«جایگاه وحی» در بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن بررسی شد

1393/4/21 ۱۰:۵۴

«جایگاه وحی» در بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن بررسی شد

جایگاه وحی در نشست گونه های وحی بر پیامبر(ص) در بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم بررسی شد. نشست گونه های وحی بر پیامبر(ص) جمعه شب با حضور «محمد مرادی» استاد دانشگاه قرآن و علوم حدیث در بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد.

جایگاه وحی در نشست گونه های وحی بر پیامبر(ص) در بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم بررسی شد.

نشست گونه های وحی بر پیامبر(ص) جمعه شب با حضور «محمد مرادی» استاد دانشگاه قرآن و علوم حدیث در بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد.

در این نشست، مرادی با بیان اینکه موضوع وحی از جوانب مختلف قابل بررسی است، گفت: وحی از شگفتی های عالم آفرینش و پدیده فوق العاده شگفت آوری است.

وی ادامه داد: کلمه وحی برای همه به عنوان پدیده ای که خبر از عالم دیگر می دهد شناخته شده است و حتی در برخی موارد برای بیان شگفتی و دور از انتظار بودن یک مطلب می گویند که آن مطلب به فرد گوینده وحی شده است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: با مراجعه به زبان و ادبیات عربی مشاده می شود که لغت شناسان عرب کلمه وحی را القای نکته ای مخفیانه از سوی یک فرد به دیگری معنا کرده اند.

وی افزود: وی در معنای اصطلاحی آن مجموعه آموزه هایی است که از سوی خداوند به گیرنده آن منتقل می شود که این معنا دارای دامنه وسیع تری است.

مرادی گفت: کلمه وحی 80 بار در قرآن کریم نقل شده است اما کلمات دیگری مانند نزول، انزال و تنزیل نیز بر این معنا دلالت دارد؛ حدود 20 بار هم در قرآن از وحی آسمانی سخن گفته شده است که برای درک معنای وحی باید یکایک این واژه ها را بررسی کنیم.

وی اظهار داشت: خداوند با هیچ بشری سخن نمی گوید مگر از راه وحی، سخن گفتن از پشت پرده و ارسال پیک. وحی یعنی القا و الهام معارف در دل گیرنده که در این معنا وحی بر پیامبر(ص) هم با القای معارف الهی بر قلب ایشان صورت می گرفت.

این استاد دانشگاه گفت: وحی گونه های متفاوتی دارد که وحی بر پیامبر(ص)، وحی بر غیر انسانها مانند زنبور، وحی بر فرشتگان و وحی بر انسان هایی غیر از پیامبران(ص) مانند مادر حضرت موسی(ع) از جمله آنهاست.

خبرگزاری ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: