آذرنوش، عمیدالادب العربی در ایران بود

1400/7/20 ۱۲:۰۲

آذرنوش، عمیدالادب العربی در ایران بود

عنایت‌الله فاتحی‌نژاد، استاد زبان عربی و از دوستان نزدیک مرحوم آذرتاش آذرنوش، چهره ماندگار زبان و ادبیات عرب، لقب عمیدالادب العربی در ایران را مناسب مقام ادبی و فرهنگی وی می‌داند.

َعنایت‌الله فاتحی‌‌نژاد ضمن ابراز تسلیت و تالم از فقدان این چهره‌ شاخص ادبیات عرب عنوان کرد: همان طورکه طه حسین نویسنده و ادیب بزرگ مصری به عمیدالأدب العربی شهرت داشت، آذرنوش نیز به عقیده من عمیدالأدب العربی در ایران بود و به‌راستی باید وی را از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین ارکان زبان و ادبیات عرب در صد سال اخیر دانست.

فاتحی‌نژاد با تاکید بر اینکه آذرنوش شخصیت علمی و ادبی چند بعدی داشت، افزود: تالیف‌ها و آثار گران‌سنگ وی در زمینه‌های گوناگون ادبی، فرهنگی، تاریخی، ترجمه‌های قرآن، فرهنگ و تمدن ایرانی، زبان و ادبیات عربی و فارسی، گردآوری واژگان فارسی در کتاب‌های عربی و دواوین شاعران عرب و دیگر حوزه‌ها، نه تنها برای نسل حاضر که برای آیندگان بسیار راهگشا خواهد بود. کمتر پژوهش و تحقیقی را در زمینه ادبیات عرب در کتاب‌ها، مجلات و دایره‌المعارف‌ها می‌بینم که آثار و تألیف‌های آذرنوش از مراجع اصلی آن نباشد.

وی تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای آذرنوش، ابداع شیوه نوینی در آموزش زبان عربی بود که در کتابی به همین نام آن را پایه‌ریزی کرد و منشأ تحولی شگرف در فراگیری زبان عربی در ایران شد.

این استاد زبان عربی ادامه داد: زبان عربی که طی قرن‌ها به شیوه سنتی در ایران تدریس می‌شد و با چالش‌های بسیار مواجه بود، با تألیف کتاب آموزش زبان عربی تا اندازه زیادی متحول شد به‌گونه‌ای که دانشجویان و دانش‌پژوهان با شیوه‌ای که وی ابداع کرد طی دو یا سه ترم با تمام  مهارت‌های زبان عربی به خوبی آشنا می‌شوند و می‌توانند به این زبان صحبت کنند، بنویسند و ترجمه کنند.

 

فاتحی‌نژاد با اشاره به ابعاد شخصیتی آذرنوش گفت: ابعاد شخصیتی آذرنوش، منحصر به آموزش زبان عربی نبود. آموزش روش تحقیق و مقاله‌نویسی به دانشجویان و پژوهشگران نوپا از ویژگی‌های بسیار متمایز وی بود، از همین رو بیشتر کسانی که امروز در حوزه ادبیات عرب تحقیق می‌کنند و قلم می‌زنند از شاگردان استاد بوده‌اند و همه دلسوزی و شوق و رغبت بسیار آذرنوش را در آموزش روش تحقیق و مقاله‌نویسی از خصوصیات ارزنده وی می‌دانند.

 

وی ادامه داد: آذرنوش علاوه بر تالیف‌های ارزنده خود بیش از 300 مقاله در نشریه‌های مختلف در حوزه ادبیات عرب، شعر و ادب فارسی و تأثیر فرهنگ و تمدن ایران در باروری و شکوفایی زبان و ادبیات عرب نوشته که خواننده  در هرکدام از آنها مطالب جدید و نکاتی تازه می‌آموزد.

 

این استاد زبان عربی، توجه آذرنوش به نسل جوان و شاگردانش را از ویژگی‌های بسیار بارز وی عنوان کرد و افزود: محال بود دانشجویی برای رفع اشکال در هر زمینه‌ای به وی مراجعه کند و دست خالی بازگردد. علم و دانش گسترده استاد از موسیقی گرفته تا ترجمه قرآن، شعر و حدیث گرفته تا ورزش‌های اصیل ایران همچون چوگان و نیز خوش‌زبانی‌، خوش‌رویی، شیک پوشی و آداب‌دانی وی، هر پژوهشگر نوپایی را شیفته مصاحبت و همنشینی با او می‌کرد.

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: