در تلاش برای ثبت جهانی برخی نسخ خطی منحصر به فرد هستیم

1397/9/18 ۰۹:۰۷

در تلاش برای ثبت جهانی برخی نسخ خطی منحصر به فرد هستیم

امید علی مقیمی مدیر کتابخانۀ مرکزی حرم عبدالعظیم الحسنی (ع )در گفتگو با خبرگزای میزان، وضعیت نسخ خطی موجود در این کتابخانه را تشریح کرد. به گفتۀ آقای مقیمی، در حال حاضر مخزن کتابخانۀ حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) دارای بیش از ۳ هزار نسخه چاپ سنگی و بیش از ۱۱۰۰ عنوان نسخۀ خطی می‌باشد و در این کتابخانه همچنین بیش از ۳ هزار نسخه به زبان لاتین و بالغ بر ۱۶ هزار جلد نشریۀ قدیمی و نشریۀ ادواری در مخزن نگهداری می‌شود که این نشریات مربوط به دوران قاجار تا معاصر هستند.

 

 

امید علی مقیمی مدیر کتابخانۀ مرکزی حرم عبدالعظیم الحسنی (ع )در گفتگو با خبرگزای میزان، وضعیت نسخ خطی موجود در این کتابخانه را تشریح کرد.

به گفتۀ آقای مقیمی، در حال حاضر مخزن کتابخانۀ حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) دارای بیش از ۳ هزار نسخه چاپ سنگی و بیش از ۱۱۰۰ عنوان نسخۀ خطی می‌باشد و در این کتابخانه همچنین بیش از ۳ هزار نسخه به زبان لاتین و بالغ بر ۱۶ هزار جلد نشریۀ قدیمی و نشریۀ ادواری در مخزن نگهداری می‌شود که این نشریات مربوط به دوران قاجار تا معاصر هستند.

مدیر کتابخانۀ مرکزی حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع (قدیمی‌ترین کتاب کتابخانۀ حرم عبدالعظیم حسنی(ع) را مربوط به سال ۷۶۰ قمری (قرن هشتم) با عنوان تحریرالاحکام علامه حلی معرفی کرد.

به گفته آقای مقیمی،  اولویت اول این کتابخانه نسخ خطی است و بعد کتاب‌های چاپ سنگی و در نهایت کتاب‌های چاپی و در همین ارتباط نیز از چهارسال گذشته دیجیتال‌سازی نسخ خطی آغاز شده است هرچند  چون اغلب آن‌ها قدیمی هستند و باز کردن شیرازه آن‌ها نیازمند زمان است، روند دیجیتال‌سازی آن‌ها کمی کند پیش می‌رود.

مدیر کتابخانۀ حضرت عبدالعظیم (ع)همچنین افزود که تاکنون ۳۰ درصد از نسخه‌های خطی، دیجیتال‌سازی شده است و قرار است سایر کتاب‌های قدیمی به مرور انجام شود.

در ارتباط با هزینه‌های دیجیتال‌سازی نسخ خطی، آقای مقیمی اظهار داشت که بخش اصلی دیجیتال‌سازی کتاب‌ها نیازمند دستگاه اسکنر است که در سال ۱۳۸۹ این دستگاه از کشور آلمان خریداری شد ولی آنچه سرمایه اصلی برای دیجیتال‌سازی به شمار می‌رود و ما در آن دچار مشکل شده‌ایم، نیروی انسانی است، چون مرمت تا سال گذشته توسط سه نفر انجام می‌شد، اما در حال حاضر به دلیل منابع اعتباری و بودجه‌ای به دو نفر کاهش پیدا کرده است.

همچنین مدیر کتابخانۀ حضرت عبدالعظیم (ع) افزوده است که با همکاری کتابخانه مجلس شورای اسلامی مرکز مرمت و احیای نسخ خطی کتابخانۀ حرم عبدالعظیم تجهیز شد و از سال ۱۳۹۰ کتاب‌های خطی در داخل این کتابخانه احیا می‌شوند.

به گفته امید علی مقیمی با توجه به اینکه مرمت کار بسیار زمان‌بری است، از سال ۱۳۹۰ تا کنون بیش از ۱۱۰ جلد در مرکز مرمت این کتابخانه احیا و ترمیم شده است.

در ارتباط با میزان همکاری سازمان میراث فرهنگی با بخش مرمت نسخ خطی، مدیر کتابخانۀ حضرت عبدالعظیم (ع) عنوان کرد که متاسفانه تاکنون میراث فرهنگی هیچ همکاری در این زمینه نکرده است.

به گفته مقیمی ویترین‌هایی که در آن، کتاب‌ها به نمایش گذاشته شده است با استاندارد‌های جهانی فاصله بسیار زیادی دارد چراکه اگر بخواهیم به سمت استاندارد‌ها برویم باید خیلی چیز‌ها مثل فضا، نور و... تغییر پیدا کند و این امر نیازمند تامین اعتبار است.

مسئلۀ ثبت جهانی نسخ خطی کتابخانۀ مرکزی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع (موضوع دیگری بود که امید علی مقیمی –درباره آن گفت:  چند نسخه منصربه‌فرد در کتابخانه وجود دارد که ما سعی داریم به ثبت جهانی رسانیم. این کتاب‌ها شامل یک قرآن بسیار زیبا از دوره صفویه، کتاب تحریرالاحکام علامه حلی و نسخه ارزشمند دیگری در فقه به خط شهید ثانی است که از نسخ نادر جهان اسلام به شمار می‌رود.

منبع: میراث مکتوب

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: