مراسم نکوداشت مقام علمی دکتر جواد صفی‌نژاد

1393/7/9 ۱۱:۰۰

مراسم نکوداشت مقام علمی دکتر جواد صفی‌نژاد

با همکاری اندیشگاه فرهنگی کتابخانه ملی و انجمن ایرانی تاریخ، بزرگداشت دکتر جواد صفی نژاد، ملقب به پدر کاریز ایران در کتابخانه ملی برگزار شد. به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، در این نشست که با عنوان "در جست و جوی آب و خاک" برگزار شد، دکتر صالحی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی نیز سخنرانی کرد. دکتر صالحی در سخنان خود ضمن بیان سیاست های کتابخانه ملی در برگزاری بزرگداشت و نکوداشت بزرگان علم و هنر کشور گفت: وقتی انسان شرح حال و زندگی استاد صفی نژاد را مطالعه می کند، پی به زحمات و عظمت این مرد بزرگ می برد و سر تعظیم در برابر وی فرود می آورد.

 

با همکاری اندیشگاه فرهنگی کتابخانه ملی و انجمن ایرانی تاریخ، بزرگداشت دکتر جواد صفی نژاد، ملقب به پدر کاریز ایران در کتابخانه ملی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، در این نشست که با عنوان "در جست و جوی آب و خاک" برگزار شد، دکتر صالحی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی نیز سخنرانی کرد. دکتر صالحی در سخنان خود ضمن بیان سیاست های کتابخانه ملی در برگزاری بزرگداشت و نکوداشت بزرگان علم و هنر کشور گفت: وقتی انسان شرح حال و زندگی استاد صفی نژاد را مطالعه می کند، پی به زحمات و عظمت این مرد بزرگ می برد و سر تعظیم در برابر وی فرود می آورد.

در این نشست که بزرگانی از عرصه علم و دانش کشور در حیطه های گوناگون علمی نیز حضور داشتند، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در ادامه از آثار استاد صفی نژاد در عرصه مردم شناسی به عنوان آثاری کم نظیر یاد کرد و گفت: در حوزه مردم شناسی ایشان کارهای بزرگی انجام داده اند و تحولات این عرصه را با دقت دنبال کردند.

وی افزود: اگر نگاهی بر تحولات عشایری ایران از دوره قاجار بدین سو بیاندازیم نکات بسیار آموزنده ای را می توان دریافت.

در واقع ما با دوره ای طرف بودیم که از حاکمیت ملی خبری نبود و سران ایلات خود به صورت نانوشته حاکمیت داشتند. وی در پایان یادآور شد: آثار استاد صفی نژاد ماندگار است و برخی بی نظیر و باید مطالعه شوند تا پی به تلاش های ستودنی ایشان برد.

اولین ویژگی استاد صفی نژاد تواضع و فروتنی است

دکتر غلامرضا امیرخانی، عضو هیئت علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی و معاون کتابخانه ملی نیز طی سخنانی در این مراسم بیان داشت: ابتکار برگزاری بزرگداشت این استاد فرهیخته توسط دکتر ناصری طاهری کلید زده شد و ایشان بودند که عنوان "در جست و جوی آب و خاک" را برای این مراسم انتخاب کردند و از این بابت سپاسگزار ایشان هستیم.

امیرخانی در ادامه تواضع و فروتنی استاد صفی نژاد را مثال زدنی نامید و تصریح کرد: بنده مدرک بسیار خوبی برای نشان دادن تواضع و فروتنی ایشان دارم و این مدرک در قالب عنوان کتاب "کوششی در آموزش خط سیاق" است.

وی در تشریح این مسئله گفت: با اینکه برای اولین بار کسی می آید و یک کتاب در زمینه خط سیاق می نگارد و فقط از عنوان "کوشش" برای کتاب خود استفاده می کند، نشان دهنده فروتنی مثال زدنی استاد است. در صورتی که ایشان می توانست از عناوین دیگری نیز استفاده کند که نشان دهنده منحصر بفرد بودن اثرشان باشد.

امیرخانی ادامه داد: بنده حدود 10 سال است خوشه چین علم و دانش این استاد گرامی هستم که شاید به نسبت سایر افراد حاضر در جلسه سال های کوتاهی باشد. ولی حضور مستمر و مداومی در محضر ایشان داشتم و درس های بسیاری از محضرشان آموختم.

عضو هیئت علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ادامه داد: شاید اگر یک نفر را در ایران بعد از استاد ایرج افشار که استاد مسلم ایران شناسی بودند، بخواهیم ایران شناس بنامیم، بدون شک باید از استاد صفی نژاد یاد کنیم.

در ادامه جلسه دکتر امامی خویی، عضو انجمن تاریخ نیز با اشاره به سابقه آشنایی پنجاه ساله با استاد صفی نژاد بیان کرد: استاد صفی نژاد در دوره اصلاحات ارضی خوب تشخیص دادند که مشکل کشاورزی ایران، چاه های عمیق است و به همین دلیل بر روی قنات آمدند و پژوهش های بسیاری انجام دادند.

وی ادامه داد: آقای صفی نژاد دو خدمت بزرگ کرد: اول شناساندن ایل های ایران به پژوهشگران و مردم بود و دیگر شناختن منابع آبی کشور در زمینه قنات و کاریز بود.

در ادامه این مراسم، دکتر عمادالدین شیخ الحکمایی، استاد سندشناسی نیز سخنرانی کرد و از تولید علم استاد که از تجربه های گرانبهایش به دست آمده به نیکی یاد کرد.

همچنین دکتر جلال الدین رفیع فر استاد انشان شناسی دانشگاه تهران نیز طی سخنانی بیان داشت: سابقه آشنایی من با استاد صفی نژاد به سال 1368 برمی گردد و من در آن زمان مشغول مطالعه بر روی اجتماعات انسانی تاریخ دور بودم که آشنایی با استاد صفی نژاد باعث شد، واقعیت مطالعات انسان شناسی را بیاموزم و در قالب مردم روستا و عشایر کار کنم.

این استاد دانشگاه دکتر صفی نژاد را چهره ماندگار واقعی نامید و بیان داشت: برخی از کارهای استاد واقعا جهانی هستند و ایشان پیشنهادهای بسیاری برای اقامت در بهترین دانشگاه ها را رد کردند تا در ایران خدمت کنند.

در ادامه، رضا یکرنگیان مدیر انتشارات خجسته نیز به ذکر خاطراتی از همکاری با استاد صفی نژاد پرداخت. همچنین مهندس رمضان نژاد، مدیر روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی نیز، پیام تکریم و تحسین وزیر جهاد کشاورزی را در جلسه خطاب به دکتر صفی نژاد بیان کرد.

خاطرنشان می شود قرائت شعر توسط حمیرا محبعلی، ارائه مقاله عطا طاهری در زمینه ایل بختیاری و پخش مستند "زنده ام به جست و جو" به کارگردانی منوچهر مشیری از جمله برنامه های دیگر این مراسم بود.

اضافه می شود در پایان نیز لوح تقدیری به رسم یادبود از طرف دکتر صالحی به استاد صفی نژاد اهداء شد.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: