دکتر پاکتچی به عنوان سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در یونسکو منصوب شد

1399/10/13 ۱۳:۲۵

دکتر پاکتچی به عنوان سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در یونسکو منصوب شد

دکتر احمد پاکتچی به پیشنهاد دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و با موافقت و حکم دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری و دکتر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی به عنوان سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان آموزش علمی و فرهنگی ملل متحد - یونسکو منصوب شد.

 

دبا: دکتر احمد پاکتچی، عضو شورای عالی علمی و مدیر بخش فقه، علوم قرآنی و حدیث مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی، به عنوان سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در یونسکو منصوب شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در ابلاغیه ای، دکتر احمد پاکتچی را به عنوان سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان آموزش علمی و فرهنگی ملل متحد – یونسکو به اودره ازوله مدیر کل این سازمان معرفی کرد.

دکتر احمد پاکتچی دانش آموخته رشته تاریخ از دانشگاه تهران، مطالعات ادیان و زبان‌شناسی تاریخی از دانشگاه فارابی آلماتی و دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی می‌باشد و تلاش‌های علمی ارزنده‌ای در حوزه اسلام‌شناسی، زبان‌شناسی، تاریخ و مطالعات فرهنگی داشته است.

تدریس در دانشگاه‌های فارابی قزاقستان، دانشگاه امام صادق (ع)، دانشگاه تهران و دانشگاه علامه طباطبایی، تألیف بیش از ۱۹ عنوان کتاب، حدود ۱۴۰ مقاله در مجلات علمی-پژوهشی یا مجموعه مقالات همایش‌های علمی، ۳۵۰ مقاله دانشنامه‌ای به زبان‌های فارسی، عربی، انگلیسی و روسی، کسب جایزه کتاب سال رضوی (۱۳۹۲)، جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران (۱۳۹۴) و نیز کتاب سال دانشگاهی دانشگاه تهران (همان سال)، شرکت در بیش از ۳۵ همایش داخلی و خارجی، راهنمایی بیش از ۶۰ رساله دکتری و پایان‌نامه کارشناسی ارشد و افزون بر ۳۰ سال کار دانشنامه‌ای را در کارنامه آموزشی و پژوهشی خود دارد.

به لحاظ سوابق اجرایی افزون بر مدیریت گروه‌های آموزشی- علمی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، دکتر پاکتچی، ریاست حلقه نشانه‌شناسی تهران، مدیریت دفتر ایرانی دائرة المعارف انگلیسی‌زبان اسلامیکا با همکاری انتشارات بریل، ریاست پژوهشکده دانشنامه‌نگاری پژوهشگاه علوم انسانی و مدیریت بخش فقه، علوم قرآنی و حدیث در دائرةالمعارف بزرگ اسلامی را نیز عهده‌دار بوده است.

دکتر روحانی همچنین طی نامه جداگانه‌ای خطاب به مدیر کل سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو)، با اشاره به فراخوان آقای احمد جلالی سفیر و نماینده سابق دائم جمهوری اسلامی ایران نزد آن سازمان، برای ضرورت ارجاع مسئولیت دیگری به وی، اظهار امیدواری کرده است که ایشان طی مدت مأموریت خود توفیق لازم را برای انجام وظایف محوله بین جمهوری اسلامی ایران و آن سازمان به دست آورده باشند.

احمد جلالی دانش آموخته فلسفه از دانشگاه آکسفورد، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی خدمات فرهنگی شایان توجهی را در نظام جمهوری اسلامی از روزهای آغازین پیروزی انقلاب اسلامی و چهره‌ای نام آشنا در محافل علمی و فرهنگی است.

وی، در دو نوبت در سال های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۵ و ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹ سفیر و نماینده دایم ایران در سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) بوده و در دوران مسئولیت خود در این سازمان اقدامات مؤثری داشته و دارای کارنامه پرباری است.

جلالی در زمان تصدی این مسئولیت با تلاش و جایگاه ممتازی که در مجموعه یونسکو داشته؛ برای دو سال ریاست کنفرانس عمومی یونسکو، رئیس مجمع عمومی کنوانسیون میراث جهانی و عضویت شورای عالی دانشگاه سازمان ملل را عهده دار بوده اند.

تأسیس دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران، مرکز بین‌المللی قنات در یزد، تأسیس مرکز مطالعات آب شهری در تهران و ثبت تعلق تاریخی دانش و تجربه قنات به ایران، ثبت تخت سلیمان، پاسارگاد و آرامگاه کورش، ارگ بم و منظر تاریخی و فرهنگی بم، گنبد سلطانیه و نهایتاً بیستون در فهرست میراث جهانی یونسکو، ضرب مدال یونسکو به نام مولانا جلال‌الدین بلخی رومی، که در زمان اهدای مدال مدیر کل یونسکو خطاب به دکتر عنوان داشته است.

دوران زندگی کاری آقای جلالی طی سالیان متمادی، با دانش و بصیرت از یک سو و خدمات برجسته رسمی از سوی دیگر در سطح بین المللی عجین شده است.

وی در هر دو زمینه سهمی به یاد ماندنی برای تحقق آرمان‌های یونسکو، و بالاتر از همه آنها، تحقق وظیفه اصلی معنوی و روحانی این سارمان در تحکیم "بنیان های صلح در اذهان بشر" و "همبستگی نظری و اخلاقی میان آدمیان" ایفا کرده‌اند.

ثبت اولین میراث طبیعی، کویر لوت، ثبت جنگل‌های هیرکانی در فهرست میراث جهانی یونسکو، تصویب جایزه جهانی اخلاق در علم به نام جایزه ابن سینا به ابتکار جمهوری اسلامی ایران و تاسیس کرسی های یونسکو مانند: کرسی حقوق بشر در دانشگاه شهید بهشتی، آموزش بهداشت و در دانشگاه علوم پزشکی تهران، ارتباطات در دانشگاه علامه طباطبائی، سلامت و توسعه اجتماعی در دانشگاه تهران از اقدامات و فعالیت های اثرگذار و ماندگاری هستند که سهم مهمی در معرفی داشته ها، ذخایر و میراث فرهنگی این دیار کهن در نزد جهانیان دارد.

شایان ذکر است، دکتر غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در نامه جداگانه ای خطاب به آقای جلالی از خدمات و تلاش های ارزنده وی در مدت زمان تصدی مسئولیت نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در یونسکو قدردانی کرد.

منبع: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: