یاد پروفسور رضا شیخ‌الاسلامی بهبهانی، مدیر فقید کرسی ایران‌‎شناسی دانشگاه آکسفورد و نخستین ایرانیِ صاحب این کرسی، که چندروزی به ایران سفر کرده است، بعدازظهر چهارشنبه، ضمن دیدار با کاظم موسوی بجنوردی، رئیس مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی (مرکز پژوهش‌های ایرانی و اسلامی)، از مجموعۀ اهدایی خاندان سلطانیِ شیخ‌الاسلامیِ بهبهانی، محفوط در کتابخانۀ این مرکز دیدن کرد و در جریان روند و روال نگهداری از این مجموعه، طی 32 سال اخیر قرار گرفت.

مجموعۀ سلطان‌علیِ سلطانیِ شیخ‌الاسلامیِ بهبهانی– که سال آینده چهلمین سال درگذشتِ اوست - در چهارم خرداد 1368، به‌واسطۀ این ایران‌شناس ازدست‌رفته، به کتابخانۀ مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی هدیه شد تا مأمنی برای بهره‌یابی اهل فکر و فرهنگ باشد. اقدامی که سرآغاز اهداء مجموعه‌های شخصی، خانوادگی و خاندانی به این نهاد پژوهشی است. همچنین بعدتر مجموعۀ اسناد متعلق به حسین سلطانی بهبهانی فرزند سلطان‌علی و برادر رضا شیخ‌الاسلامی سلطانی بهبهانی نیز به این مرکز اهداء و به‌همّت علی میرانصاری به کتابخانه انتقال یافت.

این آثار مشتمل بر 537 مجلد (در 1259 عنوان) نسخۀ خطی، 3674 مجلد کتاب چاپی، و 57 عنوان ‌مجله ‌و ‌‌روزنامۀ قدیمی به‌همراه یادداشت‌های چاپ‌نشده است.

فهرست 537 مجلد نسخه‌های خطی این مجموعه با نامِ فهرست نسخه‌های خطی مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی (جلد اول) به‌دست استاد نستوه، احمد منزوی تألیف شده و در مجلدی جداگانه در سال 1377 ازجانب مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی انتشار یافته است.

افزون بر این کتاب، از این مجموعه، تاکنون کتاب‌های بیست‌وهشت گفتار در باب فرهنگ و مردم ایران، خلیج فارس و خوزستان (به‌کوشش سیّدعلی آل‌داود) و کهگیلویه و بویراحمد (به‌کوشش کاوه بیات) ازسوی این مرکز به طبع رسیده است.

سایر تصاویر

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: