یزد پایتخت کتاب ایران شد

1397/12/5 ۱۱:۱۱

یزد پایتخت کتاب ایران شد

با نظر داوران پنجمین دوره معرفی و انتخاب پایتخت کتاب ایران، شهر یزد عنوان پنجمین پایتخت کتاب کشور را از آن خود کرد. آیین اختتامیه پنجمین دوره معرفی و انتخاب پایتخت کتاب ایران و جشنواره روستا ها و عشایر دوستدار کتاب عصر شنبه (چهارم اسفندماه) با حضور اسحاق جهانگیری؛ معاون اول رئیس جمهوری، سید عباس صالحی؛وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن جوادی؛ معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مدیران فرهنگی برگزار و شهر یزد به‌عنوان پنجمین پایتخت کتاب ایران معرفی شد

 

 

با نظر داوران پنجمین دوره معرفی و انتخاب پایتخت کتاب ایران، شهر یزد عنوان پنجمین پایتخت کتاب کشور را از آن خود کرد.

آیین اختتامیه پنجمین دوره معرفی و انتخاب پایتخت کتاب ایران و جشنواره روستا ها و عشایر دوستدار کتاب عصر شنبه (چهارم اسفندماه) با حضور اسحاق جهانگیری؛ معاون اول رئیس جمهوری، سید عباس صالحی؛وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن جوادی؛ معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مدیران فرهنگی برگزار و شهر یزد به‌عنوان پنجمین پایتخت کتاب ایران معرفی شد.رویداد انتخاب و معرفی «پایتخت کتاب ایران» یکی از چهار برنامه ترویج کتاب و کتابخوانی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. پیش از این شهرهای اهواز، نیشابور، بوشهر و کاشان موفق به کسب این عنوان شده بودند.

 

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری، با اشاره به جایگاه کتاب و تاثیر آن بر توسعه فرهنگی گفت: اگر به دنبال توسعه پایدار هستیم، باید به توسعه فرهنگی توجه کنیم، کتاب مهم‌ترین ابزار پیام‌رسان توسعه فرهنگی و همه‌جانبه است. کتاب مظهر اصلی اندیشه قلمداد می‌شود. اگر به‌دنبال رونق اندیشه هستیم باید به دنبال رونق کتاب، رونق حلقه‌های مختلف نشر از جمله ناشران و کتابفروشان باشیم. وی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بانی اصلی برگزاری رویدادهای ترویج کتاب و کتابخوانی از جمله معرفی و انتخاب پایتخت کتاب ایران و همچنین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب است.

 

وی با اشاره به نقش روستاها در مسائل اقتصادی و سیاسی کشور افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انصافا اقدام فرهنگی مهمی انجام داده است. تا بتواند با این روش به مسائل فرهنگی روستاها توجه خاص داشته باشد. در بسیاری از روستاهای دورافتاده کشور اگر دولت بتواند شرایط مناسب را ایجاد کند حتما شاهد تحول بزرگ فرهنگی در این مناطق خواهیم بود.

 

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به رویداد معرفی و انتخاب پایتخت کتاب ایران بیان کرد: انتخاب یزد به‌عنوان پنجمین پایتخت کتاب ایران از سوی داوران شایسته بود.

 

جهانگیری با اشاره به محدودیت‌های بودجه در حوزه‌های فرهنگی گفت: باوجود همه کمبودها امیدواریم دغدغه مالی متولیان فرهنگی را که در این رویداد به آن‌ها اشاره شد، بتوانیم برطرف کنیم و یارانه بیشتری را به این بخش اختصاص دهیم.

 

معاون اول رئیس جمهور درباره شایعه استعفای سیدعباس صالحی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سالجاری با برگزاری جشنواره‌های متنوع فرهنگی نشاط قابل‌توجهی را ایجاد کرد. دکتر سیدعباس صالحی از مدیران ارزشمند، دلسوز، پیگیر و با پشتکار است. همه شایعاتی که درباره استعفای ایشان طرح شد پایه و اساسی ندارد و این وزیر با قوت به کار خود ادامه خواهد داد و اگر نیازمند حمایتی باشد از سوی رئیس‌جمهور، بنده و همه دولت از ایشان حمایت خواهیم کرد.

 

سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در این مراسم گفت: وقتی سخن از این جشنواره در ۵ سال قبل مطرح بود، به نظر می‌رسید مسیر اکتشافی برای توسعه اجتماعی باشد. اگر فکر می‌کنیم توسعه اجتماعی یک ضرورت است، برای رسیدن به آن باید به توسعه فرهنگی توجه کرد. همچنین برای رسیدن به توسعه فرهنگی باید کتاب و کتابخوانی کانون این امر باشد و کتاب به مثابه یک ماده متمرکز حرکت‌های اجتماعی برای تمدن‌سازی مبنا قرار گیرد. وی افزود: تمام تمدن‌های بشری به نحوی با کتاب آغاز شده‌اند؛ مسیر علم، فناوری، هنر و … از کتاب آغاز شده است. اینکه چگونه می‌توانیم کتاب و کتابخوانی را به توسعه فرهنگی و اجتماعی نزدیک کنیم، این جشنواره به عنوان یک ایده آغاز شد و این موضوع تنها از زاویه کتاب مطرح نیست و می‌تواند مقدمه‌ای برای پویش و خیزش‌های بزرگتر باشد. صالحی ادامه داد: در این راستا بیش از ۴۵۰ شهر پا به پا آمدند و بیش از ۵۵۰۰ روستا در این ۵ دوره شرکت کردند. اگر نگاهی به این ۵ دوره بیندازیم، چشم‌اندازی را فراهم می‌کند که به عنوان یک ایده و تجربه نگاه کرد. امروز که در پنجمین سال این جشنواره قرار داریم، به نظر می‌رسد این اتفاق فرصت‌های گوناگونی را فراهم آورده که از طریق اکتشاف ایده‌ها راه را میسر کرده است و در این زمینه به شکار ایده‌ها نیازمندیم؛ چراکه ایده‌های بسیاری در این اقیلم بزرگ وجود دارد. اکنون حجم قابل توجهی از ایده‌های حوزه کتاب و کتابخوانی را داریم و همچنین بانک قابل توجهی از ایده‌های قابل پردازش شکل گرفته است، گاهی به ایده‌های کوچک کم بها می‌دهیم در حالی که می‌توانند تبدیل به ایده‌های بزرگ شوند. وی در ادامه توسعه اجتماعی را نیازمند پویش‌های اجتماعی خواند و تصریح کرد: اجرای این جشنواره سبب شد، گروه‌ها و آدم‌هایی پای کار باشند که پیش از آن نمی‌دانستیم چه کسانی به کتاب و کتابخوانی تعلق دارند. اکنون که ۳ هزار گروه و فرد به عنوان پویش‌های کتاب و کتابخوانی شناسایی شده‌اند، اهمیت این موضوع را درک می‌کنیم و اینکه تا آدم‌ها پای کار نباشند، کاری انجام نمی‌شود و اتفاقی رخ نمی‌دهد.

 

وزیر ارشاد گفت: این جریان ۵ ساله‌ای که پیش آمده، فرصتی را فراهم کرده که به گروه‌ها و افرادی که پای کار هستند، متکی باشیم. همچنین می‌توانیم حلقه‌های هم‌افزایی را در سطح ملی، استانی و شهرستانی پیدا کنیم و این حلقه‌های وصل باید به گونه‌ای به هم متصل شوند که جریان پیشرفت را فراهم کنند. امروزه در سطح ملی، استانی و شهرستانی به چنین نگاه‌هایی نزدیک شده‌ایم و به این رسیده‌ایم که چگونه می‌توان جریان مردمی تشکیل داد. صالحی در ادامه بیان کرد: توسعه اجتماعی حتماً باید بر مردم متکی باشد، دولت‌ها می‌توانند تسهیل‌کننده باشند، توسعه اجتماعی با مردم شکل می‌گیرد و سرعت می‌یابد. شکل‌گیری مجامع مدنی مانند ستاد پایتخت کتاب و روستا‌های دوستدار کتاب، مروجان کتاب و کتابخوانی همه از دل این حرکت آغاز شدند.

 

وی گفت: گرچه این جریان در حوزه کتاب و کتابخوانی پویا و بالنده است، اما می‌تواند به عنوان مدل در حوزه‌های مختلف الگو باشد. اینکه در یک فضای رقابتی گسترده و وسیع کل جامعه ایرانی با یک موضوع درگیر می‌شوند و فرصت‌های جدید و جدیدتری به وجود می‌آید. امیدواریم این اتفاق به عنوان اتفاقی مؤثر در حوزه فرهنگی و الگو‌های توسعه اجتماعی مورد استفاده قرار گیرد.

 

براساس این گزارش اسامی روستاهای برگزیده بدین شرح است:روستای جایدشت، فیروزآباد، استان فارس؛ ارکان، بجنورد، خراسان شمالی؛ کریشکی، لارستان، استان فارس؛ حصارزبرخان،نیشابور، خراسان رضوی؛ اسفندیار، طبس، خراسان جنوبی؛ مؤمن‌آباد، سرخه، سمنان؛ قراخیل، قائمشهر، مازندران؛ ابتر، ایرانشهر، سیستان و بلوچستان؛ دریان، شبستر،آذربایجان شرقی؛ زاغه، بهار، استان همدان؛ شهرهای دوستدار کتاب عبارتند از: دزفول، شیراز، مهاباد و صدرا و روستایی که استمرار فعالیت‌هایی در ترویج و کتاب و کتابخوانی داشت در استان خراسان شمالی با عنوان روستای بزنج بجنورد معرفی شد. در خاتمه این مراسم اسحاق جهانگیری لوح تقدیر پنجمین پایتخت کتاب ایران را به مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی یزد اهدا کرد.

منبع: روزنامه اطلاعات

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: