تاخت و تاز گوی بازان با تغییر کاربری یک شبه برای میدان نقش جهان

1393/7/22 ۱۱:۱۸

تاخت و تاز گوی بازان با تغییر کاربری یک شبه برای میدان نقش جهان

میدان ثبت شده نقش جهان زیباترین میدان چوگان جهان است، اما چندین دهه است که این میدان دیگر کاربری میدان چوگان را ندارد. حالا بزرگترین آوردگاه صنایع دستی در میدان نقش جهان در میان دو دروازه چوگان گرد آمده، مسئولان چوگان ایران اما می‌خواستند برای تهیه مستنداتشان در ثبت چوگان به نام اصفهان، میدانی که ثبت جهانی شده را یک شبه به روز اولش برگردانند یعنی میدان گوی زدن چوگان بازان.

 

 

میدان ثبت شده نقش جهان زیباترین میدان چوگان جهان است، اما چندین دهه است که این میدان دیگر کاربری میدان چوگان را ندارد. حالا بزرگترین آوردگاه صنایع دستی در میدان نقش جهان در میان دو دروازه چوگان گرد آمده، مسئولان چوگان ایران اما می‌خواستند برای تهیه مستنداتشان در ثبت چوگان به نام اصفهان، میدانی که ثبت جهانی شده را یک شبه به روز اولش برگردانند یعنی میدان گوی زدن چوگان بازان.

عاقبت چوگان بازان در میدان نقش جهان اما نه در میان دروازه های کهنش بلکه در میان چمن هایی که گرد آوردند و دروازه هایی که کاشتند گوی زدند و تاخت و تاز کردند. میدان نقش جهان کهن ترین، زیباترین و استانداردترین میدان چوگان جهان است، میدانی که به ثبت جهانی رسیده چندین دهه پیش کاربری میدانگاهیش برای گوی زدن چوگان بازان را از دست داده و حالا به بزرگترین نمایشگاه صنایع دستی و آثار تاریخی اصفهان تبدیل شده است.

مطابق موازین یونسکو، هرگونه دخل و تصرف حتی ناچیز در پهنه و حریم آثار جهانی بدون هماهنگی نهادهای ذی صلاح غیراصولی لست. شهرداری اصفهان و فدراسیون چوگان جمهوری اسلامی ایران اما در شبانگاه نوزدهم مهرماه برای مسطح ساختن بخشی از زمین شمالی میدان نقش جهان به منظور گوی زدن نمادین چوگان بازان اقدام به کندن بلوک های سیمانی و چمن زدن بخش هایی از آن کردند.

در حالی که شهرداری و فدراسیون چوگان از ماه ها پیش برای برپا کردن نمادین بازی چوگان در میدان نقش جهان برنامه ریزی کرده بودند اما سازمان میراث فرهنگی کشور و استان اصفهان از تغییرات شهرداری و فدراسیون چوگان در عرصه میدان ثبتی ابراز ناخرسندی کردند.

«حمزه ایلخانی زاده»، رییس فدراسیون چوگان جمهوری اسلامی ایران از انتشار اخبار مربوط به کندن بخش هایی از سنگ های کف میدان نقش جهان گله کرد و در گفتگو با خبرنگار chn گفت: «از شش ماه پیش تمام هماهنگی‌ها با سازمان میراث فرهنگی کشور و نماینده آنها در اصفهان شده بود، مگر می شود بدون هماهنگی اقدام به برپایی چوگان در میدان نقش جهان کرد.»

این درحالی است که بامداد 19 مهر هنگامی که شهرداری با حضور برخی مسئولان چوگان در حال عملیات عمرانی در میدان بودند، خبرنگاران با رئیس سازمان میراث فرهنگی اصفهان تماس گرفتند و او با صراحت گفت که هیچ هماهنگی با سازمان میراث فرهنگی نشده‌است.

ایلخانی زاده در ادامه با اشاره به ناچیز بودن تغییرات انجام شده از سوی همکارانش به سوال خبرنگارCHN مبنی بر اینکه چرا برخلاف گفته‌های شما، سازمان میراث فرهنگی از اقدام به تغییرات کف میدان ابراز بی‌اطلاعی می‌کند، پاسخی نداد و گفت: «بلوک‌های سیمانی در کف چمن‌های میدان توسط شهرداری و به منظور تردد آسانتر مردم کار گذاشته شده بود که قرار شد بعد از اجرای بازی چوگان دوباره در همانجا به محل برگردانده شوند.»

طبق ضوابط یونسکو و آیین نامه های داخلی سازمان میراث فرهنگی هرگونه تغییر، مرمت، بازسازی و به طور کلی هرگونه دخالت در عرصه و حریم آثار تاریخی ثبت شده باید با هماهنگی و مجوز سازمان میراث فرهنگی صورت گیرد این در حالی است که رییس فدراسیون چوگان کشور معتقدا است میدان نقش جهان کاربری میدان چوگان را داشته و تغییرات شب گذشته بسیار کوچک و ناچیز بوده است.

ایلخانی زاده افزود: تا هشتاد سال پیش در این میدان چوگان بازی می شده اما حالا کاربری آن را عوض کرده اند. میدان نقش جهان ثبت جهانی شده اما موضوعاتی که در این میدان برپا می شده ثبت نشده است. چنانچه کاربری میدان عوض شود، فرصتی خواهد بود برای ثبت کاربری چوگان برای میدان نقش جهان.

او برپایی نمادین بازی چوگان در میدان نقش جهان را نشان دهنده مستندات ایران در خواستگاه بودن بازی چوگان دانست و گفت: «ما در تدارک این هستیم که با حمایت سازمان میراث فرهنگی پرونده ثبت چوگان به نام ایران و اصفهان را به یونسکو عرضه کنیم و اجرای این بازی در میدان نقش جهان نشان دهنده مستندات ماست.»

حسین جعفری رییس هیئت چوگان اصفهان نیز درپاسخ به این سوال که چه هماهنگی با سازمان میراث فرهنگی درخصوص تییرات کف میدان انجام شده بود گفت: «در رابطه با اجرای بازی چوگان هماهنگی های لازم انجام و نامه ای به صورت کلی به میراث فرهنگی نوشته شد.»

او افزود: «طبیعتا ما باید برای اجرای بازی آماده سازی می کردیم و به همین منظور شب گذشته بلوک های بتنی را برچیدیم که البته با هماهنگی که با سازمان میراث فرهنگی انجام شد این عملیات متوقف شد و امروز با هماهنگی در سطح استان و کشور کار را ادامه دادیم تا بازی نمادین چوگان بازان انجام شود.»

جعفری در ادامه گفت: «بلوک های سیمانی در وسط فضای سبز بود که البته با هماهنگی و صورت جلسه ای که با سازمان میراث فرهنگی امروز انجام شد بعد از بازی ها به زمین برگرداننده می‌شود.»

گفتنی است در نخستین ساعات بامدادی روز نوزدهم مهرماه و شبانه بخش هایی از کفپوش فضای سبز بخش شمالی میدان نقش جهان توسط شهرداری و با حضور برخی از مسئولان چوگان کنده شد. این اقدام با حضور برخی از خبرنگاران حاضر در اجلاس بین المللی میراث ناملموس و مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی کشور و مدیرکل سازمان میراث فرهنگی اصفهان متوقف شد.

خبرگزاری میراث فرهنگی

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: