روایت نهان تا عیان مشروطیت در موزه کتاب

1397/5/14 ۱۳:۵۲

روایت نهان تا عیان مشروطیت در موزه کتاب

به مناسبت چهاردهم مرداد ماه سالروز صدور فرمان مشروطه نمایشگاهی با عنوان «مشروطیت از نهان تا عیان» در موزه کتاب و میراث مستند ایران برپا شد. رئیس اداره موزه و یادمان های روسای جمهور سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران افزود: در این نمایشگاه تعداد 20 برگ سند یا پرونده و 10 عکس خاص که مرتبط با حوادث انقلاب مشروطه و حضور شخصیتها و روحانیون و تحصن ها و اعتراضات آن برهه تاریخی است، به نمایش گذاشته شده است.

 

به مناسبت چهاردهم مرداد ماه سالروز صدور فرمان مشروطه نمایشگاهی با عنوان «مشروطیت از نهان تا عیان» در موزه کتاب و میراث مستند ایران برپا شد.

رئیس اداره موزه و یادمان های روسای جمهور سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران افزود: در این نمایشگاه تعداد 20 برگ سند یا پرونده و 10 عکس خاص که مرتبط با حوادث انقلاب مشروطه و حضور شخصیتها و روحانیون و تحصن ها و اعتراضات آن برهه تاریخی است، به نمایش گذاشته شده است.

بهروز خرم افزود: علاقه مند بودیم که نشریات دوره قاجار نیز که به نوعی بازتاب دهنده این جریان بودند، را نیز در این نمایشگاه داشته باشیم و البته احتمال اضافه شدن نشریات مرتبط ، طی روزهای برگزاری نمایشگاه در این رویداد فرهنگی هنری هست.

وی به برخی از اسناد این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: متن تلگراف فرمان ابلاغی مشروطه از کاخ صاحبقرانیه به حکومت کردستان، دستخط محمدعلی شاه قاجار مبنی بر حمایت از مشروطه و قانون اساسی و تاکید بر انتخاب نمایندگان، تصاویری از به دار آویخته شدن عده ای از مردم و انقلابیون تبریز به دست عمال و نیروهای نظامی روسیه از جمله این اسناد است.

به گفته خرم، متن یک مقاله سیاسی که بر اساس اسناد توسط روزنامه حبل المتین به چاپ رسیده و حاوی نگرانی از حکومت های ملوک الطوایفی و نقد این جریان است و تصاویری از تجمع روحانیون و اصناف در سفارت عثمانی که بیشتر شخصیت های روحانی و مذهبی جامعه را در آن تصویر معرفی می کند، نیز از دیگر اسنادی ارائه شده در این نمایشگاه است.

وی گفت: اسنادی که راوی گزارش های ناامنی و اغتشاش در تهران و بستن دکان ها و مغازه ها، کشته شدن سردار افخم و اتفاقات اجتماعی که در آن بحبوحه و به دلیل تحرکات سیاسی و اجتماعی دوران مشروطه به ویژه در تهران اتفاق افتاده، موضوع اسناد دیگر نمایشگاه است.

رئیس اداره موزه و یادمان های روسای جمهور کتابخانه ملی با اشاره به برگزاری این نمایشگاه در سالهای گذشته با کمیت و کیفیت های متفاوت، افزود: امسال سعی شده نمایشگاه با نگاه متفاوتی به بحث مشروطه برگزار شود.

خرم یادآور شد: برگزاری نشست های تخصصی با حضور سخنرانان و اساتید حوزه تاریخ و سیاست دانشگاه ها جهت بررسی تبعات سیاسی و اجتماعی انقلاب مشروطه طی روزهای آتی از برنامه های جانبی این نمایشگاه است.

نمایشگاه «مشروطیت از نهان تا عیان» از امروز 14 مردادماه تا 10 شهریور، از ساعت 8 تا 16 در موزه کتاب و میراث مستند ایران واقع در ساختمان کتابخانه ملی برای بازدید علاقه مندان برپاست.

منبع: ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: