«ايرج افشار مرد اولين‌ها بود» سه كتاب افشار در بزرگداشتش رونمايي شد

1390/3/10 ۰۴:۳۰

«ايرج افشار مرد اولين‌ها بود» سه كتاب افشار در بزرگداشتش رونمايي شد

در مراسم بزرگداشت ايرج افشار كه روز گذشته (نهم خرداد) در دانشكده‌ي ادبيات و علوم انساني دانشگاه تهران برگزار شد، سه عنوان كتاب اين استاد فقيد نسخه‌شناسي و ايران‌شناسي رونمايي شد.



در مراسم بزرگداشت ايرج افشار كه روز گذشته (نهم خرداد) در دانشكده‌ي ادبيات و علوم انساني دانشگاه تهران برگزار شد، سه عنوان كتاب اين استاد فقيد نسخه‌شناسي و ايران‌شناسي رونمايي شد.
غلامحسين كريمي دوستان - رييس دانشكده‌ي ادبيات و علوم انساني دانشگاه تهران - در آغاز اين مراسم با اشاره به اين‌كه مرحوم افشار تجلي روحيه‌ي اسلامي و ايراني بوده است، اظهار كرد: او همواره مي‌آموخت و تلاش مي‌كرد تا به ديگران نيز بياموزد.
وي ادامه داد: مرحوم افشار لحظه‌اي از عمرش را به غفلت نگذراند و سال‌ها در همين دانشگاه زحمت كشيد و ايده‌ي تجليل از او هم از گروه تاريخ و مركز پژوهشي ميراث مكتوب شكل گرفت.
در ادامه‌ي مراسم، اكبر ايراني - مدير مركز پژوهشي ميراث مكتوب - با اشاره به اين‌كه مراسم بزرگداشت ايرج افشار، حق‌شناسي و اداي دين به كسي بود كه كارنامه‌ي آثارش خود كتابي قطور است، اظهار كرد: افشار قريب به 300 كتاب و سه‌هزار مقاله و يادداشت نوشت و مؤسس و مبدع و مرد اولين‌ها بود.
او همچنين گفت: ايرج افشار با شور و شوق تمام، هرجا نسخه‌ي‌ خطي پيدا مي‌كرد، همراه مرحوم دانش‌پژوه به آن‌جا سفر مي‌كرد و اطلاعات مربوط به آن را تهيه مي‌كرد و شايسته است كه جوانان ما با خواندن آثار ايرج افشار، راه و روش او را بياموزند.
ايراني با اشاره به رونمايي از سه عنوان كتاب ايرج افشار، اظهار كرد: كتاب‌هاي «كتاب‌شناسي شاهنامه و فردوسي»، «سفرنامه‌ي عهد حسام» و «كاغذ در زندگي و فرهنگ ايراني» از آثاري است كه امروز رونمايي مي‌شود. همچنين ساخت سرديس ايرج افشار توسط جمشيد ماهرنيا در دستور كار قرار دارد و تهيه‌ي نرم‌افزاري از كتاب‌ها و مقالات او نيز از برنامه‌هاي آينده است.
در ادامه‌ي اين مراسم، گزارشي تصويري از منوچهر ستوده پخش شد كه در آن با ذكر خاطراتي از ايرج افشار، اظهار كرد: ايرج افشار دوست چهل‌ساله‌ي من بود و با او به شهرهاي مختلف سفر كردم و در سفرهاي‌مان، افشار از راه‌هاي اصلي نمي‌رفت؛ بلكه توسط نقشه‌اي كه در اختيار داشت، راه‌هاي موازي با جاده‌هاي منتهي به شهرها را انتخاب مي‌كرد و در اين مسيرها با روستاها و ايالات و عشاير برخورد مي‌كرد و در جمع خانواده‌هاي آن‌ها مي‌رفت و گمان نمي‌كنم كسي تا به حال اين‌گونه اقوام ايراني را شناسايي كرده باشد.
ستوده با اشاره به اين‌كه تمام خاك ايران از لحاظ آثار تاريخي و كتيبه‌ها و غيره بي‌نظير است، گفت: هيچ جاي دنيا وجود ندارد كه اين‌گونه آثار كهن در آن يافت شود و ايرج افشار از لحاظ شناسايي خاك ايران و نسخه‌شناسي و كتيبه‌شناسي، اولين بوده است.
او ادامه داد: دانش‌پژوه و افشار هر دو عشق نسخ قديمي را داشتند. مرحوم افشار در خانه‌اش تلويزيون و راديو نداشت و روزنامه نمي‌خواند و از تمام دقايق عمرش استفاده كرد و در اين مدت 50 سال نديدم كه يك لحظه از عمرش را هدر داده باشد.
ستوده با اشاره به اين‌كه هيچ‌گاه عمل خلاف شرع و عرفي از ايرج افشار نديده‌ است، عنوان كرد: ‌اين‌كه مي‌گويند سفر انسان را مي‌سازد، درست است و فكر مي‌كنم سفرهاي ايرج افشار در شكل‌گيري شخصيت او بسيار مؤثر بوده است.
منبع: ایسنا
 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: