شيعه را از نگاه ايرانيان به جهان معرفي مي‌كنيم

1391/11/7 ۰۱:۲۷

شيعه را از نگاه ايرانيان به جهان معرفي مي‌كنيم

شيعه را از نگاه ايرانيان به جهان معرفي مي‌كنيم

شيعه را از نگاه ايرانيان به جهان معرفي مي‌كنيم
رئيس مركز دايره‌المعارف بزرگ اسلامي اظهار داشت: نياز به نگاهي از درون، كه ميزان انطباق آن با واقعيات بيش از ساير ديدگاه‌ها باشد، ما را بر آن داشت برخي از آثار اين مركز را به ديگر زبان‌ها ترجمه كنيم و شيعه را از نگاه ايرانيان به جهان بشناسانيم. فرهنگ اسلامي، از خاور دور تا شمال آفريقا را دربر مي‌گيرد و طبيعي است دايره‌المعارفي به زبان فارسي نتواند قابل استفاده همگان در اين پهنه باشد./
كاظم موسوي‌بجنوردي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با اشاره به اين كه بخش اعظم فرهنگ اسلامي را ايرانيان ايجاد كرده‌اند، اذعان داشت: فرهنگ اسلامي، از خاور دور تا شمال آفريقا را دربر مي‌گيرد و طبيعي است دايره‌المعارفي به زبان فارسي نتواند قابل استفاده همگان در اين پهنه باشد، زيرا عده كمي در دنيا به زبان فارسي سخن مي‌گويند و ما براي اينكه تمام دنيا از جمله مسلمانان بتوانند از اين اثر استفاده كنند، اقدام به ترجمه آن به زبان‌هاي گوناگون كرده ايم.

وي افزود: بنا به پيشنهاد رئيس علمي مركز مطالعات علمي لندن و دكتر فرهاد دفتري، ترجمه اين اثر به زبان انگليسي پذيرفته شد و «مادلون» كه از خاورشناسان معروف اروپايي است، همراه با دكتر فرهاد دفتري سر ويراستاري ترجمه اين اثر را عهده‌دار شدند. انتشارات «بريل»
اثر مكتوب دانشمندان ايراني چنان اعتباري پيدا كرده كه خاورشناسان اروپا در حال ترجمه آن هستند و اين اتفاق در زماني رخ مي‌دهد كه تبليغات منفي زيادي از سوي برخي جريانات سياسي در اروپا، آمريكا و برخي صهيونيست‌ها درباره ايران اسلامي وجود دارد
هم با سرمايه‌گذاري خود، آن را چاپ و در تمام دنيا منتشر كرد.

رئيس مركز دايره‌المعارف بزرگ اسلامي، جهاني‌شدن انتشار اين اثر را افتخار بزرگي براي همه ايرانيان دانست و گفت: اثر مكتوب دانشمندان ايراني چنان اعتباري پيدا كرده كه خاورشناسان اروپا در حال ترجمه آن هستند و اين اتفاق در زماني رخ مي‌دهد كه تبليغات منفي زيادي از سوي برخي جريانات سياسي در اروپا، آمريكا و برخي صهيونيست‌ها درباره ايران اسلامي وجود دارد. در چنين شرايطي احتمال وقوع چنين اتفاقي كم بود، ولي اعتبار علمي اين اثر، انگيزه ترجمه آن را به زبان انگليسي فراهم كرد.

وي با اشاره به فرمايش مقام معظم رهبري درباره اين اثر مبني بر اين كه اين كار كمتر از غني‌سازي انرژي هسته‌اي نيست، افزود: براي اولين بار است كه فرهنگ ايراني ـ اسلامي و شيعي را از زبان خودمان به كل دنيا عرضه كرده‌ايم. شناساندن صحيح ايران اسلامي به جهانيان، يكي از اهداف ما بود، زيرا با شناخت درستي كه از ما پيدا مي‌كنند، برايمان ارزش قايل مي‌شوند.

موسوي بجنوردي معتقد است: جايگاهي كه ما داريم، واقعاً در شأن ملت ايران نيست و بايد براي دستيابي به جايگاه اصلي‌مان تلاش كنيم.

وي با اشاره به اين كه تدوين دايره‌المعارف بزرگ اسلامي،
حركتي بنيادين براي تغيير نگرش جهانيان است، خاطر نشان كرد: ايرانيان نقش برجسته‌اي در شكوفايي تمدن اسلامي و شيعي داشته‌اند
شناساندن صحيح ايران اسلامي به جهانيان، يكي از اهداف ما بود، زيرا با شناخت درستي كه از ما پيدا مي‌كنند، برايمان ارزش قايل مي‌شوند
كه اگر دنيا اين تمدن را بشناسد و با پيشينه فرهنگي، خدماتي كه به بشريت كرده‌ايم و سهمي كه در رشد تمدن انسان‌ها داشته‌ايم، آشنا شود، براي ايرانيان احترامي در خور قايل مي‌شود.

بنيانگذار مركز دايره‌المعارف بزرگ اسلامي اذعان داشت: ما انقلاب كرديم و بايد فرهنگ ايراني و اسلامي را خودمان به دنيا معرفي كنيم. بيگانگاني كه درباره ما مي‌نويسند، فرهنگ ما را از بيرون نگاه مي‌كنند و تفاوت‌هاي زيادي در اين زمينه وجود دارد. كسي كه تمام احساسات و عواطف و زمينه‌هاي ذهني‌اش در خارج از سرزمين و فرهنگ ايران شكل گرفته باشد، حتي با دسترسي به منابع دست اول، بازهم مانند فردي كه در اين سرزمين به دنيا آمده و زندگي كرده است، نمي‌تواند اشكال گوناگون فرهنگ را تشريح كند.

وي گفت: پيشرفت جامعه بستگي به بالارفتن خرد جمعي دارد. آنچه استحكام ملي را به وجود مي‌آورد و قدرت يك سرزمين را بالا مي‌برد، فرهنگ و انديشه مردم است.

رئيس مركز دايره‌المعارف بزرگ اسلامي، يكي از بزرگترين مشكلات درباره تدوين دانشنامه در ايران را كمبود متخصصان حوزه‌هاي گوناگون دانست و گفت:
آنچه استحكام ملي را به وجود مي‌آورد و قدرت يك سرزمين را بالا مي‌برد، فرهنگ و انديشه مردم است
اگر ما دانشمندان تخصصي خود را از دست دهيم، ديگر هيچ جايگزيني براي آنها نداريم.

وي با اشاره به فعاليت‌هاي چند بعدي و همزمان اين مركز خاطر نشان كرد: پروژه بعدي ما انتشار «دانشنامه ايران» است كه تاكنون دو جلد نخست آن منتشر شده و در نظر داريم سومين جلد آن را تا پايان سال جاري منتشر كنيم. اين اثر، يك دانشنامه جهاني است كه بيشتر تمركز آن بر ايران است و با هدف توجه به فرهنگ ملي ايران كه يكي از اهداف كلي اين مركز نيز به شمار مي‌رود، تأليف و تدوين مي‌شود.

موسوي بجنوردي اولويت بندي‌هاي مركز دايره‌المعارف بزرگ اسلامي را به ترتيب ايران، اسلام، شرق‌شناسي، دنياي اسلام و در نهايت كل جهان عنوان كرد.

وي درباره تأليف «تاريخ جامع ايران» گفت: اين اثر، تاريخ ايران را از آغاز ـ حتي كمي قبل از مهاجرت آريايي‌ها به ايران ـ تا زمان تشكيل دولت‌هاي ايراني و اسكان آنها، ورود اسكندر به ايران و جايگزيني سلوكيان، ورود اشكانيان و ساسانيان و آغاز دوره اسلامي تا به امروز بررسي كرده است.

وي درباره اين پروژه
پروژه بعدي ما انتشار «دانشنامه ايران» است كه تاكنون دو جلد نخست آن منتشر شده و در نظر داريم سومين جلد آن را تا پايان سال جاري منتشر كنيم
عظيم كه چند سال از زمان آغاز آن مي‌گذرد و نزديك به 200 استاد در تدوين آن سهيم بوده‌اند، اظهار داشت: بخش اعظم اين اثر هم‌اكنون در مرحله حروفچيني است و تأليف كمتر از يك پنچم آن باقي مانده تا به انتشار برسد. چاپ اين اثر در 12 جلد پيش‌بيني شده بود كه احتمال دارد به 14 جلد برسد.

وي اين اثر را تاريخ فلسفه سياسي، اجتماعي و فرهنگي ايران دانست و افزود: «تاريخ جامع ايران» درباره تمامي جنبه‌هاي ايران صحبت مي‌كند و چنين اثري تا به حال تدوين نشده است. اين پروژه، كار بزرگ ملي محسوب مي‌شود كه مبتني بر ضوابط علمي و منابع معتبر است و توسط متخصصان نوشته مي‌شود.

موسوي بجنوردي تأليف كتاب «جغرافياي ايران» را به عنوان يكي ديگر از پروژه‌هاي در دست اقدام اين مركز اعلام كرد و اظهار داشت: اين نوشتار، كتابي علمي و مرجعي پنج جلدي است كه تأليف آن تمام شده و سال آينده منتشر خواهد شد.

وي با اشاره به اين موضوع كه حدود 550 هزار جلد كتاب در اين مركز وجود دارد، گفت: در نظر داريم امسال منابع خود را به سقف 600 هزار جلد برسانيم و خريد كتاب از كشورهاي عربي و نيز هندوستان و پاكستان از ديگر برنامه‌هاي ماست.

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: