سالروز تولد اقبال لاهوری با حضور نوه هایش برگزار شد

1397/8/21 ۱۲:۵۶

سالروز تولد اقبال لاهوری با حضور نوه هایش برگزار شد

آیین گرامیداشت سالروز تولد علامه «اقبال لاهوری» روز یکشنبه با حضور «منیب اقبال» و «اقبال صلاح الدین» نوه های این شاعر بزرگ، از سوی خانه فرهنگ ایران در لاهور برگزار شد. نهم نوامبر امسال مطابق با هجدهم آبانماه، یکصد و چهل ‌و یکمین سالروز تولد «اقبال لاهوری» شاعر نام آور پارسی گو ، فیلسوف بزرگ این کشور است.

 

آیین گرامیداشت سالروز تولد علامه «اقبال لاهوری» روز یکشنبه با حضور «منیب اقبال» و «اقبال صلاح الدین» نوه های این شاعر بزرگ، از سوی خانه فرهنگ ایران در لاهور برگزار شد.

نهم نوامبر امسال مطابق با هجدهم آبانماه، یکصد و چهل ‌و یکمین سالروز تولد «اقبال لاهوری» شاعر نام آور پارسی گو ، فیلسوف بزرگ این کشور است.

آیین بزرگداشت و تولد این شاعر مشرق، متفکر پاکستان و فیلسوف شهیر، به همت خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور و با مشارکت دبستان اقبال ( مرکز تحقیقی نوشته ها و سروده های علامه محمد اقبال لاهوری ) با حضور شخصیت ها برجسته و خانواده اقبال لاهوری در سالن اجتماعات امام رضا(ع) خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور برگزار شد.

در این آیین، شخصیت های برجسته ای چون «منیب اقبال» نوه پسری علامه محمد اقبال لاهوری و وکیل دادگاه عالی لاهور، «اقبال صلاح الدین» نوه دختری اقبال، محمدرضا ناظری سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در لاهو و «علی اکبر رضایی فرد» رئیس خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور برگزار شد.

«معین نظامی» از اساتید بنام و برجسته زبان فارسی و رییس بخش فارسی دانشگاه لمز، دکتر «انجم طاره»رییس پیشین بخش فارسی دانشگاه بانوان لاهور و جمعی از شخصیت های فرهنگی و اساتید و دانشجویان نیز میهمانان این مراسم بودند.

پرفسور دکتر «معین الدین نظامی» استاد زبان فارسی و رئیس پیشین بخش زبان و ادبیات فارسی دانشکده خاورشناسی دانشگاه پنجاب لاهور در سخنانی در این آیین گفت: افکار و منش زندگی اقبال لاهوری باید از سوی جوانان و نوجوانان به مردم دیگر مناطق جهان معرفی شود.

وی نسل جوان را همانند شاهین (عقاب) دانست که بلند در آسمان پرواز می کند و گفت: جوانان و نوجوانان باید، سروده های علامه محمد اقبال لاهوری را از مرحله خواندن و حفظ گذشته و معنی و مفهوم آن را درک کنند تا بتوانند آینده کشور خود را به روشنی بسازند.

«منیب اقبال» نوه پسری علامه محمد اقبال لاهوری و وکیل دادگاه عالی لاهور نیز در سخنانی در این آیین گفت: اگر امروز اقبال بین ما بود حتما از اوضاع فعلی مسلمان ها راضی نبود چون امروزه مسلمانان در سراسر جهان مورد ظلم و تهاجم قرار گرفته اند.

وی اضافه کرد: مسلمانان در عصر کنونی، به افکار و مطالب علامه اقبال نیاز دارند تا بتوانند، از بحران های گوناگون امروز به سلامت عبور کنند.

«علی اکبر رضایی فرد» رئیس خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور نیز در این آیین، گفت: اقبال لاهوری شخصیتی است که هم اکنون این جمع از اهل پاکستان را در مکانی که متعلق به کشور جمهوری اسلامی ایران گرد هم آورده است و این اتحاد سال هاست که پابرجاست و نسل های بعدی نیز بخوبی آن را توسعه و پرورش خواهند داد.

وی اضافه کرد: اقبال سخنانی گفته که ماندگار است و متعلق به سرزمین خاصی نیست و هر آزاداندیش و بلند نظری آن را تایید می کند.

«اقبال صلاح الدین» نوه دختری علامه محمد اقبال لاهوری و رئیس دبستان اقبال نیز گفت: جای بسی تاسف است که مسلمانان در عصر کنونی به دلیل برخی اختلافات، به دیگر برادران و خواهران دینی خود آسیب می رسانند.

وی اضافه کرد: اشعار علامه محمد اقبال لاهوری پر از تعلیمات هدایت دهنده است زیرا منبع اصلی آن اشعاری زندگی حضرت رسول اکرم(ص) و تعلیمات قرآن کریم است و لازم است که در زمان کنونی، اشعار علامه را به دقت خوانده و آن را در زندگی عملی خود پیاده کنیم.

گروه سرود دانشکده تربیت از شهر گوجرانواله پاکستان نیز در ادامه این آیین، اشعاری از علامه محمد اقبال لاهوری را سرود که مورد پسند شرکت کنندگان قرار گرفت و در پایان نیز، کیک سالروز تولد علامه محمد اقبال لاهوری با حضور میهمانان بریده شد.

اقبال لاهوری از اندیشمندان بزرگ مسلمانی است که با فرهنگ استعماری غرب به مقابله برخاست. ' غرب ستیزی ' در نوشته ها و سروده های اقبال مشاهده می شود، به طوری که صرف نظر از نامه ها و نوشته های وی، حدود دو سوم کلام منظوم اردو و فارسی او به غرب ستیزی ارتباط دارد.

بزرگ ترین اثر غرب ستیزی او به فارسی، مثنوی «پس چه باید کردای اقوام شرق» است، اقبال، بر خلاف برخی مصلحان، فقط به غرب معاصر نمی تازد، بلکه غرب را حتی از عصر افلاطون و ارسطو نقد می کند.

شرایط اجتماعی و سیاسی مسلمانان در دورانی که اقبال در آن می زیسته، حکایت از تسلط سرمایه داران غربی بر ملل مسلمان دارد. چنین شرایطی در شکل گیری اندیشه های اقبال به خصوص، غرب ستیزی او مؤثر بوده است.

اقبال، یکی از علت های استعمار مسلمانان را، استعمارگری غربیان می دانست، و از این رو پیوسته با این اندیشه به مبارزه برخاست.

منبع: ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: