مرمت و ساماندهی مسجد جامع ابرکوه آغاز شد

1393/4/30 ۱۱:۵۱

مرمت و ساماندهی مسجد جامع ابرکوه آغاز شد

یکی از مهم ترین نمادهای شهرهای اسلامی مسجد جامع آن شهر است که علاوه بر نقش مسجد به عنوان مکانی جهت تجمع مردم شهر در مناسبت های مختلف مورد توجه قرار می گرفته است. مسجد جامع ابرکوه یکی از بناهای دوره سلجوقی است که با مصالح خشت خام وگل ساخته شده است . این مسجد که به سبک مساجد چهار ایوانی ساخته شده است، دارای حیاطی مستطیل شکل در وسط است و مدخل ورودی مسجد به وسیله دهلیز هشت گوش وسیعی به حیاط راه می‌یابد.

 

 

مسجد جامع ابرکوه یکی از بناهای دوره سلجوقی است که با مصالح خشت خام وگل ساخته شده است.

یکی از مهم ترین نمادهای شهرهای اسلامی مسجد جامع آن شهر است که علاوه بر نقش مسجد به عنوان مکانی جهت تجمع مردم شهر در مناسبت های مختلف مورد توجه قرار می گرفته است. مسجد جامع ابرکوه یکی از بناهای دوره سلجوقی است که با مصالح خشت خام وگل ساخته شده است . این مسجد که به سبک مساجد چهار ایوانی ساخته شده  است، دارای حیاطی  مستطیل شکل در وسط است و مدخل ورودی مسجد به وسیله دهلیز هشت گوش وسیعی به حیاط راه می‌یابد.

سردر ورودی این مسجد ارتفاع زیادی دارد و در سه گوشه به وسیله سه طاقنما، پایه چهار گوش آن به هشت گوش تبدیل می‌شود و در سمت جنوبی مدخل ورودی، شبستانی با طاق‌های مقرنس زیبایی قرار دارد.در وسط صفه مسجد، زیر زمین وسیعی تعبیه شده که سکوی بالای آن در فصل تابستان برای اقامه نماز استفاده می‌شود . رواق‌های اطراف ایوان‌ها نیز دو طبقه هستند، سقف طاق‌ها به صورت طاق و تویزه است و مناره‌ای الحاقی در ضلع جنوبی آن قرار دارد.

از جمله ویژگی‌های این مسجد، گچ بری بسیار عالی و پرکار محراب این مسجد است، که شانه به شانه محراب الجایتو در مسجد جامع اصفهان می زند. در این محراب آیات قرآنی در چهار ردیف به خط نسخ، کوفی و ثلث کار شده است و تاریخ محراب 738 هجری است. این بنا در دوران سلطنت سلطان ابو سعید در سال 728 هجری قمری مورد تعمیر اساسی قرار گرفته است.این مسجد با مجموعه‌ای غنی از انواع هنرهای تزئینی معماری به شمارة 197 در تاریخ 9/5/1312 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

با توجه به اهمیت و ارزش این بنا و نظر به تهیه طرح جامع مسجد، میراث فرهنگی حسب وظیفه ذاتی خود عملیات اجرایی مرمت و ساماندهی بنا را در دستور کار خود قرار داد. فاز اول مرمت این بنا با اعتبار 500 میلیون ریال شروع شده و اهم اقدامات مرمتی آن شامل: نماسازی سردرب طبق طرح مصوب ، تخریب و بازسازی قسمتهای فرسوده، بند کشی دیوارها، سفید کاری بدنه، دیوار چینی و کاهگل و آجر فرش کف و پشت بام میشود.

خبرگزاری میراث فرهنگی

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: