برگزیدگان جشنواره فارابی معرفی شدند

1397/11/8 ۰۷:۴۵

برگزیدگان جشنواره فارابی معرفی شدند

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به فرا رسیدن چهلمین سالگرد پیروی انقلاب اسلامی گفت: تاکنون راه دراز و دشواری پشت سر گذاشته ایم و از گردنه‌های سختی عبورکرده ایم، اگر به حوادثی که طی چهل سال قبل در ایران، منطقه و جهان اتفاق افتاده است نگاهی گذرا کنیم، می‌بینیم که بسیاری از این دوران، دوران استثنایی تاریخ محسوب می‌شود.

 

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به فرا رسیدن چهلمین سالگرد پیروی انقلاب اسلامی گفت: تاکنون راه دراز و دشواری پشت سر گذاشته ایم و از گردنه‌های سختی عبورکرده ایم، اگر به حوادثی که طی چهل سال قبل در ایران، منطقه و جهان اتفاق افتاده است نگاهی گذرا کنیم، می‌بینیم که بسیاری از این دوران، دوران استثنایی تاریخ محسوب می‌شود.

 

اسحاق جهانگیری معاون اول ریاست جمهوری دیروزدر مراسم اختتامیه دهمین جشنواره بین المللی فارابی (ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی) با تاکید بر اهمیت توجه به علوم انسانی اظهار کرد: انتظار مدیران و سیاستگذاران از نهادهای علمی این است که به دولتمردان و شهروندان کشور در فهم درست مسائل و ارائه راهکارهای مناسب برای برون رفت از آنها کمک بیشتری کنند. قطعاً فهم صحیح مسائل و مشکلات پیش نیاز هر اقدامی است و چنان چه ندانیم مشکل اصلی کجاست، راهکارهایی که برای حل آنها انتخاب کرده‌ایم ما را به مسیر درست نمی‌رساند.

 

جهانگیری با تاکید بر لزوم “افق گشایی نسبت به آینده کشور و نظام” و “ابهام زدایی نسبت به آینده کشور” گفت: باید با کمک تفکر علمی و اراده سیاسی نگرانی‌های جامعه را در همه زمینه‌ها بویژه اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کاهش دهیم.

 

وی با اشاره به اعمال تحریم‌های جدید از سوی دولت آمریکا علیه ایران اظهار کرد: آمریکایی‌ها هم زمان با جنگ اقتصادی که اخیراً علیه ایران آغاز کردند، یک جنگ روانی و رسانه‌ای شروع کردند و مهمترین هدف‌شان آن است که آینده ایران به ویژه آینده نسل جوان را مبهم جلوه دهند و تردید و نگرانی‌ها نسبت به آینده کشور را تشدید کنند؛ بنابراین باید تلاش گسترده‌ای انجام دهیم تا افق‌های جدیدی پیش روی ملت برای آینده گشوده شود و امید در میان مردم افزایش یابد.

 

معاون اول رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: در چهل سال گذشته مهمترین سرمایه‌ای که برای عبور از دروان سخت در اختیار کشور بود سرمایه اجتماعی است این سرمایه اجتماعی نیز نتیجه قرائت دینی بود که امام خمینی (ره) از اسلام ارائه کردند و حکومت اسلامی را حکومتی مبتنی بر اراده مردم معرفی نمودند.

 

جهانگیری گفت: بیش از دولت و نهادهای رسمی، دانشمندان، نخبگان و صاحب نظران باید برای ترمیم سرمایه‌های اجتماعی اقدام کنند؛ طبیعی است برای این کار باید در رویکردها، رفتارها و ساختارهای حکمرانی اصلاحاتی صورت بگیرد.

 

وی با تاکید بر این که امروز به شدت به همدلی و هم زبانی میان نهادهای حاکمیتی نیازمند هستیم، گفت: امروز نهادهای حاکمیتی مسئولیت بسیار مهم و تاریخی بر عهده دارند؛ پیش نیاز هر اقدامی این است که همه نهادها در چارچوب وظایفی که در قانون اساسی پیش بینی شده عمل کنند و هر کسی که تصمیمی می‌گیرد پاسخگوی این تصمیمات که سرنوشت یک ملت با آنها رقم می‌خورد باشد .

 

وی خاطرنشان ساخت: دولت، مجلس، قوه قضاییه، مجمع تشخیص مصلحت نظام هر کدام به سهم خود در حیطه اختیارات و وظایفشان در برابر تصمیماتی که در مورد سرنوشت یک ملت و کشور می گیرند باید پاسخگو باشند.

 

معاون اول رییس جمهوری با مهم دانستن نگاه نخبگان نسبت به تصمیمات حاکمیت برای آینده کشور ، یادآور شد؛ عبور از مسایل پیچیده پیش روی کشور در شرایط کنونی درصورتی محقق خواهد شد که مردم به صحنه بیایند .

 

جهانگیری اظهار کرد: امروز مقطعی نیست که نخبگان ایران نسبت به سرنوشت کشور احساس مسئولیت نکنند؛ امروز نخبگان باید هم به دولت کمک کنند و هم در جایی که لازم است هشدارهای مربوط را اعلام نمایند. وی ادامه داد: همچنین امروز در مقطعی هستیم که به شدت نیاز داریم صدای مردم حتی اگر اعتراضی نیز دارند شنیده و با آنها گفت و گو شود. امروز که در تنگناها قرار داریم اگر مردم به صحنه بیایند می‌توانیم از مشکلات عبور نمایم. نخبگان نیز باید تلاش کنند تا با مردم فضای گفت و گویی ایجاد نمایند، البته باید توجه داشته باشیم که این گفت و گو الزاماتی دارد که باید به آنها پایبند باشیم.

 

*تقویت شبکه نخبگان علوم انسانی

دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم با تاکید بر این که باید شبکه نخبگان علوم انسانی در کشور تقویت شود، گفت: علاوه بر این لازم است تا در سیاستگذاری ملی از دانش متخصصان حوزه علوم انسانی بهره گرفته شود و این اقدامی است که تاکنون صورت نگرفته است.

 

وی همچنین با اشاره به دستاوردهای جشنواره فارابی اظهار کرد: شناسایی و قدرشناسی از گنجینه‌های علوم انسانی، معرفی آثار برتر در این حوزه از جمله دستاوردهای برگزاری این جشنواره است . وی با تاکید بر این‌که جشنواره فارابی باید منعکس‌کننده صداها در حوزه علوم انسانی باشد، در این رابطه گفت‌: علاوه بر این لازم است تا دبیرخانه جشنواره با دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و سایر مؤسسات علمی برای ایجاد فضای مناسب‌تر اقدام کند.

 

۳۶برگزیده جشنواره فارابی

بنا بر همین گزارش،در این مراسم از ۱۶برگزیده داخلی، هفت برگزیده خارجی و ۱۳برگزیده در سایر بخش‌ها تقدیر شد.

 

** برگزیدگان داخلی

- حسین قادری با رساله دکتری “تناسخ در متون مقدس هندویی و متون کلامی شیعه” شایسته تقدیر در گروه اخلاق، ادیان و عرفان.

 

- جواد صفی‌نژاد با کتاب “کاریز در ایران و شیوه‌های سنتی بهره‌گیری از آن” برگزیده اول در گروه تاریخ، جغرافیا و باستان‌شناسی.

 

- محمدجواد عبداللهی با رساله دکتری “تاریخ بیکاری در ایران معاصر” شایسته تقدیر در گروه تاریخ و جغرافیا.

 

- هدایت‌الله فلسفی با کتاب “سیر عقل در منظومه حقوق بین الملل” برگزیده اول گروه حقوق.

 

- مزدک انوشه با طرح “صرف و نحو از کمینه‌گرایی تا صرف توزیعی” برگزیده دوم در گروه زبان و ادبیات و زبان شناسی.

 

- محمدرضا جوادی یگانه با کتاب “ایرانی‌ترین غیر ایرانی‌ها خلقیات ایرانیان از منظومه بیگانه‌های آشنا« شایسته تقدیر» در گروه علوم اجتماعی و علوم ارتباطات.

 

- زهرا صبوری نژاد با پایان‌نامه کارشناسی ارشد “هویت دخترانه و تلفن همراه هوشمند: کاربرد تلفن همراه هوشمند بر ساخت روایی هویت” برگزیده سوم گروه علوم اجتماعی.

 

- عباس شاکری حسین آبادی با کتاب “مقدمه بر اقتصاد ایران” برگزیده اول گروه علوم اقتصادی، مدیریت و علوم مالی.

 

- فاطمه شایان با ارائه کتابی برگزیده سوم در گروه علوم سیاسی، روابط بین‌الملل و مطالعات منطقه‌ای.

 

- سیدمحمد هادی گرامی با کتاب “نخستین اندیشه‌های حدیثی شیعه”: رویکردها، گفتمان‌ها، انگاره‌ها و جریانات و برگزیده دوم علوم قرآنی، تفسیر و حدیث

 

- یحیی میرحسینی با رساله دکتری “الگوی گفتمانی تصرف در حدیث نزد قصاص” شایسته تقدیر در گروه علوم قرآنی.

 

- اسد الله فلاحی با کتاب “منطق تطبیقی” برگزیده اول گروه فلسفه، منطق و کلام

 

- دکتر محمد مهدی فاتحی با “پایان‌نامه کارشناسی ارشد مبنای متافیزیکی وحدت حکم بر اساس محاوره سوفیست افلاطون”، برگزیده گروه اول فلسفه

 

- مهدی شقاقی با رساله دکتری “طراحی مدل توسعه اخلاق اطلاعات میان دانشجویان ایرانی” شایسته تقدیر در گروه فناوری اطلاعات، اطلاع‌رسانی و کتابداری.

 

- هادی صفایی‌پور با رساله دکتری “روش‌شناسی فهم و تبیین مراجع طراحی معماران سنتی معاصر ایران” برگزیده سوم گروه مطالعات هنر و زیبایی‌شناسایی.

 

- فاطمه ماموان با رساله دکتری “متن پژوهشی شاهنامه با استفاده از نگاره‌ها” برگزیده سوم گروه مطالعات هنر.

 

** برگزیدگان بخش خارجی

خسرو قاسم از هندوستان، رانول گونزالس پورتز از اسپانیا، صفر عبدالله از قزاقستان، آنا ماریا کراستو ولسکا از لهستان، مونیکا گرونکه از آلمان، نیکولاس جان سیمنز ویلیام از انگلستان، ژان کلود کریر از فرانسه.

 

** برگزیدگان سایر بخش‌ها

شخصیت‌های پیش روی علوم اسلامی و انسانی:مرحوم دکتر عبدالحسین زرین‌کوب، مرحوم آیت‌الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی،مرحوم توران میرهادی

 

پیشکسوت علوم انسانی و اسلامی: آیت‌الله رضا استادی مقدم، استاد محمدرضا حکیمی،دکتر محمدعلی موحد

 

نظریه‌پرداز برجسته:دکتر اصغر افتخاری

 

مترجم برتر:دکتر عبدالکریم رشیدیان، دکتر حسین صابری

 

برگزیده جایزه مطالعات میان رشته‌ای:دکتر مقصود فراست خواه

 

منبع: روزنامه اطلاعات

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: