دانشنامه سندشناسی تدوین می‌شود

1399/8/10 ۱۴:۵۳

دانشنامه سندشناسی تدوین می‌شود

معاون پژوهشکده سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از تدوین دانشنامه سندشناسی خبر داد و هدف آن را شناخت اصطلاحات و واژگان مرتبط با این حوزه، جهت درک وقایع تاریخی برای پژوهشگران و سندپژوهان دانست.

به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، حوریه سعیدی، معاون پژوهشکده سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اعلام این خبر گفت: با توجه به اهمیت جایگاه اسناد و مدارک تاریخی در حوزه تاریخ‌نگاری، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و به تبع آن پژوهشکده اسناد بنابر مأموریت ذاتی خود در نظر دارد دانشنامه سندشناسی را در حوزه دانش‌شناسی و تهیه مرجع‌ واژگان تدوین کند.

سعیدی ادامه داد: تا کنون حدود ۳۰۰ عنوان مدخل اصلی، ارجاعی و اصطلاحی برای تهیه و تدوین دانشنامه سندشناسی به شورای پژوهش پیشنهاد داده شده و مورد تصویب قرار گرفته و قرار است این دانشنامه به دست پژوهشگران حوزه تاریخ، سندپژوهی، علوم اجتماعی، دانشجویان تاریخ و علوم آرشیوی و سندپژوهی که مخاطبان اصلی این دانشنامه هستند، برسد.

معاون پژوهشکده سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در تشریح ساختار دانشنامه سندشناسی بیان کرد: این دانشنامه دارای شورای سیاستگذاری، کمیته علمی و شورای نویسندگان است. در شورای سیاستگذاری کارشناسان درباره مباحثی چون اصطلاح‌نامه‌نویسی، علوم آرشیوی و اسنادی فعالیت می‌کنند، در کمیته علمی هم سندپژوهان اسناد و آرشیو ملی، به تکمیل مداخل و تقسیم مسئولیت‌های سفارش و تدوین مقالات علمی می‌پردازند و در نهایت شورای نویسندگان مقالاتی در حوزه دانشنامه تهیه می‌کنند و یا نگارش مطلب در این حوزه را سفارش می‌دهند.

حوریه سعیدی که به عنوان مجری و سرویراستار در تدوین دانشنامه سندشناسی فعالیت می‌کند همچنین اظهار کرد: نتیجه تحقیق، پژوهش و تدوین این دانشنامه نخست به صورت کتاب در دو جلد تنظیم و منتشر می‌شود و پس از آن به‌صورت لوح فشرده در دسترس علاقه‌مندان و مراکز آرشیوی و سندی قرار می‌گیرد. امیدوارم مراحل تدوین دانشنامه سندشناسی هرچه زودتر انجام شود.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: