آغاز «کنفرانس بین‌المللی باستان‌شناسی و حفاظت در امتداد جاده ابریشم»

1397/8/23 ۱۲:۱۷

آغاز «کنفرانس بین‌المللی باستان‌شناسی و حفاظت در امتداد جاده ابریشم»

"سومین کنفرانس بین‌المللی باستان‌شناسی و حفاظت در امتداد جاده ابریشم" با حضور مسئولان استانی و کشوری و همچنین محققان داخلی و خارجی در کاروانسرای یام مرند آغاز شد.

 

"سومین کنفرانس بین‌المللی باستان‌شناسی و حفاظت در امتداد جاده ابریشم" با حضور مسئولان استانی و کشوری و همچنین محققان داخلی و خارجی در کاروانسرای یام مرند آغاز شد.

منطقه آذربایجان‌شرقی، مدیرکل میراث فرهنگی‌، گردشگری و صنایع دستی استان در این آیین افتتاحیه اظهار کرد: این کنفرانس بین المللی به مناسبت تبریز ۲۰۱۸ و در راستای عمل به تعهدات و رسالت‌هاست و مفتخریم که این رویداد بین‌المللی را در کهن شهر تبریز و کاروانسرای یام که اثری به جا مانده از جاده ابریشم است، برگزار می‌کنیم.

مرتضی آبدار بیان کرد: وجود ده‌ها کاروانسراها، منزلگاه، حمام از اوجان گرفته تا باسمنج و از جلفا گرفته تا مرند نقش برجسته آذربایجان در مسیر جاده ابریشم را نمایان ساخته و مشخص می‌کند که چرا تبریز باید میزبان این رویداد بین المللی در رابطه با جاده ابریشم باشد.

وی با بیان این‌که تلاش سازمان میراث فرهنگی در راستای احیای نقش کلیدی تبریز در مسیر جاده ابریشم است، افزود: تبریز به عنوان مرکز مطالعاتی گردشگری آژانس جایکا در محور «جاده ابریشم انتخاب شده که در این رابطه دوره‌های ارزشمندی برگزار می‌شود.

وی به فرایند انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال ۲۰۱۸ نیز اشاره کرد و گفت‌: این فرصت تاریخی تحولی اساسی در نگرش‌های گردشگری ایجاد کرد تا بتوانیم در این عرصه شاهد حرکت‌های خوب و موثری باشیم.

آبدار در بخش دیگری از سخنانش گفت: طی سه سال اخیر شاهد افزایش ۱۸ درصدی گردشگران خارجی و افزایش ۴۲درصدی گردشگری داخلی در استان بوده‌ایم.

وی در پایان بیان کرد: برگزاری این رویداد بین‌المللی از جمله برنامه‌هایی است که در راستای تبریز ۲۰۱۸ برگزار می‌شود.

دبیر علمی کنفرانس بین المللی باستان شناسی و حفاظت در امتداد جاده ابریشم از کشور اتریش نیز در این مراسم گفت: از جانب دانشگاه هنرهای کاربردی اتریش مراتب قدردانی را به جهت برگزاری این کنفرانس در این شهر تاریخی اعلام می‌دارم. این کنفرانس در نتیجه تلاش مشترک کشورهای "چین و ایران و اتریش" بوده است.

گابریلا کریس با بیان این‌که امید است این کنفرانس همکاری های علمی را توسعه داده و سبب بسط همکاری‌ها در حوزه گردشگری و باستان‌شناسی باشد تا شهرهایی که در مسیر جاده ابریشم قرار گرفته‌اند، بتوانند این میراث کهن را در امتداد جاده ابریشم به اشتراک بگذارند.

دبیر علمی کنفرانس بین المللی باستان‌شناسی و حفاظت در امتداد جاده ابریشم از ایران نیز در این مراسم گفت: کنفرانس جاده ابریشم فرصت مناسب برای کلیه محققانی است که بتوانند نگاه خود را در رابطه با جاده ابریشم جامعیت بخشند.

عادل فرهنگی با بیان این‌که این کنفرانس فرصت مناسبی است تا محققان از نظر فرهنگی و تاریخی و همچنین از منظر اجتماعی، سیاسی و اقتصادی به این مسیر توجه کنند، تاکید کرد: امید است این کنفرانس بتواند انرژی کافی به جامعه محققان ببخشد تا فعالیت‌های خود را در این رابطه جامع‌تر انجام دهند.

وی با اشاره به محورهای این کنفرانس بین‌المللی بیان کرد: "باستان شناسی" و همچنین "فناوری، حفظ و حفاظت" دو محور اصلی این کنفرانس است که در ذیل خود دارای محورهایی هستند.

دبیر علمی کنفرانس از کشور چین نیز در این مراسم اظهار کرد: این کنفرانس در شرایط دشواری برگزار می‌شود به جهت این‌که تحریم‌هایی علیه ایران ایجاد شده و سبب شده یک سری مشکلات نه تنها برای ایران بلکه برای برخی کشورهای دیگر نیز ایجاد شود.

لیانگرن ژان در این‌باره با بیان این‌که اندیشمندان بسیاری علاقه‌مند به شرکت در این کنفرلنس بودند اما امکان آن نبود، افزود: در این راستا همه متحمل رنج و عذابیم اما همه متحدیم و تحقیقات در این رابطه باید ادامه یافته و مطالعاتی هم که در ایران هم انجام می‌گیرد باید تداوم یابد، چرا که امری در رتبطه با میراث فرهنگی است.

وی با بیان این‌که بسیار خرسندم کنفرانس در ایران برگزار می‌شود افزود: با نگاهی به مطالب و مستندات مکتوب و منابع باستان‌شناسی متوجه می‌شویم که ایران نقش بسیار مهمی در تاریح جاده ابریشم ایفا کرده است.

وی افزود: مردمان ایران زمین همواره به چین و دیگر کشورها سفر کرده و با خودشان در مسیر بازگشت فرهنگ و کالاها را از مناطق دور دست به ایران آورده‌اند و شهر تبریز و کاروانسرای یام گواه و شاهدی بر این مدعاست و نقش ویژه این سرزمین در جاده ابریشم را نمایان می‌کند.

ژان تاکید کرد: امروز اندیشمندان مختلفی از سراسر جهان در این کنفرانس گردهم آمدند تا تاریخ با شکوه تبریز و کاروانسرای یام را گرامی بدارند.

وی با بیان این‌که مفتخرم که بخشی از جریان کشف تاریخ ابریشم در ایران است، تاکید کرد: در اینجا گردهم آمده‌ایم تا نقش ایران در جاده ابریشم را قدر بدانیم.

منبع: ایسنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: