یک سازه آبی و پنج فضای مسکونی در شهر تاریخی بلقیس کشف شد

1393/5/19 ۱۱:۱۵

یک سازه آبی و پنج فضای مسکونی در شهر تاریخی بلقیس کشف شد

مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی «بلقیس» اسفراین گفت : در فصل ششم کاوش های باستان شناختی در مجموعه این شهر تاریخی یک سازه آبی و پنج فضای مسکونی کشف شد.

 

مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی «بلقیس» اسفراین گفت : در فصل ششم کاوش های باستان شناختی در مجموعه این شهر تاریخی یک سازه آبی و پنج فضای مسکونی کشف شد.

علیرضا نجفی گفت : کشف این آثار جزو مهم ترین نتایج ششمین فصل کاوش باستان شناختی در مجموعه شهر تاریخی بلقیس به شمار می رود.

به گفته وی، تمام فضاهای کشف شده علاوه بر پی چینی، قلوه سنگ و دیوارها دارای ساختار خشتی با ملات گل، کف سازی از نوع کاهگل و اندود گچ در چندین مرحله بوده و دیوارها نیز مزین به اندود کاهگل، گچ و گل اخرا است.

نجفی افزود : در فضاهای کشف شده بقایای چند تنور و اجاق به دست آمده که با توجه به شواهد موجود علاوه بر پخت و پز نان به احتمال زیاد جهت گرم کردن منازل به شکل کرسی در فصول سرد هم ازآن استفاده می شده است.

وی گفت: از لحاظ گاهنگاری منازل مسکونی کشف شده با توجه به یافته های باستان شناسی از قبیل سکه و سفال متعلق به اواخر دوره ایلخانی و لایه های بالاتر صفویه بوده که در همین دوره داخل منازل مسکونی چندین بار کف سازی شده است.

به گفته وی از مهم ترین اهداف فصل ششم کاوش در این مجموعه می توان به روشن کردن ساختار معماری و فضا های موجود در داخل ارگ برای خوانا سازی ساختارمعماری آن و شناخت آگاهی از نحوه زندگی و آداب رسوم، مشاغل موجود درآن قسمت است.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی «بلقیس» اسفراین به اقدامات حفاظتی و مرمتی بر روی فضاهای کشف شده اشاره کرد و افزود : این اقدامات شامل مرمت اضطراری، خواناسازی و پوشش حفاظتی از نوع کاهگل است و برای جلوگیری از تخریب های انسانی و طبیعی قسمت هایی از فضاهای به دست آمده، از سطح ترانشه با پوشش حفاظتی (سقف شیروانی) پوشیده می شود.

به گفته وی فصل ششم کاوش باستان شناختی در این مجموعه تاریخی از اوایل تیرماه سال جای با کسب مجوز از پژوهشکده باستان شناسی کشور به مدت یک ماه انجام شده است.

نجفی با اشاره به پی گیری نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی و فرماندار این شهرستان در خصوص ردیف اعتبارات تملک دارائی سرمایه ای برای این مجموعه تاریخی در سال1393، افزود: انشاالله درآینده شاهد ادامه مرمت حفاظت و کاوش های باستان شناسی دراین مجموعه تاریخی باشیم.

شهر کهن اسفراین معروف به شهر بلقیس در فاصله سه کیلومتری جنوب شهر کنونی اسفراین با گستره حدود 180 هکتار واقع شده و بقایای این شهر کهن در زمان حاضر شامل ارگ و خندق پیرامون آن شارستان ویرانه های معروف به تپه منار (مسجد جامع)، مقبره شیخ آذری، قسمت صنعتی شهر آب انبار کاروانسرا مجموعه معروف به یخدان ها و یک گورستان گسترده در نزدیکی دروازه شرقی است.

این مجموعه تاریخی با توجه به اهمیت و غنای تاریخی و شهری قدیم در سال 1388 به عنوان پایگاه میراث فرهنگی مصوب و فعالیت مطالعاتی، مرمتی و باستان شناسی را آغاز کرده است.

رهبر معظم انقلاب 22 مهرماه سال 91 با سفر به اسفراین و سخنرانی در جمع مردم این شهرستان، ضمن اشاره به اهمیت شهر تاریخی بلقیس، خواستار مرمت، رسیدگی و معرفی بیشتر این اثر تاریخی شدند.

شهرستان اسفراین در 60 کیلومتری جنوب بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی قرار دارد.

خبرگزاری ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: