پژوهشى‏ در قصه اصحاب کهف‏ داستان هفت خفتگان‏

1393/5/4 ۱۱:۴۹

پژوهشى‏ در قصه اصحاب کهف‏ داستان هفت خفتگان‏

قصه اصحاب کهف نخست در جهان مسیحیت نقل شده و سپس درعالم اسلام به شیوه‏اى نو و در هر دو جا، دستمایه خلق آثار ادبى نیزبوده است. امّا این روایات همانند نیستند، بلکه مسیحیت و اسلام هرکدام قصّه را به سبکى مناسب و سازگار با هدف و جهان‏بینى‏شان‏ حکایت کرده ‏ان

 

 

ستاری،جلال،1388،پژوهشی در قصه اصحاب کهف، داستان هفت خفتگان، تهران: نشر مرکز،چاپ دوم،128

قصه اصحاب کهف نخست در جهان مسیحیت نقل شده و سپس درعالم اسلام به شیوه‏اى نو و در هر دو جا، دستمایه خلق آثار ادبى نیزبوده است. امّا این روایات همانند نیستند، بلکه مسیحیت و اسلام هرکدام قصّه را به سبکى مناسب و سازگار با هدف و جهان‏بینى‏شان‏ حکایت کرده ‏اند.

روایتى که به زبان سریانى از قصّه در دست است،مبسوط و کلاًبى‏ابهام وایهام‏است،و روایت قرآنى، بر عکس مُجمل‏ ومحتاج تفسیر و تأویل و به همین جهت مفسّران مختلف، پشت در پشت، هر جز قصّه را به تفصیل شرح و تفسیر کرده‏اند و توضیح‏ داده‏اند و بیگمان شناختِ آن تفاسیر و شروح به‏قصد کشفِ عناصر ساختار قصه قرآنى و فهم پیام رمزیش، براى کسانى‏که مى‏خواهند برمبناى داستانهاى کهن و اساطیر ماندگار، رمان و نمایشنامه بنویسند و فیلم بسازند، سودمند است، چه بى‏آن مقدّمات، کار فقط به تکرار دانسته‏ها و خوانده‏ها، منحصر و محدود مى‏شود که تلاشى بیهوده و ملال‏آور است و متأسفانه آفتى است‏که امروزه به جان بخشى از ادب‏ و هنر که ظاهراً با الهام از میراث ارزمند و دوام پذیر فرهنگى وعقیدتى‏مان دعوى خلاقیّت دارد، افتاده است، هرچند که استثنائات‏ درخشانى‏نیز به‏چشم مى‏خورد، امّا با یک گل بهار نمى‏شود. این کتاب‏ پژوهشى‏است،به قدرِ بضاعت و استطاعت نگارنده، در لایه‏هاى قصه‏ پُرمعناى قرآنى به قصد فهم پیام آن تا چه آید از پس ِ پرده برون.

 

فهرست‏

1 مقدّمه‏5

2 روایت مسیحى‏6

3 روایت اسلامى‏14

4 خواب در غار60

5 در ورأ حجاب‏80

6 روایات داستانى‏97

7 نتیجه‏126

انسان شناسی و فرهنگ

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: