انتشار دومین دفتر از گلگشتهای زبانی و ادبی

1393/9/1 ۱۱:۲۷

انتشار دومین دفتر از گلگشتهای زبانی و ادبی

به ‌تازگی، دومین دفتر از مجموعه مقالات استاد احمد سمیعی (گیلانی) منتشر شده است که عنوانش، مثل نخستین دفتر، گلگشتهای زبانی و ادبی است. دفتر پیشین را انتشارات هرمس، در سال 1391، به‌چاپ رسانده بود. برطبق یادداشتی که سایه اقتصادی‌نیا (گردآورندة مقالات)، در آغاز دفتر اول نوشته است، مقالاتی که استاد سمیعی (گیلانی) در طول «هفتاد سال کار قلمی»اش نوشته قرار است به‌تدریج، در دفترهای جداگانه‌، گردآوری و منتشر شود. هر دو دفتری که تا کنون منتشر شده است شامل مقالاتی است در موضوعات ادبی و زبان‌شناختی (اعمّ از تألیف و ترجمه). عناوین دفترهای بعدی ــ که در آینده منتشر خواهد شد ــ از این قرار است:

 

به ‌تازگی، دومین دفتر از مجموعه مقالات استاد احمد سمیعی (گیلانی) منتشر شده است که عنوانش، مثل نخستین دفتر، گلگشتهای زبانی و ادبی است.

دفتر پیشین را انتشارات هرمس، در سال 1391، به‌چاپ رسانده بود. برطبق یادداشتی که سایه اقتصادی‌نیا (گردآورندة مقالات)، در آغاز دفتر اول نوشته است، مقالاتی که استاد سمیعی (گیلانی) در طول «هفتاد سال کار قلمی»اش نوشته قرار است به‌تدریج، در دفترهای جداگانه‌، گردآوری و منتشر شود. هر دو دفتری که تا کنون منتشر شده است شامل مقالاتی است در موضوعات ادبی و زبان‌شناختی (اعمّ از تألیف و ترجمه). عناوین دفترهای بعدی ــ که در آینده منتشر خواهد شد ــ از این قرار است:

«نقد و نظر» (مقالاتی درباب نقد و بررسی متون)، «خلوت فکر» (مقالاتی دربارة زیبایی‌شناسی و فلسفه)، «زمزمة محبت» (مقالاتی با موضوع تعلیم و تربیت)، «دربارۀ ویرایش»، «ادبیّات معاصر و معاصران»، «نام ‌ها و یادها»، و «گیلان و گیلان ‌شناسی».

دفتر دومِ گلگشتهای ادبی و زبانی شامل 9 مقالة تألیفی و 11 مقالة ترجمه‌شده است. در بخش نخست، مقالاتی می‌خوانیم با این عناوین: «از نومیدی عذاب‌آور تا جاذبۀ راز و ایمانِ به خوش‌بختی؛ سمبولیسم و «پرندۀ آبی»»، «واژه‌های فریبکار، ناشناسهای آشنانما»، «منزلت حُسام‌الدین چلبی در نظر مولانا»، «ضرورت برنامه‌ریزی تحقیقات در گسترۀ ملّی»، «دام‌های فرهنگ‌نویسی»، «شعر»، «نکاتی دربارۀ مقاله‌های تحقیقی»، «دریابندری است و زبانش»، «مطبوع و نامطبوع در اوزان عروضی».

بخش دوم (ترجمه و گزارش) نیز شامل این مقالات است:

«داستان عشق بی‌ثمر بالزاک» (مارسل بوترون)، «مشرب اخلاقی مولیر» (گوستاو لانسون)، «جهان‌بینی در ایران پیش از انقلاب ...» (کلاوس پدرسن)، «رُمان تاریخی در ادبیات فارسی کنونی» (بازیل نیکیتین)، «شاهنامۀ تصنیف ابوالقاسم طوسی متخلّص به فردوسی» (سیلوستر دو ساسی)، «مصائب حلّاج، فرقة حلّاجیّه» (لویی ماسینیون)، «از پِرس به ایران (سیر و سفر معنوی)» (ونسان مونتِی)، «نیما یوشیج» (روژه لِسکو)، «مقابلۀ سه چهرۀ شاخص نهضت روشنگری با خصائص بس‌متفاوت» (میشل دلون)، و «بررسی گروه‌واژه‌های همبسته و بوم‌گویه‌ها در زبان فارسی» (منصور شکّی).

گلگشتهای زبانی و ادبی (دفتر دوم)

احمد سمیعی (گیلانی)

گردآورنده: سایه اقتصادی‌نیا

انتشارات هرمس ـ 1393

390 صفحه ـ 24000 تومان

میراث مکتوب

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: