تمثیل و تحلیل آن در شعر معاصر ایران از سال 1300 تا 1357

1393/6/4 ۱۲:۵۲

تمثیل و تحلیل آن در شعر معاصر ایران از سال 1300 تا 1357

آینه معنی رساله دکتری نویسنده در خصوص تمثیل و تحلیل آن در شعر معاصر ایران از سال 1300 تا 1357 می‌باشد. تمثیل یکی از روش‌های بیان غیرمستقیم معانی و اندیشه‌های شاعر یا نویسنده است که شکل روایی یا توصیفی دارد و به لحاظ معنی نیز به دو گروه تمثیل‌های صریح و رمزی تقسیم می‌شود.

 

آینه معنی رساله دکتری نویسنده در خصوص تمثیل و تحلیل آن در شعر معاصر ایران از سال 1300 تا 1357 می‌باشد.

تمثیل یکی از روش‌های بیان غیرمستقیم معانی و اندیشه‌های شاعر یا نویسنده است که شکل روایی یا توصیفی دارد و به لحاظ معنی نیز به دو گروه تمثیل‌های صریح و رمزی تقسیم می‌شود.

در بررسی شعر تمثیلی معاصر، نخست مجموعه‌های اشعار شاعران سنت‌گرا و نوپرداز مطالعه شد و شعرهای روایی که ساختاری تمثیلی داشت، استخراج شد. سپس برای تحلیل دقیق این تمثیل‌ها، سیر تمثیل سرایی در شعر معاصر در سه دوره تاریخی بررسی شد؛ یعنی از 1300 تا 1320 و از 1320 تا 1332 و همین‌طور از 1332 تا 1357.

بر همین اساس بررسی تمثیل‌ها در بخش دوم و در سه فصل پی گرفته شده و در هر فصل به سبب کثرت مجموعه اشعار شاعران و گستردگی بحث، ملاک‌هایی برای انتخاب نقد و تحلیل تمثیل‌ها درنظر گرفته شده است. تعدد تمثیل‌ها در شعر هر شاعر، اعتبار شاعر در کاربرد تمثیل‌ها و برجستگی اشعار تمثیلی شاعر مهم‌ترین ملاک انتخاب آثار بوده است.

در بخش سوم این کتاب نتیجه و خلاصه تحقیق به همراه نموداری آماری از کاربرد شکل‌های روایی تمثیل و ویژگی‌ها و عوامل تحول آنها در شعر معاصر ایران عرضه شده که در بخش‌هایی از این فصل می‌خوانیم:

هر شاعر و نویسنده به منظوری خاص از تمثیل استفاده می‌کند. اگر موضوع هر اثر تمثیلی را بررسی کنیم، می‌بینیم که بیان آن موضوع در ساختار تمثیلی دلیلی داشته است. بدیهی است که شناخت این دلایل به درک بهتر و جامع‌تر موضوعات آثار تمثیلی و تحلیل دقیق آن آثار می‌انجامد.

فهرست مطالب:

بخش نخست- کلیاتی درباره تمثیل

بخش دوم- تمثیل در شعر معاصر ایران

بخش سوم- حاصل سخن

«آینه معنی: تمثیل و تحلیل آن در شعر معاصر ایران از 1300 تا 1357» نوشته اکبر شامیان ساروکلایی در 424 صفحه توسط انتشارات علمی و فرهنگی در سال 92 منتشر شده است و با شماره ثبت 511920 در کتابخانه شماره یک مجلس شورای اسلامی موجود است.

کتابخانه مجلس شورای اسلامی

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: