همایش بزرگداشت دكتر حسین گل گلاب ، سراینده سرود «ای ایران» در بابل برگزار شد

1393/7/20 ۰۹:۲۰

همایش بزرگداشت دكتر حسین گل گلاب ، سراینده سرود «ای ایران» در بابل برگزار شد

مراسم بزرگداشت دکتر حسین گل گلاب، شاعر سرود «ای ایران» با حضور دکتر هما گل گلاب، دکتر علیرضا زالی رئیس سازمان نظام پزشكی وجمعی از علاقه‌مندان آثار او در آمفی تئاتر دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل برگزار شد.

 

مراسم بزرگداشت دکتر حسین گل گلاب، شاعر سرود «ای ایران» با حضور دکتر هما گل گلاب، دکتر علیرضا زالی رئیس سازمان نظام پزشكی وجمعی از علاقه‌مندان آثار او در آمفی تئاتر دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل برگزار شد.

دکتر حسین گل گلاب، پزشک، گیاه شناس و شاعر بنام کشور و سراینده شعر سرود «ای ایران،‌ای مرز پرگهر» 30 سال قبل جان به جان آفرین تسلیم كرد. او شعرسرود «ای ایران»، را 23 مهر 1323 یعنی 70 سال پیش سرود و همین بهانه‌ای شد تا علاقه مندان او در بابل، مراسمی را برای بزرگداشت او ترتیب دهند که در آن، دخترش هما گل گلاب هم حضور یافت.‏

دکتر سیف‌الرضا شهابی، بانی اصلی این آیین در سخنانی گفت: درشعر «ای ایران» مخالفت او با اشغال ایران توسط بیگانگان موج می‌زند و به همین دلیل این سرود در دل و جان مردم ایران جاباز کرده است.

دکتر شهابی تاکید کرد: حسین گل گلاب از تجارت و سیاست فاصله داشت و به همین دلیل تلاش شد که این مراسم از سیاست و شعارزدگی دور باشد.

پس از سخنان دکتر شهابی، خلاصه‌ای از فیلم مستند بلند «مرز پرگهر» پخش شد. این فیلم ساخته هومن ظریف رضاییان درباره فعالیت‌های ادبی و هنری حسین گل گلاب است.در این فیلم با هما و فرخ گل گلاب، پریدخت آوا، هومن صدر، خانواده استاد غلامحسین بنان و فرخ و گلنوش خالقی، علی غضنفری شاعر، ترانه سرا و مترجم، ناصر جبلی؛ شاعر و پدر حمید جبلی، جهانگیر هدایت (برادرزاده صادق هدایت)، میلاد کیایی، آهنگساز و نوازنده سنتور و عبدالجبار کاکایی، درباره حسین گل گلاب گفتگو شده است. دکتر هما گل گلاب دختر شاعر ‌ای ایران هم درسخنانی اظهارداشت:همه پدرم را فقط شاعر می‌دانند، در حالی که او حقوقدان و گیاه‌شناس هم بود، عکاسی و فیلمبرداری می‌کرد و نخستین عکس رنگی در ایران را پدرم گرفت.

وی در حضور کوتاهش در مراسم، شعری از نواب صفا درباره پدرش را خواند. عیسی کیانی حاجی، شاعر بابلی نیز شعری در وصف دکتر حسین گل گلاب به زبان مازندرانی خواند. ‏

درادامه برنامه، گروه موسیقی «خانه هنر آفتاب نو» به سرپرستی ماهیار حسینی و خوانندگی محسن سلیمانی، چند قطعه مازندرانی و نیز فارسی و از جمله «‌ای ایران» را به نیکویی اجرا کرد.

حسن فرازمند شاعر، روزنامه‌نگار و پژوهشگر موسیقی كه مدت‌هاست به نوشتن مقاله‌های «واكاوی ترانه‌های قدیمی» در ضمیمه ادب و هنر در روزنامه اطلاعات می‌پردازد در سخنانی از تلاش‌هایش در بازشناسی برخی نغمه‌های موسیقی ملی گفت و از حاضران پرسید: شما شاعر ترانه «گنجشکک اشی مشی» را می‌شناسید؟ من می‌شناسم، او پیرمردی است که عصازنان در مدرسه‌ای در جهرم فعالیت می‌کند

 

و من او را پیدا کرده‌ام!‏

فرازمند از نام برخی از دیگر قطعات ملی و از جمله شد خزان، نازنین مریم، ماشین مشدی ممدلی، زهره و مراببوس را نام برد و توضیح داد که درباره آن‌ها تحقیق زیادی کرده است و به صورت پاورقی در ویژه‌نامه ادب و هنر روزنامه اطلاعات انتشار داد.

این پژوهشگر اضافه کرد: پرخواننده‌ترین مقاله‌های یاد شده، «ای ایران» بود.‏فرازمند تاکید کرد: «ای ایران» میهنی‌ترین سرود ماست که هیچ واژه بیگانه در آن پیدا نمی‌شود و تنها ترانه‌ای است که کلمه‌های خالص فارسی دارد.

این پژوهشگر موسیقی سپس خاطره‌ای از دیدارش با گل گلاب نقل کرد و با یادآوری این که در سال 1360 شاعر «ای ایران» را در رادیو (میدان ارگ) دیده است، گفت: او برای دیدار با اعضای شورای شعر وقت رادیو که دبیرش اسفندیار قره باغی بود، آمده بود تا بپرسد چرا سرود ‌ای ایران‌اش را رادیو پخش نمی‌کند، ولی پاسخی نگرفته بود.

فرازمند موضوع را پرس و جو می‌کند و پاسخ می‌شنود که به گل گلاب بگویید كه دیگر این موضوع را پیگیری نکند، زیرا ما به او جواب نمی‌دهیم! و شاعر پس از شنیدن این جمله گفت: دیگر به رادیو نمی‌آیم، فقط می‌خواستم همین جمله را از این‌ها بشنوم! 3 سال بعد حسین گل گلاب درگذشت، در حالی که آرزوی شنیدن صدایش از رادیو را داشت. ‏

فرازمند پس از نقل این خاطره گفت: اسفندیار قره‌باغی که صدها سرود ملی خوانده و دبیر شورای شعر بوده است، آن زمان نتوانست کاری برای مرحوم دكتر گل گلاب و«ای ایران »‌اش بکند. و این در حالی بود كه خودش هم به بهترین نحو این سرود را اجرا كرده بود.‏

 

‏*گل گلاب چند وجهی

‏ دکتر زالی، رئیس سازمان نظام پزشکی و مهمان ویژه مراسم بزرگداشت مرحوم حسین گل گلاب، در سخنانی از نقش برجسته گل گلاب در دانشکده پزشکی تمجید و اشاره کرد: او گیاه‌شناس و استاد جغرافیای طبیعی و تربیت یافته محیط علمی مدرسه دارالفنون بود.‏

زالی تحقیقات علمی گل گلاب و مستندسازی گیاهان و نباتات توسط او را یادآور شد و تاکید کرد: گل گلاب رهیافت‌های آکادمیک نسبت به تحقیق‌هایش داشت و تجارب علمی‌اش را به کتابت در آورد و تا کفالت دانشکده پزشکی نیز پیش رفت و کوشش در فرهنگستان، فعالیت دیگر شاعر «ای ایران» بود.‏

‏ به گفته زالی، دکتر گل گلاب از پایه گذاران فرهنگستان در ایران بود و مسئولیت دبیرخانه آن را بر عهده داشت.

رئیس سازمان نظام پزشکی، به واکاوی شعر «ای ایران» پرداخت و اضافه کرد: در این شعر عاطفه و سلحشوری با هم آمیخته شده‌ا‌ند و چون بر مبنای عواطف ایران دوستانه سروده شده است، باعث برانگیختگی احساسات می‌شود.

وی از واژه‌های پرقدری مثل «گهر» و «زر» در شعر گفت که نشان ارزشمندی وطن است و سپس تاویلش را از واژه «مرز» چنین بیان داشت: «مرز» در این ترانه هویت جغرافیایی متفاوت ما را شکل می‌دهد.‏

‏ به گفته دکتر زالی، «نور ایزدی» بیانگر موحد بودن ایرانیان است و در بخشی از شعر هم گل گلاب ایران را سرچشمه هنر معرفی می‌کند و بر این باور است که هیچ‌ تهاجم و تاخت و تازهای فیزیکی نمی‌تواند به خانه فرهنگی ما آسیب برساند.

وی «‌ای دشمن ار تو سنگ خاره ای، من آهنم» را نماد و نشانه سلحشوری و حماسه ورزی ایرانیان دانست و در ادامه سخنانش به توضیح واژه «مهر» که به صورت متواتر در شعر تکرار شده است، پرداخت و افزود: علاقه وافر گل گلاب به طبیعت نیز در واژه‌هایی نظیر کوه و سنگ و دشت و گردش جهان و دور آسمان، تجلی یافته است.‏یادآور می‌شود حسین گل‌گلاب به سال 1276در تهران متولد شد و به سال 1363 در 87 سالگی درگذشت. او گیاه‌شناس، ادیب، نویسنده، شاعر، مترجم، استاد دانشگاه، نوازنده، موسیقی‌دان، عکاسی هنرمند بود و به زبان‌های فرانسه، انگلیسی، روسی و عربی تسلط داشت و در زمینه معادل‌یابی برای واژه‌های علمی، از متخصصان فرهنگستان ایران بود محسوب می‌شد.

روزنامه اطلاعات

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: