همایش ملی المیزان و علوم انسانی اسلامی برگزار می‌شود

1397/8/19 ۱۲:۴۴

همایش ملی المیزان و علوم انسانی اسلامی برگزار می‌شود

همایش ملی المیزان با همکاری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و دانشگاه علامه طباطبایی در روزهای ۲۱ و ۲۳ آبان با حضور شخصیت‌های برجسته علمی و دینی برگزار می‌شود.

 

همایش ملی المیزان با همکاری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و دانشگاه علامه طباطبایی در روزهای ۲۱ و ۲۳ آبان با حضور شخصیت‌های برجسته علمی و دینی برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسملین محمد عرب‌صالحی صبح امروز شنبه (۱۹ آبان‌ماه) در نشست تشریح برنامه‌های "همایش ملی المیزان و علوم انسانی اسلامی" که در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد با تشریح ابعاد مختلف علمی و اجرایی این همایش و با بیان اینکه اساس انقلاب اسلامی بر پایه علوم انسانی اسلامی پایه‌گذاری شده است، اظهار کرد: رئیس و رهبر انقلاب امام خمینی (ره) چندین کار تحقیقی و پژوهشی درباره مدیریت سیاست اسلامی داشته‌اند و امام (ره) در ابتدا کتاب حکومت اسلامی را نوشته و پس از آن تدریس کرده و بر اساس مبانی آن انقلاب کرده‌اند.

 

وی افزود:یکی از مهم‌ترین بحث،بحث علوم انسانی اسلامی است. ما در صورتی می‌توانیم ادعا کنیم به دستاوردهای انقلاب رسیده‌ایم که اساتید ما مبانی را از قرآن و دین بگیرند. بخشی از این مورد در قبل از انقلاب محقق شد و بخشی در طی این ۴۰ سال و بخشی دیگر هنوز محقق نشده و راه زیادی را تا محقق شدن آن داریم؛ چرا که فرهنگ یک مقوله‌ای است که باید چندین دهه برای شکل‌گیری آن بگذرد.اسلام در بحث تربیت،روانشناسی و... حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. دیدگاه‌هایی که اسلام در خصوص انسان مطرح می‌کند،با سایر دیدگاه‌ها متفاوت است.

 

رئیس پژوهشگاه حکمت و دین‌پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با طرح این سوال که برخی می‌گویند علوم اسلامی و غیراسلامی دیگر چه موضوعی است،گفت: آیا اسلام در خصوص تربیت انسان نظر خاصی دارد یا ندارد؟ اسلام در مورد خانواده، مسائل جامعه، اقتصاد و ... برنامه دارد و علوم انسانی اسلامی یعنی همین مسائل. پژوهشگاه اساس کار خود را در علوم انسانی قرار داده است و در سه مرحله تولید مبانی، تولید منطق و روش‌شناسی و تدوین مسائل علوم انسانی گام‌هایی را برداشته است و دو گروه مستقل در این عرصه فعالیت داشته‌اند.

 

عرب‌ صالحی یادآور شد: قرآن مهم‌ترین منبع و آسمانی‌ترین منبعی است که در جهان امروز در اختیار بشریت قرار دارد. ما همواره در پژوهشگاه در این راستا سعی کرده‌ایم که مبانی علوم انسانی را از نگاه قرآن بررسی کنیم. مبانی تربیت، اقتصاد، سیاست و سایر علوم انسانی را با همکاری اساتید این حوزه از منظر قرآن و مبانی آن در پژوهشگاه استنباط کرده‌ایم و در ادامه به سراغ روش‌شناسی رفته و پس از آن درصدد تدوین علوم برآمدیم. بر همین اساس پژوهشگاه چندین سال است که همایش‌هایی را با عنوان‌های مختلف برگزار می‌کند که از جمله آنها برگزاری همایش المیزان است که دیدگاه‌های علامه طباطبایی را تبیین می‌کنیم و این همایش در ابعاد مختلف و در شهرها و دانشگاه‌ها برگزار می‌شود.

 

در ادامه این نشست محمد چابک، رئیس ستاد اجرایی همایش‌های پژوهشگاه با تاکید بر این موضوع که برنامه‌های متعددی که در ایامی که مزین به نام علامه طباطبایی است، در تهران و قم با همکاری پژوهشگاه و دانشگاه علامه طباطبایی برگزار می‌کنیم، گفت: روز( ۲۱ آبان ماه) در دانشگاه علامه طباطبایی همایش مبانی فکری علامه برگزار می‌شود و مجموعه مقالاتی را در این رابطه به دست ما رسیده که مورد بحث و بررسی قرار می‌دهیم و سخنران اصلی این همایش آیت‌الله رشاد است. همچنین در( ۲۳ آبان ماه) نیز با مشارکت مجموعه دارالقرآن علامه طباطبایی که وابسته به بیت علامه است، نقش و تفسیر المیزان با رویکرد علوم انسانی اسلامی مورد بررسی قرار می‌گیرد و  این برنامه در شهر مقدس قم در مجموعه دارالقرآن علامه طباطبایی با سخنرانی آیت‌الله جوادی آملی و آیت‌الله رشاد برگزار می‌شود.

 

رئیس ستاد اجرایی همایش‌های پژوهشگاه خاطرنشان کرد:یکی از شاخص‌های الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت، ارائه همین الگوها است و احتمالا همایشی نیز با همکاری دانشگاه آیت‌الله بروجردی در شهر بروجرد برگزار می‌شود. ما در برنامه‌ها درصدد هستیم که رویکرد علامه را در توسعه و ترویج فرهنگ علمی و دینی مورد بحث و بررسی قرار بدهیم و همچنین درصدد هستیم که تمام حوزه‌ها نسبت به مباحث علوم انسانی و اسلامی اهتمام داشته باشند.

 

در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین اسدی‌نسب، دبیر همایش با تاکید بر این موضوع که رهبر انقلاب در نشستی که با بانوان قرآن پژوه در سال ۸۸ داشتند، بیاناتی را داشته‌اند که از جمله آنها استخراج علوم انسانی از قرآن بوده و پژوهشگاه به دنبال این موضوع حرکت کرده است، گفت: محورهای همایش با توجه به مقالات وارده، چند محور دارد و یکی از مباحث کلی آن در رابطه با حکمت علوم انسانی و قرآنی است و بخش دیگرش در مورد علوم سیاسی و قرآن، علوم اجتماعی و قرآن، علوم اخلاقی و قرآن و بخش‌های متفرقه‌ای مثل مدیریت و اقتصاد را نیز  در این همایش داریم.

 

وی ادامه داد: علامه طباطبایی در المیزان کار بسیار مهمی را انجام داده‌اند و به ظاهر یک تفسیر است اما در واقع دایره‌المعارف عمیقی از مبانی اسلام است و به صورت مستقیم و غیرمستقیم به مبانی آیات پرداخته‌اند و ما درصدد بودیم این مسائل را از منظر قرآن بررسی کنیم و پایه قرار دهیم و استوارترین برداشت‌ها از قرآن را علامه طباطبایی داشتند که در دو جلد این کار را انجام داده‌اند. بهترین تفسیر و یکی از محکم‌ترین و عمیق‌ترین مسائلی که در رابطه با قرآن شکل گرفته است، مربوط به علامه طباطبایی است. البته باید این نکته را در نظر داشته باشیم که در زمان علامه علوم به شکل امروز مطرح نبوده است و باید عنوانی را پیدا کنیم و در آنها پاسخ سوالات خود را کشف کنیم.

 

دبیر علمی همایش با تاکید بر این موضوع که مقالات ارائه شده در تمام همایش‌ها کاملا تخصصی است و ما برای فهم بهتر سعی کرده‌ایم به صورت کارگاهی این همایش‌ها را برگزار کنیم،   گفت: مخاطبان این برنامه نخبگان هستند. علوم انسانی اسلامی چیز غریبی نیست که برخی بخواهند به آن خرده بگیرند. ما درصدد هستیم که آنچه را در جامعه امروز داریم و اصولی است حفظ کرده و در عین حال مبانی اسلامی و قرآنی را نیز به آن اضافه کنیم. ما نمی‌توانیم علوم انسانی غرب را به صورت مطلق بپذیریم و اگر تاکنون در عرصه ترویج علوم اسلامی انسانی موفق نبوده‌ایم دلایل زیادی دارد که امیدواریم به زودی مرتفع شده و بتوانیم این علوم انسانی و اسلامی را در جامعه ترویج بدهیم و مبانی فرهنگی و اجتماعی ما شود.   در این همایش‌ها از دو جلد مجموعه مقالات المیزان و علوم انسانی رونمایی می‌کنیم. در حدود ۱۰۰ مقاله به دست ما رسیده است که از بین آنها ۳۲ مقاله را انتخاب کرده‌ایم و ۱۸ مقاله علمی و پژوهشی نیز تاکنون چاپ شده است و برخی دیگر در حال چاپ است.

منبع: ایسنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: