سرآمد علم جغرافیای نوین

1393/4/30 ۱۳:۳۱

سرآمد علم جغرافیای نوین

محمد حسن گنجی از مفاخر و سرآمدان علم جغرافیای ایران زمین است که نتیجه ی سال ها کوشش و تلاش او در عرصه ی این دانش سبب شد تا پدر علم جغرافیای نوین لقب گیرد. محمد حسن گنجی 21 خرداد 1291 هجری خورشیدی در بیرجند دیده به جهان گشود. وی تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در زادگاه خود و در ‏مدرسه ی شوکتیه ی این شهر سپری کرد و پس از آن برای ادامه ی تحصیل به تهران رفت و در دارالمعلمین عالی تهران به دریافت درجه ی کار شناسی در‎ ‎رشته ی تاریخ و جغرافیا موفق شد.

 

محمد حسن گنجی از مفاخر و سرآمدان علم جغرافیای ایران زمین است که نتیجه ی سال ها کوشش و تلاش او در عرصه ی این دانش سبب شد تا پدر علم جغرافیای نوین لقب گیرد.

محمد حسن گنجی 21 خرداد 1291 هجری خورشیدی در بیرجند دیده به جهان گشود. وی تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در زادگاه خود و در ‏مدرسه ی شوکتیه ی این شهر سپری کرد و پس از آن برای ادامه ی تحصیل به تهران رفت و در دارالمعلمین عالی تهران به دریافت درجه ی کار شناسی در رشته ی تاریخ و جغرافیا موفق شد.

او به عنوان دانشجوی نمونه به اروپا فرستاده شد و در دانشگاه ویکتوریا منچستر انگلیس به تحصیل ادامه داد و در1317 هجری خورشیدی لیسانس تخصصی خود را در جغرافیا گرفت.

محمد حسن گنجی با استفاده از بورس تحصیلی در 1331 به آمریکا رفت و در دانشگاه کلارک مشغول به تحصیل شد و توانست در رشته ی جغرافیا، دکترای خود را دریافت کند و پایان نامه ی خود را درباره ی آب و هوای ایران نوشت.

او پس از بازگشت به ایران در دانشگاه تهران، آنچه را که سال های متمادی اندوخته بود به دانش پژوهان جوان کشورش آموخت و با درجه ی استادی در 1358 بازنشسته شد، اما هیچ گاه دست از تحقیق برنداشت.

جغرافیدان ارزنده ی ایرانی در کنار فعالیت های آموزشی خود در دانشگاه تهران در موسسه ها و انجمن های گوناگون چون انجمن جغرافیایی انگلیس، هیات تحریریه دایره المعارف بریتانیا، انجمن ‏آمریکایی پیشرفت علوم، انجمن جغرافیایی کشورهای آسیا و ‏آفریقا، کمیته ی ملی آب شناسی یونسکو، کمیسیون همکاری فرهنگی ایران و فرانسه، هیات ممیزه دانشگاه تهران، شورای عالی مردم شناسی، شورای عالی آمار، کمیته ی ‏جغرافیایی فرهنگستان ایران و اتحادیه ی انجمن های علمی عضویت داشت و همچنین ریاست نخستین کنگره جغرافیدانان ایران و اداره ی کل هواشناسی ایران را عهده دار بود.

او در بیست و نهمین کنگره ی ‏اتحادیه ی بین المللی جغرافیایی در کره ی جنوبی در سال 2000 میلادی به عنوان یکی از 15 جغرافیدان ‏برجسته ی جهان شناخته شد و سازمان هوا شناسی جهانی، جایزه ی علمی سال 2001 خود را به وی اعطا ‏کرد.

این محقق و پژوهشگر بزرگ در عرصه ی جغرافیا 12 کتاب به زبان فارسی، 14 کتاب به زبان انگلیسی و بیش از 100 مقاله در رشته ی جغرافیا و هوا شناسی نگاشته که از آن میان می توان به: جنگ و جغرافیا یا روابط دول بزرگ در اقیانوسیه، جغرافیای سال پنجم و ششم ابتدایی، آمار بارندگی ایران، کتاب های جغرافیای دبیرستان از سال اول تا سال ششم، فهرست مقاله های جغرافیایی، جغرافیای ایران، اطلس اقلیمی ایران، مجموعه ی 33 مقاله ی جغرافیایی، جغرافیا در ایران از دارالفنون تا انقلاب اسلامی و تاریخچه ی جغرافیا در تمدن اسلامی اشاره کرد.

این جغرافیدان نامدار از اوایل انقلاب 63 لوح تقدیر از مرکزهای آثار و مفاخر علمی، چهره های‏ ماندگار، انجمن های علمی ‏جغرافیایی و دانشگاه ها دریافت کرده است و از او به عنوان بنیان گذار دانش جغرافیای نوین و هواشناسی در ایران نام برده می شود.

سرانجام پدر جغرافیای نوین ایران پس از یک سده تحقیق و پژوهش های علمی در زمینه ی جغرافیا و هواشناسی در 29 تیر 1391 هجری خورشیدی دار فانی را وداع گفت اما آثار و نوشته های این اندیشمند بزرگ یادگارانی ارزشمند برای دانش پژوهان این رشته است.

برگرفته از: کتاب به سان رود

خبرگزاری ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: