مروری كوتاه بر خانواده «دُره میرحیدر»

1399/4/17 ۰۴:۳۰

مروری كوتاه بر خانواده «دُره میرحیدر»

دُره میرحیدر در5 اردیبهشت ‌ماه 1311 ش در شهر كرمانشاه و در خانواده‌ای اهل علم و ادب و هنر متولد شد. اگرچه تاریخ صحیح تولد او سال 1313 است ولی در شناسنامه 1311 ثبت شده است. مادرش راضیه خانم، دختر حاج میرزا یحیی قزوینی و نوه سعیدالملك از مخالفان مشروطه و طرفداران مشروعه بود. او در تهران و در خانواده‌ای متمكن و متدین متولد شد. پدربزرگ مادرش حاج حسینعلی‌خان نوری از فضلا و شعرای معروف عهد ناصری و متخلص به «وفا» بود.

 

صدرا صدوقی: دُره میرحیدر در5 اردیبهشت ‌ماه 1311 ش در شهر كرمانشاه و در خانواده‌ای اهل علم و ادب و هنر متولد شد. اگرچه تاریخ صحیح تولد او سال 1313 است ولی در شناسنامه 1311 ثبت شده است. مادرش راضیه خانم، دختر حاج میرزا یحیی قزوینی و نوه سعیدالملك از مخالفان مشروطه و طرفداران مشروعه بود. او در تهران و در خانواده‌ای متمكن و متدین متولد شد. پدربزرگ مادرش حاج حسینعلی‌خان نوری از فضلا و شعرای معروف عهد ناصری و متخلص به «وفا» بود.

 

دیوان شعر او كه در مدح اهل‌بیت (ع) است چاپ و در اختیار علاقه‌مندان به شعر و ادب قرار گرفته است. مادرش در چنین خانواده‌ای پرورش یافت و حساب، فارسی و قرائت قرآن را نزد معلمان سرخانه آموخت. پس از مدتی با استعداد سرشاری كه داشت نه‌تنها حافظ قرآن شد بلكه اشعار دیوان حافظ و گلستان سعدی و باباطاهر را نیز از حفظ داشت كه بعدها در محاوره به مناسبت از آنها استفاده می‌كرد. مادر او در 9 سالگی با پدرش سیدمحمود حسینی از خوشنویسان بنام دوره ناصری كه آن هنگام 30‌ سال داشت، ازدواج كرد. واسطه این پیوند دایی‌اش بود كه با پدرش دوستی دیرینه‌ای داشت و از آنجا كه او را خیلی خوب می‌شناخت و فرد شایسته‌ای می‌دید، زمینه این وصلت را فراهم كرد. مادرش هم كه مانند دختران همسن و سال زمان خود مطیع نظر و تصمیم خانواده بود، پذیرفت و با او در تهران ازدواج كرد. حاصل این پیوند، دو پسر به نام‌های سیدحسین و سیدمحسن و چهار دختر به نام‌های شكوه‌السادات، ملیحه‌السادات، زهره و دُره بود كه به جز دُره و برادرش محسن، همه در تهران متولد شدند. دُره و محسن بعد از ماموریتی كه پدر او در كرمانشاه یافت و خانواده را به آنجا منتقل كرد، در كرمانشاه به دنیا آمدند. پدر و مادر او، هر دو افرادی متدین، روشن‌بین، بافضلیت، دلسوز و پاك‌نیت بودند و فرزندانی را تربیت كردند كه همه با برخورداری از تحصیلات عالی توانستند منشا خدمات علمی و فرهنگی برای كشور خود باشند.

 

پدرِ دُره میرحیدر، سیدمحمود حسینی از خوشنویسان دوره ناصری بود. شیفتگی او به خوشنویسی موجب شد تا مجموعه‌ای ارزشمند و گرانسنگ از هنر بزرگان این رشته را در عصر ناصری و مظفری گرد آورد و با هنر و سلیقه به دست خود آن مجموعه را در قالب مرقعاتی به جلد بیاراید. در این مجموعه خطی نفیس دو اثر با نام‌های «سیدمحمود الحسینی» و «سیدمحمود الحسینی الساوجی» رقم زده شده است.  همچنین آثاری از میرعماد، یاقوت مستعصمی، میرزا غلامرضا اصفهانی، حاجی میرزا ابوالفضل مجدالدین محمد ساوجی، درویش عبدالمجید طالقانی، ابوالقاسم فرهنگ بن وصال شیرازی، احمد الطباطبایی الاردستانی، زین‌العابدین محلاتی، احمد وقار بن وصال شیرازی، علینقی‌بن عبدالحسین نیریزی، محمدحسین بن علی محمد لواسانی، مولانا یحیی شیبك (سیبك) فتاحی نیشابوری خراسانی (از جمله علما و فضلای خراسان كه در جمیع علوم ماهر بود و در فن عروض مسلم و مشهور و متخلص به «فتاحی» و «اسراری» كه از آثار او می‌توان به شبستان خیال اشاره كرد)، ذبیح‌الله اسماعیل بن رضاقلی خواجه‌نوری و نورالدین نعمت‌الله بن عبدالله حلبی كوهبنانی كرمانی معروف به شاه‌نعمت‌الله ولی (مولف كتاب اصطلاحات صوفیان) چشم‌نواز است. این مجموعه تحت عنوان «منتخب آثار اهدایی سیدمحمود الحسینی الساوجی (خاندان میرحیدر)» در سال 1393به چاپ رسیده است.

منبع: روزنامه اعتماد

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: