میراث مکتوب ماندنی‌ترین بازمانده‌های گنجینۀ فرهنگی گذشتگان است

1400/2/20 ۱۰:۲۸

میراث مکتوب ماندنی‌ترین بازمانده‌های گنجینۀ فرهنگی گذشتگان است

بلوکباشی ضمن تبریک روز اسناد ملی و میراث مکتوب به اهل قلم و دوستداران فرهنگ ایران، گفت: هویت ملی مردم هر سرزمین برآمده از فرهنگ مردم آن سرزمین در حیات تاریخی آنهاست و در شناخت هویت ملی و بازسازی خویشتن تاریخی خود، ما ناگزیر از رویکرد به آثار و دستاوردهای گذشتگان هستیم.

 

به گزارش روابط عمومی مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب، سخنرانی علی بلوکباشی، پژوهشگر مردم‌شناس و عضو شورای عالی علمی دائرة ‌المعارف بزرگ اسلامی، به مناسبت بزرگداشت روز اسناد ملی و میراث مکتوب، روز یکشنبه 19 اردیبهشت‌ماه 1400، در قالب نخستین بخش از یکصد و پنجاهمین نشست مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب، در صفحۀ اینستاگرام این مؤسسه پخش شد.

بلوکباشی در سخنان خود ضمن تبریک روز اسناد ملی و میراث مکتوب به اهل قلم و دوستداران فرهنگ ایران، گفت: هویت ملی مردم هر سرزمین برآمده از فرهنگ مردم آن سرزمین در حیات تاریخی آنهاست و در شناخت هویت ملی و بازسازی خویشتن تاریخی خود، ما ناگزیر از رویکرد به آثار و دستاوردهای گذشتگان هستیم.

وی میراث مکتوب را بخشی بزرگ از میراث فرهنگیِ معنوی توصیف کرد و گفت: این میراث معنوی در ادوار تاریخی به صورت کتیبه، روی سنگ، خشت و چوب، و یا به صورت نوشته روی پوست و یا کاغذ به دست ما رسیده است و از میان این آثار، نوشتارها و آثار مکتوب ماندنی‌ترین آثاری است که از گنجینه فرهنگی گذشتگان به ما رسیده است.

عضو شورای علمی دایرة ‌المعارف بزرگ اسلامی ضمن بیان این مطلب که هر یک از این آثار به گونه‌ای اندوخته‌های علمی، فرهنگی و اجتماعی ما را و همچنین مناسک دینی و آیینی و رفتارهای عرفی مردم ما را بازتاب می‌دهد، افزود: آگاهی و استفاده از این داده‌ها در کنار پژوهش‌هایی که بر فرهنگ و جامعه امروز می‌کنیم، به پژوهش‌های ما اعتبار تاریخی و بنیانی می‌بخشد.

مؤسسۀ میراث مکتوب به هویت ملی ما استواری بخشیده است

بلوکباشی با اشاره به سخن چندی پیش استاد احمد سمیعی گیلانی که مؤسسۀ میراث مکتوب را خلف صادق بنیاد فرهنگ ایران خوانده بود، گفت: من می‌خواهم اضافه کنم که آن راهی را که شادروان دکتر پرویز ناتل خانلری در شناساندن فرهنگ و تمدن ایران آغاز کردند، آقای دکتر ایرانی در مؤسسۀ میراث مکتوب تداوم بخشیده‌اند و با پایمردی خود و پشتیبانی گروهی از دانشمندان و علما، آثار بسیاری از گذشتگان ما را که در نهانخانۀ اعصار تاریخی پوشیده مانده بود، احیا، چاپ و منتشر کرده‌اند.

وی شناسایی آثار بزرگان علم و تاریخ در مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب را یک کار بسیار ارزشمند توصیف کرد و گفت: دکتر ایرانی با چاپ و نشر این مجموعۀ بزرگ از آثار، در این روزگار پرتلاطم و آشفته، یک حرکت ملی را در استمرار و ماندگاری فرهنگ و تمدن ایران پی‌ریزی کردند و از این راه به هویت ملی ما استواری بخشیدند. 

این پژوهشگر مردم‌شناس افزود: مؤسسۀ میراث مکتوب با چاپ این آثار به تمام کسانی که در حوزه‌های تخصصی در رشته‌های علوم اجتماعی، علوم انسانی و اقتصادی و دانش‌ها و معارف دیگر تحقیق و فعالیت می‌کنند کمک کرده است و امیدوارم که دکتر ایرانی در این راه فرهنگی شکوهمند بیش از پیش موفق و پیروز باشند.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: