جشن تولد 83 سالگی دکتر فتح‌الله مجتبایی در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار شد

1389/10/6 ۰۳:۳۰

جشن تولد 83 سالگی دکتر فتح‌الله مجتبایی در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار شد<br>

به گزارش روابط عمومی مرکز دایره‌المعارف یزرگ اسلامی، مراسم بزرگداشت دکتر فتح الله عصر دیروز یک شنبه پنجم دیماه با حضور جمعی از اندیشمندان و فرهیجتگان و پزوهشگران ، حوضه‌های مختلف علمی برگزار شد


به گزارش روابط عمومی مرکز دایره‌المعارف یزرگ اسلامی، مراسم بزرگداشت دکتر فتح الله عصر دیروز یک شنبه پنجم دیماه با حضور جمعی از اندیشمندان و فرهیجتگان و پزوهشگران ، حوضه‌های مختلف علمی برگزار شد

کاظم موسوی بجنوردی رئیس مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی گفت: صحبت کرددن دربارۀ دکتر مجتبائی هم مشکل است و هم آسان ایشان از تأسیس مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی تا کنون یارو یاور ما بوده‌اند و از راهنمای‌های ایشان بسیار بهره برده‌ایم. و یکی از ارکان مهم این مرکز به شمار می‌روند. به‌ویژه از زمانی که به ما پیوستند این حرکت ناشناخته بود و حضورشان باعث شد دیگر عالمان هم به ما بپیوندند.

کامران فانی گفت: مجتبایی وسعت دانش و اطلاعات دارد.ایشان به ادبیات جهان احاطه دارد. حق ایشان در ایران شناخته نشده است. برخی از تحقیقات مجتبایی در ایران بی‌نظیر هستند چرا که ایشان در این تحقیقات به نظریه‌پردازی رسیده است. این در حالی است که اکثر تحقیقات در ایران فاقد این ویژگی هستند.

کیوانی گفت: وجه اخلاقی دکتر مجتبایی موجب شده که وجه علمی ایشان زیباتر و دلنشین‌تر جلوه کند. صفت تواضع و فروتنی در میان خصال اخلاقی ایشان برجسته‌تر است.
وی افزود: کبر علم، آفت بزرگی برای علم است. دانش کبرآمیز جاذبه ندارد و دارای دافعه است. عالم فروتن در دسترس‌تر است. مصاحبت با عالم فروتن دلنشین‌تر است و بهتر می‌شود از گنجینه دانش او استفاده کرد. اگر تواضع را بخشی از آدمیت بدانیم عالمی که تواضع ندارد از آدمیت دور می‌شود.

در آخر دکتر فتح الله مجتبایی عضو شورای عالی علمی مرکز بزرگ دائره‌المعارف اسلامی، گفت: من قابل ستایشها و صحبتهایی که دوستان درباره من کردند نیستم و در تمام عمر طلبه و دانشجو بوده و هستم و فخرم این است که در زندگی از این فراتر نرفتم و تلاش و مقصودم این بوده که حق طلبگی را ادا کنم.
وی افزود:. سالروز تولد به این معنا چندان اتفاق مهمی در زندگی انسانها نیست. آنچه اهمیت دارد تولد ثانی انسان است. در مورد تولد ثانی در فرهنگ دینی ما و فرهنگهای دیگر صحبتهای زیادی شده است. در عهد جدید است که کسی که بار دوم زاده نشود به ملکوت الهی نمی‌رسد. تولد جاویدان تولد ثانی است و این تولد برای انسان مهم است. رسیدن به ملکوت و ولادت جاویدان که تعابیر گوناگون تولد ثانی هستند برای همه کس میسر و ممکن نیست.
عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی در ادامه به تعریف تولد ثانی پرداخت و گفت: تولد ثانی یعنی اینکه انسان احساس کند که در محیط تأثیر مثبت داشته و توانسته در حد و اندازه خودش به بسط فرهنگی که در آن زندگی کرده کمک کند و تأثیر گذارد.
وی افزود: در حال حاضر احساس می‌کنم که یکی از تولدهای ثانی من صورت گرفته است. اولین بار که کتابم چاپ شد و آنرا از پشت ویترین مغازه نگریستم تولد ثانی خود را دیدم. چون دیدم که توانسته‌ام در جامعه تأثیری داشته باشم.


نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: