ریل ماشین دودی شهرری، بدون هیچ حاشیه و حرف اضافه

1398/1/25 ۱۱:۵۳

ریل ماشین دودی شهرری، بدون هیچ حاشیه و حرف اضافه

برخلاف پیش‌بینی‌های کسبه منطقه امامزاده عبدالله تهران، حالا خط ریل قاجاری قرار گرفته در پیاده‌روی خیابان فدائیان اسلام نه زباله‌دانی شده و نه معتادها دور آن نشسته‌اند، فقط یک خط ریل زنگ‌زده قاجاری است، بدون هیچ حاشیه و حرف اضافه!

 

برخلاف پیش‌بینی‌های کسبه منطقه امامزاده عبدالله تهران، حالا خط ریل قاجاری قرار گرفته در پیاده‌روی خیابان فدائیان اسلام نه زباله‌دانی شده و نه معتادها دور آن نشسته‌اند، فقط یک خط ریل زنگ‌زده قاجاری است، بدون هیچ حاشیه و حرف اضافه!

 

اواسط اسفند سال قبل بود که کارگران شهرداری در زمان انجام عملیات عمرانی در خیابان فداییان اسلام و درست مقابل امامزاده عبدالله شهر ری، به حدود ۴۰ متر از ریل ساده‌ی قطار برخورد کردند که ری شناسان و کارشناسان میراث فرهنگی آن را ریل اولین ماشین دودی در تهران یعنی همان «نخستین خط تراموای تهران» می‌دانند که سال ۱۲۶۱ خورشیدی در دوره ناصرالدین شاه ساخته شد و امتیاز آن را یک مهندس فرانسوی به نام «مسیو بواتال» به نمایندگی یک شرکت بلژیکی از ناصرالدین شاه گرفت.

 

هر چند که پیش‌بینی‌های کسبه این مسیر تاریخی در شهرری درست از آب درآمد؛ «بروید بعد از نوروز بیایید، ببینید به کدام یک از قول‌هایشان عمل کردند، فقط همین خط ریل می‌ماند و خودش».

 

با کشف این خط ریل حرف‌ها و نقشه‌های زیادی برای حفاظت از آن برنامه‌ریزی و مطرح شد، ۲۲ اسفند محسن شیخ‌الاسلامی - معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران - اعلام کرد: «در نخستین قدم این مسیر و ریل‌های مشخص شده باید مرمت شوند و با کمک دستگاه‌هایی مانند شهرداری، ماشین دودی به صورت نمادین در کنار همان پایه قرار گیرد، چون ریل به دست آمده با آن ماشین هویت پیدا می‌کند.»

 

معصومه پورنظری - شهردار ناحیه یک شهر ری - هم ۲۴ اسفند به ایسنا توضیح داد: با توجه به این‌که محور فداییان اسلام از محورهای اصلی شهر ری است تصمیم گرفته شد تا نسبت به بازسازی پیاده‌روی خیابان فداییان اسلام اقدام شود، که در همان مراحل ابتدایی کار با کندن کف پیاده‌رو، ریل ماشین دودی مشخص شد و در بازدیدی که شهرداری منطقه ۲۰ نیز از ریل‌ها داشت، تصمیم گرفته شد تا ریل‌ها حفظ شوند و داخل ریل از ماسه پر شود، همچنین ماشین دودی از مترو شهرری به این منطقه منتقل شود.

 

در این شرایط موقعیت برای ورود گردشگران به این منطقه می‌تواند باز شود. تصمیم شهرداری و میراث‌فرهنگی بر حفظ آثار است، بنابراین باید نسبت به مرمت و بازسازی ریل اقدام شود، اگر میراث فرهنگی طبق قولی که داده است تا پایان سال بتواند بازسازی را به سرانجام برساند، شهرداری نیز بُتن ریزی در پیاده‌رو را با طرح نقاشی ایرانی - اسلامی اجرا می‌کند.»

 

اکنون بیش از یک ماه از آن کشف و همه‌ی حرف‌ها و قول‌هایی که برای حفاظت از این ریل قاجاری مطرح شده‌اند، می‌گذرد. حالا فقط یک جدول فاصله‌ی بین پیاده‌رو و ریل کشف شده است و دیگر هیچ نشانه‌ای از بُتن‌ریزی‌هایی که قرار بود طرح‌های ایرانی – اسلامی داشته باشند هم نیست.

 

امیر مصیب‌رحیم‌زاده - مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهر ری - درباره‌ی آخرین اقدامات برای حفاظت از این ریل قاجاری به ایسنا می‌گوید: وضعیت ریل تثبیت شده است، از این به بعد قرار است اقدامات حول قرار گرفتن ماشین دودی از مترو شهرری در این مکان و نصب تابلوی معرفی و مرمت و بازسازی این اثر تاریخی باشد.

 

وی همچنین درباره‌ی احتمال بررسی مسیرِ ریل در گذشته، برای کشفِ ادامه‌ی خط ریل اظهار می‌کند: هر چند همین مقدار از خط، برای «شاهد» کافی است، اما باید میراث‌فرهنگی نیز در این زمینه نظر دهد.

منبع: ایسنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: