پژوهش «هنر اسلامی» در دانشگاه بن

1391/11/7 ۰۱:۲۷

پژوهش «هنر اسلامی» در دانشگاه بن

پژوهش «هنر اسلامی» در دانشگاه بن

مارتینیا مولرـ‌وینر
مترجم: یدالله غلامی

دانشکده تاریخ هنر شرقی (SOK) تنها آکادمی در آلمان است که می‌توان در آن تاریخ هنر و معماری اسلامی و آسیایی و زبانهای وابسته را تحصیل کرد. دانشکده تاریخ هنر شرقی در سال 1967 ابتدا به عنوان مرکز تحقیق هنر شرقی به ریاست پرفسور هاینریش لوتسلر تأسیس شد. در سال 1967 تبدیل به مرکز سمینار دانشگاهی منظمی شد که تاریخ هنر شرقی را رشته‌ای علمی معرفی کرد. دانشکده از آغاز 3 رشته بنا کرد: هنر اسلامی که آن را پرفسور لوتسلر ارائه می‌کرد، و هنر هندی و هنر آسیای شرقی که هر دو توسط پرفسور کلاوس فیشر تدریس می‌شد. سمینار هنر هندی را اکنون به نحو تخصصی پرفسور ماکسوِل اداره می‌کند. پس از تبدیل مرکز تحقیق به دانشکده‌ای منظم، این مکان به صورت مکانی برای کار در حوزه هنر اسلامی درآمد که آن را ابتدا خانم دکتر د. روندورف روندورف‌ـ‌اشموکر اداره کرد و از 1918 تحت نظر خانم دکتر م. مولرونیر قرار گرفت. در 1979 کریستین اورت در دانشکده برای ارتقاء به درجه استادی به تدریس هنر و معماری اسلامی پرداخت. اکنون تقریباً 450 دانشجو در زمینه‌های هنر و معماری جنوب شرقی آسیا، شرق آسیا و سرزمینهای اسلامی در حال تحصیل هستند. مطالعه تخصصی زبانهای ذیربط برای دانشجویان اجباری است.
دانشکده تاریخ هنر شرقی یکی از 3 آکادمی آلمان است که به تدریس در رشته‌ای وابسته به تاریخ هنر می‌پردازد، و از طریق دانشگاه بن صدها هزار نسخه از انتشارات علمی را در اختیار دارد. دانشکده خود دارای کتابخانه‌ای با 8400 مونوگرافی و 1200 مجله است که با احتساب آنچه به پرفسور کورت اردمان تعلق دارد می‌توان آن را فوق‌العاده وسیع دانست. دانشگاه اشلیزونگ بن به رغم وضع نامطلوب اقتصادی قصد دارد بخشهای پژوهشی و آموزشی مهمی را به دانشکده تاریخ هنر شرقی بیفزاید تا این دانشکده بتواند فعالیت بین‌المللی خود را یکجا و بنحوی زنده ارائه دهد.
* * *
* هاینریش لوتسلر (1902-1988) در بن متولد شد. ابتدا به مطالعه و تحصیل فلسفه پرداخت و به تحقیق رسمی در زمینه واقع‌گرایی هنر پرداخت. در 1930 اثری درباره سبکهای اساسی هنر نوشت. در 1940 درباره نگارگری مسیحی و نظریه نژادی سوسیالیست ملی تحقیق کرد و تحقیق او دستاوردی برای یهودیان وین داشت. او نامزد بازسازی دانشگاه بن شد و در 1946 به استادی تاریخ و هنر و در عین حال به مدیریت موسسه هنری‌ـ‌تاریخی دانشگاه بن انتخاب شد.

* کلاوس فیشر (1919-1995) عهده‌دار فعالیتهای متعددی در افغانستان، هند، ایران و عراق بود. در 1966 اقدام به تحقیق مهمی راجع به تاریخ هنر هندی با توجه به هنر معماری اسلامی کرد که حدود 10 سال بعد منتشر شد.


ISLAMISCHE KUNST IN DEUTSCHLAND
2004
 
نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: