گفتگو با دکتر کیانوش کیانی هفت‌لنگ

1391/11/7 ۰۱:۲۷

<p>گفتگو با دکتر کیانوش کیانی هفت‌لنگ<br>

گفتگو با دکتر کیانوش کیانی هفت‌لنگ



دکتر کیانوش کیانی هفت‌لنگ
رئیس پژوهشکدۀ ابوریحان بیرونی



دکتر کیانوش کیانی، نام آشنایی برای پژوهشگران حوزه‌های تاریخ، ایلات و عشایر، آرشیو، مدیران اجرایی و اهل قلم و روزنامه‌نگاران است. پس از بازنشستگی، به دعوت جناب آقای بجنوردی به ریاست پژوهشکدۀ ابوریحان بیرونی منصوب شده است. با عشق و علاقۀ مفرطی که به این مرز و بوم دارد، هنوز در خدمات علمی و پژوهشی سر از پا نمی شناسد و دائم در تکاپوی نوآوری و انجام کارهای جدید و اساسی و ماندگار است. کارنامۀ درخشان او، این امیدواری را در مخاطب ایجاد می‌کند که با حمایتهای آقای بجنوردی به همۀ ایده‌ها و آرمانهایش خواهد رسید. آرمانهایی که خودش می‌گوید به پیوندشان با تاریخ و فرهنگ و جغرافیای ایران ناگسستنی است. پای صحبت او می‌نشینیم تا از برنامه‌های آتی او در پژوهشکدۀ ابوریحان بیرونی باخبر شویم:

س: چرا و از چه زمانی پژوهشکدۀ ابوریحان بیرونی تأسیس شد؟
ج: مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی به منظور توسعه و گسترش تحقیقات و حمایت از دستاوردهای علمی و عملی در زمینه‌های ایران‌شناسی، تاریخ علوم و تاریخ تمدن و فرهنگ اسلامی و تبادل نظر با مجامع تحقیقاتی بین‌المللی نسبت به تأسیس پژوهشکدۀ ابوریحان بیرونی اقدام نمود. پس از طی مراحل قانونی، موضوع در جلسۀ مورخ 04/02/1378 شورای گسترش آموزش عالی مطرح و شورای گسترش با ایجاد «پژوهشکدۀ ابوریحان بیرونی» با سه گروه پژوهشی ایران‌شناسی، تاریخ علوم و تاریخ تمدن و فرهنگ اسلامی موافقت نمود.

س: اهداف تأسیس پژوهشکدۀ ابوریحان بیرونی چیست؟
ج: به طور کلی اهداف پژوهشکده به شرح زیر است:
الف ـ شناختن و شناساندن هرچه بیشتر فرهنگ و تمدن ایرانی ـ اسلامی به مجامع داخلی و خارجی.
ب ـ تربیت پژوهشگران ماهر و متعهد در سطوح کارشناسی ارشد و دکتری در زمینه‌های فرهنگ و تمدن ایران و فرهنگ اسلامی و تاریخ علوم و ایران‌شناسی.

س: وظایف پژوهشکدۀ ابوریحان بیرونی چیست؟
1. انجام پژوهشهای گسترده در حوزه‌های تمدنی ایران و اسلام.
2. تدوین دانشنامه‌هایی که از سوی ریاست محترم مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی به پژوهشکده ارجاع می‌شود.
3. انجام تحقیقات در زمینه‌های مربوط به ایران و معارف اسلامی و فرهنگی و تمدن ملل مسلمان و ممالک اسلامی و طبع و نشر نتایج تحقیقاتی محققان در مجلات داخلی و خارجی به زبانهای مختلف.
4. ارائه خدمات کارشناسی به مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی، سازمانها، نهادهای فرهنگی و پژوهشی و آموزشی جمهوری اسلامی ایران و مجامع و مراکز تحقیقاتی بین‌المللی.
5. تشکیل سمینارها و کنگره‌های داخلی و بین‌المللی در زمینه‌های فوق‌الذکر.
6. تبادل خدمات پژوهشی و فرهنگی با مؤسسات مشابه داخلی و خارجی.

س: در حال حاضر چه اقداماتی برای راه‌اندازی و فعالیت پژوهشکدۀ ابوریحان بیرونی انجام گرفته است؟
برای راه‌اندازی پژوهشکدۀ ابوریحان بیرونی طی چند ماه گذشته، ابتدا تلاش شد تا مکان مناسب و تجهیزات مورد نیاز فراهم آید. سپس به بررسی محورهای پژوهشی و در حوزۀ دانشنامه‌نویسی، اولویتهای تدوین دانشنامه‌های جدید پرداختیم. در گام نخست با توجه به هیاهوهایی که برخی از کشورهای حوزۀ جنوبی خلیج‌فارس با حمایت بعضی از کشورهای غربی دربارۀ خلیج‌فارس و جزایر ایرانی آن راه انداخته‌اند، صلاح دانسته شد تا «دانشنامۀ خلیج‌فارس»، در 8 جلد طراحی و تدوین شود. در این کار سترگ، دانشمندان کشورمان و تنی چند از دانشمندان خارجی مشارکت دارند. 4 جلد اول آن به کلیاتی دربارۀ خلیج‌فارس پرداخته خواهد شد و در 4 جلد دیگر به مدخلهایی اختصاص خواهد یافت که در شورای علمی دانشنامه به تصویب رسیده‌اند.
همچنین طراحی دانشنامه‌های ایلات و عشایر، مشروطیت و آبادیهای ایران نیز آغاز شده است که در آینده به طور مبسوطی راجع به آنان اطلاع‌رسانی خواهد شد.

س: توقعتان از مسئولان دانشگاههای اجرایی و پژوهشگران چیست؟
ج: کار تدوین دانشنامه کار زمان‌بر و پیچیده‌ای است. به ویژه دانشنامه‌هایی که جنبۀ ملی دارند و همکاری همۀ صاحبنظران و دانشمندان داخل و خارج و حمایت دستگاههای اجرایی و اداری را می‌طلبد تا نتیجۀ کار درخور شأن علمی کشور باشد. ما در وهلۀ اول انتظار حمایت از تمامی دانشگاهها و مراکز علمی و پژوهشی دانشمندان و پژوهشگران رشته‌های گوناگون در حوزۀ خلیج‌فارس را داریم. طبیعی است که توقع حمایت از دستگاههای اداری و اجرایی کشور برای حمایت از این کارهای عظیم، توقع نابجایی نیست البته «مردم» به عنوان مالکان اصلی مملکت و «صاحبان» آراء و افکار و اطلاعات گوناگون می‌توانند با حمایت‌های مادی و معنوی خود در پیشبرد اهداف این دانشنامه
ما را یاری رسانند.

س: به عنوان آخرین پرسش پژوهشگران چگونه می‌توانند با شما در ارتباط باشند؟
ج: نشانی: نیاوران، کاشانک، اول جاده دآراباد، مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی، پژوهشکدۀ ابوریحان بیرونی
E-mail: kiani 1335@yahoo.com
Website:www. cgie.ir
Tel: 22809962
Fax: 22282697

در انتظار دستهای گرم و قلبهای پرمهر و گامهای صمیمی و استوار یاران همراه هستیم.

س: با تشکر از شما که در این گفتگو شرکت کردید.
ج: من هم از شما سپاسگزارم.
 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: