نسخه‌ي خطي نهج‌البلاغه به خط ارسنجاني رونمايي مي‌شود

1391/7/4 ۰۳:۳۰

نسخه‌ي خطي نهج‌البلاغه به خط ارسنجاني رونمايي مي‌شود

همايش رونمايي از نسخه خطي «نهج‌البلاغه» به خط محمد حسين بن علي عسكر ارسنجاني برگزار مي‌شود.

همايش رونمايي از نسخه خطي «نهج‌البلاغه» به خط محمد حسين بن علي عسكر ارسنجاني برگزار مي‌شود.
به گزارش روابط عمومی مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی، كاظم حق‌شناس ـ دبير اين همايش، گفت: اين همايش با مشاركت مؤسسه برج ميلاد تهران و انتشارات فرهيزش (ناشر اين كتاب) در مركز همايش‌هاي بين‌المللي برج ميلاد تهران در روز پنج‌شنبه، ششم مهرماه، ساعت 9 صبح برگزار مي‌شود.
او در ادامه گفت: در اين همايش شخصيت‌هايي چون علي‌اكبر ولايتي‌، محمدباقر قاليباف (شهردار تهران)،‌ سيدمحمد حسيني (وزير ارشاد)، غلامحسين اميرخاني (از خوش‌نويسان معاصر) و تعدادي از‌ مسؤولين فرهنگي وزارت ارشاد و‌ شهرداري تهران حضور دارند. همچنين شركت‌كنندگان از هنرمندان و‌ نسخه‌شناسان هستند.
حق‌شناس افزود: در اين همايش يك فيلم مستند 20 دقيقه‌‌يي پخش خواهد شد كه در آن بزرگان خوش‌نويسي نستعليق و نسخ‌ و نگارگري حضور دارند كه از جمله اين اساتيد مي‌توان به غلامحسين اميرخاني‌، اميراحمد فلسفي‌، رسول مرادي‌، مجتبي سبزه و... اشاره كرد.
او گفت: اين نسخه خطي از نهج‌البلاغه يكي از اكتشافات هنر خوشنويسي در دهه اخير به حساب مي‌آيد و تا كنون موردي شبيه آن يافت نشده است.
همچنين مجتبي سبزه ـ از استادان خوشنويسي و دبير هنري همايش ـ با بيان نكاتي درباره اين اثر توضيح داد: اصلي‌ترين ويژگي اين كتاب، وجه هنري آن است. ‌ممكن است نسخه‌هاي نهج‌البلاغه با قدمت 1000 ساله وجود داشته باشد، اما هيچ‌كدام جنبه هنري ندارند.
او در ادامه گفت: اين اثر از آخرين كتاب‌هايي بوده كه گروهي در دوران قاجار به عنوان كتاب‌سازي درآوردند و تمام مواد آن به صورت دستي و طبيعي است و به همين خاطر كاغذ آن از الياف و با دست ساخته شده است و حتا مركب آن هم به شكل دستي ساخته شده است.
او افزود: تمام صفحات اين كتاب طلااندازي شده و طلاي به‌كاررفته 24 عيار اشرفي است كه در آن زمان با تخصص خاص طلا را آب مي‌كردند و در كتاب استفاده مي‌كردند.
سبزه در ادامه گفت: استاد غلامحسين اميرخاني مقدمه‌اي را بر اين كتاب نوشته است كه اين نشان از اهميت و ارزش اين اثر دارد.
او همچنين اضافه كرد: اين نسخه خطي در زمان مظفرالدين شاه و در سال 1318 هجري قمري نگاشته شده است.

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: