بازدید استادان و مدیران مدارس علمیه سفیران هدایت خراسان بزرگ از مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی

1393/6/16 ۰۸:۵۶

بازدید استادان و مدیران مدارس علمیه سفیران هدایت خراسان بزرگ از مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی

دبا: صبح روزپنج شنبه 13 شهریور ماه جمعی از استادان، مدیران و مسئولان مدارس علمیه سفیران هدایت خراسان بزرگ دیداری علمی و در جهت دانش افزایی، از مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی داشتند. هدف ازاین دیدار که همزمان با ایام دهۀ مبارکۀ کرامت و در آستانۀ ولادت علی بن موسی الرضا(ع) صورت گرفت؛ آشنایی با شیوه ها و منابع پژوهشی برتر و تحقیق تخصصی نسبت به شاخصه ها و گرایش های اصیل اسلامی – ایرانی مبتنی بر الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت بود.

 

دبا: صبح روزپنج شنبه 13 شهریور ماه جمعی از استادان، مدیران و مسئولان مدارس علمیه سفیران هدایت خراسان بزرگ دیداری علمی و در جهت دانش افزایی، از مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی داشتند.

هدف ازاین دیدار که همزمان با ایام دهۀ مبارکۀ کرامت و در آستانۀ ولادت علی بن موسی الرضا(ع) صورت گرفت؛ آشنایی با شیوه ها و منابع پژوهشی برتر و تحقیق تخصصی نسبت به شاخصه ها و گرایش های اصیل اسلامی – ایرانی مبتنی بر الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت بود.

در ابتدای این دیدار، دکتر کیانی هفت لنگ- مشاور عالی مرکز، ضمن خوشامدگویی، به اختصار به ویژگی های مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی از جمله مجموعه های شخصی منحصر به فردی که طی سالهای اخیر به مرکز اهداء شده است پرداخت. از جمله مجموعۀ استاد ایرج افشار و استاد احمد اقتداری – تحت عنوان کتابخانۀ خلیج فارس- و هشتاد مجموعۀ ارزشمند دیگر.

در این دیدار میهمانان از بخش مطبوعات مرکز که از بخش های مهم کتابخانه و مرکز اسناد به شمار می رود، دیدن کردند.

در ادامه جلسه ای با حضوررئیس مرکز آقای کاظم موسوی بجنوردی برگزار شد.در این جلسه آقای بجنوردی با اشاره به سنت پژوهشی اروپائیان در کل جهان اظهار داشت که متاسفانه متصدیان فرهنگی و ملی ما خارجیان بودند و به همین دلیل مرکز همت خود را بر این موضوع متمرکز کرده که روزی ما ایرانیان خود متصدی فرهنگ مان باشیم.

آقای بجنوردی گفت: در مورد فرهنگ اسلامی به صورت سنتی بیش از هزار سال است که ما فرهنگ مان را ارائه می دهیم یه ویژه در چهار قرن اول، ما در دنیا پیشتاز هم بوده ایم. کتاب قانون ابن سینا هفتصد سال در دانشگاه های اروپا تدریس می شد. اروپائیان با فلسفۀ یونان از طریق آثاری که مسلمانان به وجود آوردند و آثاری که از یونانی به عربی سپس از عربی به زبان های اروپایی ترجمه شد - البته با بخشی از آن- آشنا شدند.

وی در ادامه گفت: در آن روزگار ما پیشتاز بودیم ولی بعد عقب نشینی شروع شد و ما عقب افتادیم. با پیروزی انقلاب اسلامی که توجه به سمت و سویی جلب شد که ما بالاخره باید از نظر فرهنگی حرکتی اساسی انجام دهیم و این مرکز برای تدوین دائرةالمعارف های اسلامی ، عمومی و تخصصی به وجود آمد.علاوه بر آن تالیف و چاپ برخی از کتابهای علمی و مرجع نیز در برنامه کار مرکز قرار گرفت و هدف بهره برداری تمامی پژوهشگران جهان اسلام و سایر نقاط دنیا ازمنابع، کتب، پژوهش ها و تالیفات این مرکز بود.

رئیس مرکز دائرةالمعارف بزرگی در ادامه تشریح کرد: در 350 سال اخیر خاورشناسان علاوه بر شرق شناسی و ایران شناسی، حتی در زمینۀ اسلام شناسی نیز پیشرفت کرده بودند و آنها از هشتاد و اندی سال پیش شروع به تدوین دائرةالمعارف اسلامی کردند که ویرایش اول آن به سه زبان انگلیسی، فرانسوی و آلمانی در چهار جلد به چاپ رسید.

وی با تحلیل و تبیین چگونگی تغییر این رویکرد اشاره کرد: در این زمینه دائرةالمعارف بزرگ اسلامی خلاء موجود را تا حدود زیادی پر کرد و روند را برعکس نمود به گونه ای که دائرةالمعارف بزرگ اسلامی به زبان های عربی و انگلیسی نیز ترجمه و در دنیا منتشر گردید.

 در این دیدار، آقای کاظم موسوی بجنوردی - رئیس مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی - طی سخنانی به معرفی مرکز، اهداف ، دلایل و انگیزه های تاسیس آن، شیوه های پژوهشی، منابع تحقیق و کتابخانۀ غنی، پروژه های اجرا شده و نیز در دست اجرای این مرکزرا به تفصیل شرح داد.

در پایان حجت الاسلام و المسلمین دکتر باقریه ضمن تشکر و قدردانی از فرصت پیش آمده برای این دیدار، بازدید صورت گرفته را بسیار مفید و موثر ارزیابی کرد و خواستار ارتباط گسترده و متقابل بین این دو مرکز فرهنگی شد.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: