نگاهی به وضعیت مسلمانان در گوشه و کنار جهان در آستانه عید سعید فطر

1393/5/5 ۱۰:۴۰

نگاهی به وضعیت مسلمانان در گوشه و کنار جهان در آستانه عید سعید فطر

در حالی به عید سعید فطر، یکی از اعیاد و جشن‌های بزرگ اسلامی نزدیک می‌شویم که شمار زیادی از جمعیت ۱.۶ میلیاردی مسلمانان در رنج و غم عمیق و شرایط بسیار طاقت‌فرسا به سر می‌برند.

 

در حالی به عید سعید فطر، یکی از اعیاد و جشن‌های بزرگ اسلامی نزدیک می‌شویم که شمار زیادی از جمعیت ۱.۶ میلیاردی مسلمانان در رنج و غم عمیق و شرایط بسیار طاقت‌فرسا به سر می‌برند.

به گزارش شفقنا(پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه)، به نقل از ایکنا، امسال همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان، رژیم صهیونیستی شبانه حملات خود به غزه را آغاز کرد و از آن زمان جمعیت 1.8 میلیون نفری مسلمانان این منطقه، شب و روز در ترس و تشویش و غم از دست دادن عزیزانشان به سر می‌بردند.

در نتیجه حملات رژیم اسرائیل به غزه که تاکنون ادامه یافته‌ است و سرانجام آن مشخص نیست، حدود 1000 فلسطینی که بیش از یک سوم آنان زنان و کودکان بوده‌اند جان خود را از دست داده و حدود 6 هزار نفر زخمی شده‌اند. جان بسیاری از مجروحان نیز به دلیل کمبود تجهیزات پزشکی در خطر است.

شمار زیادی از مردم غزه نیز در اثر بمباران‌ها خانه و محل زندگی خود را از دست داده‌اند.

 

سوریه

در چهارمین سال درگیری‌ها در سوریه، شمار زیادی از شهروندان سوری کشته شده و بیش از 9 میلیون نفر مجبور به ترک خانه‌ها و قبول شرایط سخت آوارگی شده‌اند. خانواده‌های قربانیان و آوارگان سوری در شرایط وخیمی امسال به استقبال رمضان رفتند.

 

برمه

اقلیت مسلمان روهینگیا در برمه از سال 1982 با تصویب قانونی، از حق شهروندی محروم و در سرزمین خود مهاجر غیرقانونی شناخته شدند. از همان زمان افراط‌گرایان بودایی شروع به ایجاد تنش علیه این اقلیت کردند.

در چند سال اخیر برمه صحنه حملات خونین از سوی بودائیان علیه مسلمانان بوده است و تاکنون شمار زیادی از مسلمانان این کشور به طرز فجیعی کشته شده و شمار زیادی نیز با ترک خانه‌های خود آواره شده‌اند. آوارگان مسلمان میانماری در حال حاضر یا در اردوگاه‌های مرزی در شرایط وخیمی روزگار به سر می‌برند یا به عنوان برده به کار گرفته شده و یا گرفتار باندهای قاچاق اعضا می‌شوند.

با وجود این دولت میانمار هنوز از حمایت مسلمانان و پذیرش آنان به عنوان شهروندان رسمی، با وجود سابقه طولانی زندگی آن‌ها در این کشور، امتناع می‌کند.

 

جمهوری آفریقای مرکزی

مسلمانان آفریقای جنوبی از سال گذشته در نتیجه وقوع کودتا و سرنگونی رئیس‌جمهور مسیحی وقت، از سوی مسیحیان این کشور هدف کشتارهای وحشیانه قرار گرفته‌اند.

شبه‌نظامیان مسیحی آفریقای مرکزی با حمله به خانه‌ها و مساجد مسلمانان اقدام به کشتار زنان و کودکان و از بین بردن دارایی‌های مسلمانان کرده‌اند.

در نتیجه این حملات هزاران نفر تاکنون کشته شده و حداقل یک میلیون نفر از جمعیت 4.6 میلیون نفری مسلمانان آواره شده و با فقر و بدبختی زندگی می‌کنند.

 

چین

اقلیت مسلمان ترک‌زبان اویغور در چین که 8 میلیون نفر جمعیت دارند و اکثراً در منطقه سین‌کیانگ ساکن هستند نیز تحت فشارهای دولت این کشور به سر می‌برند.

با وجود اینکه سین‌کیانگ یا ترکستان شرقی از سال 1955 استقلال یافته اما همچنان تحت سرکوب‌های امنیتی شدید دولت چین است.

مقامات چین هر سال به ویژه در ماه مبارک رمضان، محدودیت‌های شدیدی را علیه مسلمانان اعمال می‌کنند که از آن جمله می‌توان به ممنوعیت روزه گرفتن و یا آموزش قرآن اشاره کرد.

 

هند

حدود 140 میلیون مسلمان در کشور هند زندگی می‌کنند که اکثریت جمعیت آن‌ را هندوها تشکیل می‌دهند. مسلمانان هند در این کشور هدف تبعیض‌‌‌های شغلی، دینی و ... قرار دارند.

آن‌ها که دهه‌ها است از این تبعیض و سرکوب اجتماعی و اقتصادی شکایت می‌کنند اما صدایشان به جایی نمی‌رسد، با روی کار آمدن «نارندرا مودی»، نخست‌وزیر هندو که سابقه خوبی در برخورد با مسلمانان ندارد، رمضان امسال شاهد کشته شدن 4 مسلمان از سوی هندوها بودند.

همزمان با انتخاب شدن مودی در ماه می گذشته نیز 45 مسلمان دیگر به دلیل عدم حمایت از مودی کشته شدند.

 

آنگولا

در زمستان 2013 دولت آنگولا با غیرقانونی اعلام کردن اسلام، دستور تعطیلی مساجد را صادر کرد و وزیر فرهنگ این کشور با «فرقه» خواندن اسلام، آن را غیرقانونی خواند.

به گفته جمعیت اسلامی آنگولا، 78 مسجد در سراسر این کشور وجود دارد که تاکنون همه آن‌ها به جز چند مسجد در شهر لواندا، پایتخت آنگولا، همگی تعطیل شده‌اند.

شفقنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: