دانشنامه خطوط اسلامی در اصفهان رونمایی شد

1393/7/26 ۱۱:۲۸

دانشنامه خطوط اسلامی در اصفهان رونمایی شد

دانشنامه خطوط اسلامی بعنوان یکی از کتب مرجع و منبع رشته خط دانشگاه های هنر در اصفهان رونمایی شد. این دانشنامه، نوشته «ناجی زین الدین» و ترجمه «حمید فرهمند بروجنی» است که از لحاظ محتوا و نوع چاپ ویژگی های منحصر به فردی دارد. این دانشنامه تحت نظر دانشگاه هنر اصفهان منتشر شده است.

 

دانشنامه خطوط اسلامی بعنوان یکی از کتب مرجع و منبع رشته خط دانشگاه های هنر در اصفهان رونمایی شد.

این دانشنامه، نوشته «ناجی زین الدین» و ترجمه «حمید فرهمند بروجنی» است که از لحاظ محتوا و نوع چاپ ویژگی های منحصر به فردی دارد.

این دانشنامه تحت نظر دانشگاه هنر اصفهان منتشر شده است.

مترجم دانشنامه خطوط اسلامی گفت: این کتاب دارای 524 صفحه، 800 تصویر با شرح دقیق از خطوط و 16 تصویر رنگی از آثار ایرانیان و شیعیان است.

حمید فرهمند با بیان اینکه نویسنده کتاب، استاد دانشگاه بغداد بوده است، افزود: در این دانشنامه به پیشینه خطوط اسلامی و خوشنویسی و آثار خوشنویسان بیشتر با تاکید بر آثار اعراب اشاره شده است.

وی اظهار کرد: همچنین انواع خط کوفی با پیشینه دقیق آنها و همچنین خطوط اسلامی استفاده شده در بناهای تاریخی ایران در این کتاب معرفی شده است.

این عضو هیأت علمی دانشگاه هنر اصفهان، گفت: 16 تصویر رنگی که توسط مترجم به کتاب اضافه شده نیز درباره سهم ایرانیان و شیعیان در خوشنویسی و خطوط اسلامی است.

فرهمند با بیان اینکه پیش از انقلاب اسلامی، کتاب اطلس خط توسط استاد حبیب الله فضائلی در ایران چاپ شده بود افزود: در واقع این کتاب و دانشنامه خطوط اسلامی مکمل همدیگر هستند.

این استاد دانشگاه با اشاره به پیشینه درخشان هنر خوشنویسی در ایران تصریح کرد: تعداد مقالات و کتاب های چاپ شده در این زمینه با این پیشینه تناسب ندارد و لازم است بیشتر درباره آن کار شود.

به گفته وی برخی پژوهشگران عرب، نقش مهم ایرانیان و بویژه شیعیان در توسعه و تکامل انواع خطوط را کمرنگ نشان می دهند و بسیاری از محاسن هنر جهان اسلام و ابداعات ایرانیان را به پای اعراب می گذارند.

وی تاکید کرد: لازم است بخش خصوصی فعال در زمینه های فرهنگ و هنر در زمینه مطالعات هنرهای اسلامی و ایرانی وارد میدان شود.

این پژوهشگر همچنین از قرار گرفتن آثار نفیس فرهنگ و تمدن ایرانی در موزه ها و مجموعه های دولتی و خصوصی انتقاد کرد و گفت: لازم است پژوهشگران به این آثار با سهولت دسترسی داشته باشند.

دانشنامه خطوط اسلامی شامگاه چهارشنبه با حضور تعدادی از مسئولین و هنرمندان در تالار فرشچیان اصفهان رونمایی شد.

خبرگزاری ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: