اتحادیۀ نسخه‌های خطی اسلامی

1391/11/7 ۰۱:۲۷

اتحادیۀ نسخه‌های خطی اسلامی

اتحادیۀ نسخه‌های خطی اسلامی


علی میرانصاری
اتحادیۀ نسخه‌های خطی اسلامی (تیما) یک نهاد بین‌المللی است که با هدف نهایی کردن استانداردهای فهرست‌نویسی، دسترسی و سرپرستی نسخ خطی، مرمت و نگهداری و نیز رایانه‌ای کردن نسخ خطی اسلامی 2006 در شهر کمبریج تشکیل شده است.
این اتحادیه، تا کنون دو همایش برگزار کرده است و همایش سوم در پایان ماه آگوست همین سال برگزار خواهد شد. تفصیل همایشها به قرار زیر است.

نخستین همایش نسخه‌های خطی اسلامی
بنیاد دانشنامۀ اسلامی و مرکز مطالعات خاورمیانه‌ای و اسلامی دانشگاه کمبریج به طور مشترک، پیش همایش مذکور را سازماندهی و در تاریخ 4 تا 6 جولای 2005 (13 تا 15 تیر 1384) در کالج کینگز در شهر کمبریج انگلستان برگزار نمودند. در این گردهمایی دانشمندان، شخصیت‌ها و رئیسان مهمترین کتابخانه‌ها و موزه‌های دارای نسخۀ خطی اسلامی شرکت داشتند. این همایش به منظور بررسی و ارزیابی مشکلاتی که نهادها و سازمان‌های دارندۀ نسخه‌های خطی با آنها روبه‌رو هستند و مشکلاتی که محققان نسخ خطی در دسترسی به منابع خطی دارند تشکیل شد. 55 شرکت‌کننده از 20 کشور در دفاع و حمایت از تأسیس نهادی بین‌المللی به منظور ایجاد هماهنگی بین تلاشها و کوششهایی که مؤسسات و پژوهشگران در ارتباط با نسخه‌های خطی اسلامی انجام می‌دهند هم‌داستان شدند و در همایش مذکور گام‌های نخستین برداشته شد و گفتگوهای فراوانی دربارۀ اشکال مختلف این اتحادیه صورت گرفت و کمیته‌ای نیز به این منظور تشکیل شد.

دومین همایش نسخه‌های خطی اسلامی
در تاریخ 7 تا 9 آگوست 2006 (16 تا 18 مرداد 1385) دومین همایش نسخ خطی اسلامی توسط بنیاد دانشنامۀ اسلامی و مرکز مطالعات خاورمیانه‌ای و اسلامی دانشگاه کمبریج در کالج امانوئل در شهر کمبریج برگزار شد. هدف از این همایش تأسیس رسمی «اتحادیه نسخ خطی اسلامی (تیما)» بود. 44 نفری که اساسنامۀ این اتحادیه را امضاء نمودند به عنوان اعضای بنیانگذار این اتحادیه محسوب می‌شوند.

اعضای ایرانی و بنیانگذار اتحادیۀ نسخه‌های اسلامی
1. سیدمحمدعلی احمدی ابهری ـ مشاور حوزۀ ریاست کتابخانۀ مجلس شورای اسلامی
2. حبیب‌الله عظیمی ـ معاون رئیس سازمان اسناد و کتابخانۀ ملی جمهوری اسلامی ایران
3. ماندانا برکشلی ـ بنیانگذار و مدیر اجرایی مؤسسه هنر و هویت در کوآلالامپور
4. علی میرانصاری ـ عضو هیأت علمی مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی
5. اکبر ایرانی ـ رئیس مرکز پژوهشی میراث مکتوب

سومین همایش نسخه‌های اسلامی
در تاریخ 6-9 شهریور ماه جاری (28-31 آگوست) در شهر کمبریج، کاج مگ دالن برگزار خواهد شد. در طول برگزاری این کنفرانس، 26 سخنران به ارائۀ مقالات خود خواهند پرداخت. این کنفرانس به یک بخش عمومی و 4 بخش تخصصی تقسیم شده است که بخش‌های تخصصی آن عبارتند از: «روش‌های فهرست‌نگاری نسخه‌های خطی»، «چاپ و تحقیق بر روی نسخه‌های خطی»، «مرمت و محافظت از نسخه‌های خطی» و «دیجیتال کردن نسخه‌های خطی». در این کنفرانس، آقای میرانصاری، همچون سال قبل شرکت دارند و سخنرانی خود را تحت عنوان «روش فهرست‌نگاری نسخه‌های خطی در مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی» عرضه خواهند کرد و به تحلیل روش استاد احمد منزوی در فهرست‌نگاری نسخه‌های خطی مرکز دائرةالمعارف خواهند پرداخت.

برای اطلاعات بیشتر دربارۀ این کنفرانس، نک‍ :
http://www.islamicmanuscript.org/ThirdislamicManuscriptConference-Schedule.htm
l





نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: