ادبیات نقد در فرهنگ اسلامی / حسن انوشه

1400/1/22 ۱۰:۴۱

ادبیات نقد در فرهنگ اسلامی / حسن انوشه

پس از تشکیل دولت اسلامی و گردآمدن ملتهای گوناگون به زیر پرچم اسلام رفته رفته تمدن شکوهمندی شکل گرفت که آن را به نام تمدن اسلامی می شناسند. چندین ملت که از کران رود سند تا دامنه های کوه پیرنه پراکنده بودند در پدیدآوردن این تمدن و بارور کردن آن سهم داشتند. اما آیا صرف گردآمدن چندین ملت به زیر یک پرچم و احیاناً فرمان بردن آنها از دولتی واحد سبب زایش تمدنی تازه می شود؟

 

پس از تشکیل دولت اسلامی و گردآمدن ملتهای گوناگون به زیر پرچم اسلام رفته رفته تمدن شکوهمندی شکل گرفت که آن را به نام تمدن اسلامی می شناسند. چندین ملت که از کران رود سند تا دامنه های کوه پیرنه پراکنده بودند در پدیدآوردن این تمدن و بارور کردن آن سهم داشتند. اما آیا صرف گردآمدن چندین ملت به زیر یک پرچم و احیاناً فرمان بردن آنها از دولتی واحد سبب  زایش تمدنی تازه می شود؟

اعراب مسلمان پس از آنکه از شبه جزیره عربستان پا بیرون گذاشتند در عراق، سوریه، ایران و مصر به ملتهایی برخوردند که دارای تمدن و فرهنگ پیشرفته بودند و در تمامی شاخه های علوم آن روزگار دستاوردهای بزرگی داشتند. اعراب در سرزمینهای نو گشوده به همان فرمانروایی بسنده کردند و سررشتۀ کارها را به دست کار‌به دستان پیشین وانهادند. آنها چندان پروای دین فرمان گزاران خود را نداشتد و نگران بهشت و دوزخ ایشان نبودند، بلکه گه‌کاه ای بسا ترجیح می دادند که آنها بر دین گذشتۀ خود بمانند و در عوض به فرمانروایان خود جزیه بدهند و آنها نیز از راه گرفتن این جزیه ها زندگی را آسوده بگذرانند. کسانی که هنوز از شور ایمان سرشار بودند داوطلبانه به ثغور یا مرزهای سرزمین اسلامی می رفتند و در کنار آنهایی که به بوی رسیدن غنائم به سرحدات آمده بودند با کافران می جنگیدند و در آنجا یا کشته می شدند یا با دست پر از غنایمی که از کافران گرفته بودند به خانه های خود باز می گشتند.....

نامه فرهنگ تابستان 1381 شماره 44

دریافت مقاله

منبع: پرتال جامع علوم انسانی

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: