در جستجوی جشن ها و آیین های فراموش شده

1393/5/18 ۱۲:۳۹

در جستجوی جشن ها و آیین های فراموش شده

کتاب جشن ها و آیین های ایرانی (با تکیه بر اسطوره و مردم شناسی) به نویسندگی حسام الدین مهدوی توسط انتشارات افکار منتشر شده است. در این نوشتار سعی شده مبانی و اصول جشن‌های کهن، زمینه و ریشه‌های شکل‌گیری و نمودهای آن در فرهنگ ایرانی مورد کاوش قرار گیرد.

 

کتاب جشن ها و آیین های ایرانی (با تکیه بر اسطوره و مردم شناسی) به نویسندگی حسام الدین مهدوی توسط انتشارات افکار منتشر شده است.

در این نوشتار سعی شده مبانی و اصول جشن‌های کهن، زمینه و ریشه‌های شکل‌گیری و نمودهای آن در فرهنگ ایرانی مورد کاوش قرار گیرد.

جشن واژه‌ای است که در اوستا به صورت یَسَنَ، در زبان پهلوی یَزَشنه و در سانسکریت به صورت یَنچه، در کل به معنای ستایش و نیایش نوشته شده است و امروزه به معنای آیین‌های شادمانی به کار می‌رود. آنچه از جشن به ذهن خطور می‌کند، همان شادی، پایکوبی، سرور و امثال این واژه‌ها است.

در اين كتاب سعی شده مبانی و اصول جشن‌های کهن، زمینه و ریشه‌های شکل‌گیری و نمودهای آن در فرهنگ ایرانی مورد کاوش قرار گیرد. همچنین تلاش نگارنده بر آن بوده است که با رعایت اصل فراغت از هر نوع جانب‌ داری همۀ جشن‌هایی که در میان اقوام ایرانی برگزار می‌شود، بررسی شوند.

حسام الدين مهدوي در فصل اول اين كتاب اسطوره و آیین را بررسي كرده و سپس به منابع اساطیر ایرانی پرداخته است. تقویم و گاه‌شماری جشن و توضيحاتي درباره جشن ها از ديگر مطالبي است كه مولف در اين اثر درباره آن سخن گفته است.

به اعتقاد نويسنده در بررسی جشن‌های ایرانی این مطلب دریافت می‌شود که آنچه در این جشن‌ها همواره مورد احترام و پاسداشت است، انسان، طبیعت، شادمانی و نیز طلب برکت است.

مهدوي، حسام الدين، جشن ها و آیین های ایرانی، تهران، افكار، 288 صفحه، 1392.

میراث مکتوب

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: